דוח האקלים בישראל: הטמפרטורות ימשיכו לעלות, הגשם הולך ופוחת

מדוח השירות המטאורולגי עולה כי ישנה נטייה להתחממות ולהפחתה בכמות המשקעים בעשורים האחרונים, לצד יותר סערות ושרב קיצוני. ע"פ הערכת האו"ם, העשור האחרון היה החם ביותר בהיסטוריה האנושית

זמן צפייה: 00:53

שינוי האקלים משפיע גם על ישראל: הטמפרטורות במדינה עולות, נרשמה ירידה בכמות ימי הגשם. זאת, לצד יותר סערות נקודתיות ואירועי שרב קיצוני - לעיתים גם בשיא החורף. כמו כן, צפויה החרפה משמעותית בשינוי האקלים גם בעתיד. כך עולה מדוח השירות המטאורולוגי שפורסם היום (שלישי).

בתוך כך, מההערכה השנתית שפרסם היום האו"ם עולה כי העשור האחרון היה החם ביותר בהיסטוריה האנושית. הארגון המטאורולוגי העולמי דיווח כי עד כה, הטמפרטורה העולמית בשנת 2019 הייתה גבוהה ב-1.1 מעלות צלזיוס מהטמפרטורה הממוצעת בתקופה הקדם-תעשייתית - בין השנים 1900-1850. באופן זה, מסתמן כי 2019 תהיה אחת משלוש השנים החמות ביותר שתועדו מעולם - וייתכן שגם החמה ביותר.

דוח השירות המטאורולוגי הישראלי מציג לראשונה "ניתוח רחב היקף של מגמות הטמפרטורה וכמויות המשקעים על בסיס נתוני העבר מכל הארץ, וכן ניתן למצוא בו ניתוח תחזיות לעשורים הקרובים", כך נכתב.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בשל שינויי האקלים: האסונות ב-2017 היו מהחמורים בהיסטוריה

"איום קיומי לאנושות": אלפי מדענים מתריעים מפני משבר האקלים

בגיל 82: ג'יין פונדה בחזית המאבק בהתחממות הגלובלית

שביתת האקלים בוושינגטון
שביתת האקלים בוושינגטון | צילום: רויטרס

מהמסמך עולה כי הטמפרטורה בישראל עלתה בכ-1.4 מעלות בתקופה שבין 1950 ל-2017. עד לסוף שנת 2050, צפויות המעלות לעלות בעוד כמעלה אחת, בתרחיש האופטימי, או בכ-1.2 מעלות צלזיוס במקרה הגרוע יותר, שלפיו האנושות לא תנקוט בשום פעולה לצמצום פליטת גזי החממה.

כמו כן, נמצאה עליה בתדירות הימים והלילות הקרים, שבהם הפרש המעלות המקסימלי שנרשם גדול מ-30 מעלות צלזיוס. זאת, במקביל לירידה בתדירותן של היממות החמות, תופעה שצפויה להימשך בעשורים הקרובים.

עוד צויין כי בשלושים השנים האחרונות נרשמה הפחתה בכמות המשקעים הכללית, והמגמה צפויה להימשך באותו האופן. על פי מודלים אקלימיים, בין השנים 2071 ועד 2100, כמות המשקעים צפויה לפחות בשיעור של 15% עד 25%.

"שינוי האקלים אינו עוד תיאוריה, אלא חלק מהמציאות של תקופתנו. השלכותיו ניכרות בכל רחבי כדור הארץ. זה מספר עשורים מזהים חוקרי האקלים שינויים של ממש בתבניות האקלים. התחזיות, המתבססות על המשך עלייה בריכוזם של גזי חממה, מראה כי שינויים אלה הם רק התחלתו של תהליך שעתיד להתעצם במשך המאה, ולטלטל את כל מגזרי החברה, ענפי המשק השונים וככל הנראה את מערך היחסים הבין-לאומיים", כך נכתב בדוח.