הארגון המטאורולוגי העולמי: 2019 - אחת השנים הכי חמות שנמדדו

השנה החולפת הייתה השנייה החמה ביותר מאז המאה ה-19, עם 1.1 מעלות צלזיוס בממוצע יותר מהטמפ' שנמדדה בתקופה הקדם-תעשייתית. חמש השנים האחרונות היו השנים החמות ביותר מתחילת המדידות

זמן צפייה: 00:53

משבר האקלים: הארגון המטאורולוגי העולמי קבע אתמול (רביעי) כי שנת 2019 הייתה השנה השנייה החמה ביותר שנמדדה עם 1.1 מעלות צלזיוס בממוצע יותר מהטמפרטורה שנמדדה בתקופה הקדם-תעשייתית, במאה ה-19. כמו כן, חמש השנים האחרונות היו השנים החמות ביותר מאז תחילת תיעוד מידות החום בכדור הארץ.

לפני כחודש פורסם דוח השירות המטאורולוגי, שהצביע כי שינויי האקלים משפיע גם על ישראל - הטמפרטורות במדינה עולות, ונרשמה ירידה בכמות ימי הגשם. זאת, לצד יותר סערות נקודתיות ואירועי שרב קיצוני - לעיתים גם בשיא החורף. כמו כן, צפויה החרפה משמעותית בשינוי האקלים גם בעתיד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתגובה לירי הרקטות: צה"ל תקף יעדי חמאס בצפון הרצועה

כמה יקבל הציבור מעסקת ייצוא הגז מישראל למצרים?

התחזית: טפטופים ללא שינוי בטמפ'; רוחות חזקות בצפון ובהרים

המסת קרחונים כחלק מתופעת ההתחממות הגלובלית
המסת קרחונים כחלק מתופעת ההתחממות הגלובלית | צילום: אימג'בנק/GettyImages

דוח השירות המטאורולוגי הישראלי מציג לראשונה "ניתוח רחב היקף של מגמות הטמפרטורה וכמויות המשקעים על בסיס נתוני העבר מכל הארץ, וכן ניתן למצוא בו ניתוח תחזיות לעשורים הקרובים", כך נכתב.

מהמסמך עולה כי הטמפרטורה בישראל עלתה בכ-1.4 מעלות בתקופה שבין 1950 ל-2017. עד לסוף שנת 2050, צפויות המעלות לעלות בעוד כמעלה אחת, בתרחיש האופטימי, או בכ-1.2 מעלות צלזיוס במקרה הגרוע יותר, שלפיו האנושות לא תנקוט בשום פעולה לצמצום פליטת גזי החממה.

כמו כן, נמצאה עליה בתדירות הימים והלילות הקרים, שבהם הפרש המעלות המקסימלי שנרשם גדול מ-30 מעלות צלזיוס. זאת, במקביל לירידה בתדירותן של היממות החמות, תופעה שצפויה להימשך בעשורים הקרובים.

"שינוי האקלים אינו עוד תיאוריה, אלא חלק מהמציאות של תקופתנו. השלכותיו ניכרות בכל רחבי כדור הארץ. זה מספר עשורים מזהים חוקרי האקלים שינויים של ממש בתבניות האקלים. התחזיות, המתבססות על המשך עלייה בריכוזם של גזי חממה, מראה כי שינויים אלה הם רק התחלתו של תהליך שעתיד להתעצם במשך המאה, ולטלטל את כל מגזרי החברה, ענפי המשק השונים וככל הנראה את מערך היחסים הבין-לאומיים", נכתב בדוח.