חצי מהישראלים נגד הרחבת הבנייה

מדד השלום: נראה שלעומת ההתלהבות של הפוליטיקאים, חצי מהישראלים לא סבורים שיש לנצל את "עידן טראמפ" להרחבת בנייה או סיפוח השטחים

הבנייה בהתנחלויות תרוסן? ארכיון
הבנייה בהתנחלויות תרוסן? ארכיון | צילום: משה מילנר, לע"מ

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל אביב שהתפרסם היום (שלישי) בדק מה חושב הציבור הישראלי על כמה מהנושאים הבולטים בתקופה האחרונה: האם שלטון טראמפ הוא הזדמונת להרחבת הבנייה בשטחים והאם הנהג הדורס מאום אלחירן הוא מחבל? מהמדד עלה כי הציבור אינו נותן אמון בגרסתו של ראש הממשלה בנוגע להקלטת עורך ידיעות אחרונות, ולא במקרה גם מביע אמון נמוך מאוד במידע המוצג בתקשורת וברשתות החברתיות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בפרשת ההקלטות של ראש הממשלה נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, 55% מהישראלים סבורים כי על ראש הממשלה להתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום, גם אם טרם הורשע בבית המשפט. לעומת זאת, 39% סבורים שעליו להישאר בתפקידו ככל שמאפשר לו החוק.

בהתאם, 55% מהישראלים סבורים כי צוות החקירה המשטרתי החוקר את פרשיות נתניהו מבצע את עבודתו באובייקטיביות ובמקצועיות, לעומת 30% שסבורים שלא.

לא מאמינים לגרסת נתניהו (חדשות 2)
לא מאמינים לגרסת נתניהו (חדשות 2)

56% מהישראלים סומכים על היועץ המשפטי לממשלה שיקבל החלטה מקצועית בנוגע להגשת או אי הגשת כתב אישום כנגד ראש הממשלה, "מבלי להיכנע ללחצים". זאת לעומת 35% שסבורים הפוך. מחצית מהציבור גם לא מאמין לגרסתו של נתניהו כי הקליט את שיחותיו עם נוני מוזס משום שרצה להוכיח שהוא מנסה לסחוט אותו.

האם טראמפ באמת מבשר עידן חדש ביהודה ושומרון?

את התקוות והחששות של הפוליטיקאים מ"עידן טראמפ" אנחנו כבר מכירים, אך מה חושבים הישראלים? מחצית מהיהודים סבורים, כי אסור לישראל לנצל את בחירתו של טראמפ ולהרחיב את הבניה ביהודה ושומרון.

פילוח של התשובות לפי מחנה פוליטי מעלה, כצפוי, כי העמדה בעניין זה נגזרת מן המיקום הפוליטי של המרואיינים על פני הרצף ימין שמאל מדיני-ביטחוני. פילוח על פי הצבעה לכנסת בבחירות האחרונות מראה כי המפלגה שמצביעיה תומכים בעוצמה הרבה ביותר בהרחבת הבנייה היא יהדות התורה (83%). לעומת זאת בקרב מצביעי כולנו, שגם היא חלק מן הקואליציה הנוכחית, הרוב (58%) הם נגד הרחבת הבנייה בשטחים. בציבור הערבי יש רוב ברור למתנגדים להרחבת הבנייה (78%).

יקבלו מעמד של אזרחים? (עמית ולדמן, חדשות 2)
יקבלו מעמד של אזרחים? (עמית ולדמן, חדשות 2)

בהתאם, 53% מהיהודים סבורים שחילופי הממשל בארה"ב אינם מהווים הזדמנות לסיפוח חלקים גדולים מהשטחים. אם תספח ישראל שטחים ביהודה ושומרון, 31% בלבד סבורים כי יש לתת לפלסטינים הגרים בהם מעמד של אזרחים.

אמנם הרוב בקרב מצביעי הימין שטוען כי לא צריך לתת לפלסטינים מעמד של אזרחים הוא צפוי, מעניין לראות כי בקרב מי שהגדירו עצמם כשמאל לגווניו, רק רוב קטן (55%) סבורים כי במקרה של סיפוח יש לתת לפלסטינים אזרחות ישראלית. כמו כן, תוצאות הסקר מראות כי שאלה זו כנראה הביכה את השמאל - שיעורם של אלה שסירבו לענות עליה או לא ידעו את התשובה היה גבוה מאוד.

אירועי אום אל-חיראן ואמון הציבור במשטרה

על רקע הצהרתו של ראש הממשלה בנושא, 71% מהיהודים סבורים כי יש להחמיר את מדיניות האכיפה נגד בנייה ללא אישורים מתאימים ביישובים הערבים, לעומת 74% מהערבים שמתנגדים להחמרה זו. 50% מהיהודים סבורים כי הטענה שהבנייה הבלתי חוקית של האזרחים הערבים היא מתוך הכרח, משום שממשלות ישראל לא פעלו להרחבת שטחיהם - אינה נכונה, לעומת 76% מהערבים שסבורים שהטענה נכונה.

דוגמה לפערים בעמדות ראינו באירועי אום אל-חיראן, כשחלקים שונים בחברה פירשו את פרטי האירוע בצורה כה שונה. המדד מצא ש-58% מהיהודים סבורים שטענת המשטרה כי המורה ביצע פיגוע דריסה היא נכונה, לעומת 80% מהערבים שסבורים הפוך. מתברר כי אמון הציבור היהודי במשטרה הוא מוצק למדי, בעוד שרוב עצום בקרב הציבור הערבי אינו מאמין לגרסת המשטרה.

רוב היהודים: פיגוע דריסה (רויטרס)
רוב היהודים: פיגוע דריסה (רויטרס)

אז האם אתם מוצאים את מה שקראתם עד כה אמין? המדד מצא שהציבור בישראל מגלה מידת אמון נמוכה באמצעי התקשורת השונים. 16% בלבד נותנים אמון בעיתונות המודפסת, 28% נותנים אמון ברדיו ו-27% נותנים אמון בטלוויזיה. רק 18% מהציבור נותנים אמון במידע המתפרסם ברשתות החברתיות.

הציבור בישראל סבור כי שני הגורמים המשפיעים ביותר על הפגיעה בתקשורת החופשית בישראל הם ההתערבות בתכנים מצד גורמים ממשלתיים (69%) והתערבות בתכנים מצד המוציאים לאור או בעלי גוף התקשורת (70%).