העימות הבא: התנגדות להחלטת ליברמן להפעיל גנים באמצעות סייעות

שר האוצר הודיע כי משרדו יתקצב מיום ראשון את פעילות הקיץ בבתי הספר וגני הילדים בשיתוף עם השלטון המקומי באמצעות סייעות שיהיו במוסדות עקב שביתת הסתדרות המורים. מנהלי אגפי החינוך אמרו כי מדובר בשירות "בייביסיטר" וגם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד מתנגד בתוקף: "הסייעות – לא כוח מאסף"

מתבצר בעמדתו. שר האוצר ליברמן
שר האוצר ליברמן | צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע הערב (רביעי) כי משרדו יתקצב החל מיום ראשון ועד סוף שנת הלימודים את פעילות הקיץ בבתי הספר ובגני הילדים באמצעות סייעות יחד עם השלטון המקומי. המשמעות היא שסייעות יעבדו במוסדות המושבתים בעקבות עיצומי הסתדרות המורים בראשות יפה בן דוד.

במשרד אמרו כי ההחלטה נבעה כהפקת לקחים מתקופת הקורונה והבנה בדבר חשיבות השמירה על השגרה ומניעת הפגיעה הקשה בתלמידים ובהורים כאחד. בנוסף ציינו במשרד כי המהלך יצא לפועל זאת בנוסף לשביתות ושיבושים הרבים של הסתדרות המורים שפוגעים במערכת החינוך ומונעים את סיומה של שנת הלימודים כראוי.

מורות ותלמידות בבית ספר, ארכיון
מורות ותלמידות בבית ספר, ארכיון

"בעיצומו של המו"מ בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בוחרת ההסתדרות בדרך הקלה של השבתת מערכת החינוך, במקביל לניהול המשא ומתן" אמר ליברמן. "לצד הדאגה לציבור המורים, אנחנו חייבים לדאוג גם להורים ולתלמידים ולכן נממן החל מיום ראשון הקרוב פעילות קיץ בבתי הספר כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו. אני מודה לשלטון המקומי על שיתוף הפעולה בהובלת הצעד ההכרחי הזה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד תקף את ההחלטה ואמר: "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב. הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח. לא אאפשר לאף גורם להפיל את כישלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר/ גן ילדים שלא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא תגענה לעבודה. הסייעות תגענה לבית הספר של החופש הגדול ב-1/7 כפי שסוכם במקור".

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

ולא רק בר דוד מתנגד. מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות שיגרו מכתב חריף וקראו להמשיך לכבד את השביתה. "איננו רואים אפשרות לתמוך במטרות המאבק ובמקביל לפגוע בו", צוין במכתב. "הסייעות לא הוכשרו מבחינה פדגוגית, ארגוני ובטיחותית וזה יוביל את מערכת החינוך למסגרת בייביסיטר ולא למערכת המאופיינת באנשי מקצוע ופרופסיה ראויים".

מזכ"לית הסתדרת המורים, יפה בן דויד, פנתה אתמול לשר האוצר לפני שהכריזה על שביתה כללית ואמרה: "אנחנו מנהלים כבר חצי שנה מו"מ עם פקידי האוצר אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. מקווה ששר האוצר, אביגדור ליברמן, יפעיל את כל כובד משקלו על פקידי האוצר כדי לסיים את המשבר. אני קוראת לו להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכלית המשרד, הממונה על השכר ואיתי - כבר ביום רביעי הקרוב ולא לחכות ליום ראשון".

"אנחנו מוכנים לשבת עד שייצא עשן לבן", אמרה בן דוד, "ומצפים שביום רביעי האוצר יגיע סופסוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה. זוהי שעת חירום וסכנה מוחשית לעתיד מדינת ישראל. רק הסכם שכר ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך".

.יו''ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בהפגנה המורות והגננות
מז''כלית הסתדרות המורים יפה בן-דוד, בהפגנה המורות והגננות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90