אלימות נגד נשים: עלייה של 160% בפניות למוקד הסיוע בחמש שנים

מדוח הרווחה, שהוקדם בגלל רצח מיכל סלה, עולה כי יותר מ-6,000 נפגעות אלימות במשפחה טופלו ב-2018. כמו כן, מאות נשים וכאלף ילדים שהו במקלטי החירום – מרביתם בעקבות אלימות של שנה עד עשור

זמן צפייה: 01:13

על רקע רצח מיכל סלה ביום חמישי, הקדים היום (ראשון) משרד הרווחה את פרסום הדוח השנתי ל-2018 של השירות לרווחת הפרט והמשפחה העוסק באלימות במשפחה וכלפי נשים. מהדוח עולה כי ב-2018 טופלו במרכזים למניעת אלימות במשפחה 6,488 נשים נפגעות אלימות במשפחה, ו-2,478 גברים אלימים. עוד עולה מהדוח כי מאז שנת 2014 נרשם זינוק של 160% במספר הפונות למוקד הסיוע של המשרד.

עוד עולה מהדוח, כי בשנת 2018 הפנתה מערכת אכיפת החוק 2,325 גברים שהיו מעורבים במעשי אלימות כלפי בנות זוגן לתוכניות השיקום של המשרד, מתוכם – 95 גברים המוגדרים ברמת מסוכנות הגבוהה ביותר טופלו במרכזי היום ובהוסטלים.

682 נשים ו-1,011 ילדים שהו ב-13 מקלטי החירום לנפגעות אלימות מינית ב-2018. מבין השוהות במקלטים, 80% ספגו אלימות כלכלית, מינית, פיזית או נפשית לאורך שנה עד עשור. משרד הרווחה פעל להרחבת חוק מענק ההסתגלות לנשים יוצאות מקלטים במסגרתו נבנית תוכנית ליווי ושיקום במטרה להקל על החזרה לשגרת החיים.

עוד בחדשות 13:

הותר לפרסום: אלירן מלול הוא החשוד ברצח אשתו מיכל סלה במוצא

עובדת סוציאלית, אם לתינוקת: מיכל סלה נרצחה על ידי בעלה

מחאה נגד אלימות כלפי נשים
מחאה נגד אלימות כלפי נשים | צילום: פעילות לוט''ם

במשרד הרווחה מזכירים כי מאז 2004 נרצחו 163 נשים על ידי בני זוגן, מחציתן היו מוכרות לרווחה אך לא בהכרח על רקע תלונות על אלימות במשפחה. רבים ממקרי הרצח התקיימו בעקבות סירוב בן הזוג להכיר בפרידה או הגירושין, ובמקרים נוספים נרצחו נשים ברקע מאבק משפטי על משמורת והסדרי ראייה לילדים המשותפים.

כאמור, ביום חמישי נרצחה מיכל סלה, עובדת סוציאלית בת 32 ביישוב מוצא. על פי החשד בעלה, אלירן מלול, דקר אותה למוות ואז ניסה להתאבד בעצמו, כל זאת ככל הנראה לעיני בתם התינוקת בת השמונה חודשים.

מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי מסיבה שאינה ידועה עדיין, דקר מלול את מיכל למוות בדירתם המשותפת, לאחר מכן דקר את עצמו מספר רב של פעמים. לאחר מכן הרים את התינוקת, לקח אותה לשכנים – והתמוטט. הוא פונה לבית החולים במצב קשה. עוד נמסר, כי לא היו דיווחים לרשויות הרווחה על תלונות קודמות.

''רצתה לשמח אנשים''. מיכל סלה ז''ל
''רצתה לשמח אנשים''. מיכל סלה ז''ל | צילום: חדשות 13

א', שכנתה של סלה סיפרה בסוף השבוע לחדשות 13 כי לאחר המקרה הגיע בעלה של סלה לדירתה, כשבתו התינוקת בידיו, וביקש ממנה לקחת אותה. "שמעתי דפיקות בדלת, פתחתי אותה וראיתי כבר מחזיק בתינוקת, כשהוא נשען על הקיר, והוא אמר לי: 'אני צריך עזרה. תביאי לי כוס מים וקחי את הילדה'", סיפרה.

"שאלתי אותו מה קרה והוא סיפר לי שהוא ואשתו ניסו להתאבד. נכנסתי הביתה עם הילדה, התקשרתי למשטרה, והם יצרו קשר עם מד"א", הוסיפה א'. "הכנסתי את הילדה טיפלתי בה. ילדה נחמדה ושמחה, רחצנו אותה". "הילדה לא בכתה – היא רצתה להיות בידיים", הוסיף בעלה של א', ג'.

"הגבר היה פצוע, אבל נראה בסדר גמור מבחינת שיח, הוא לא היה נראה נסער או מבולבל, אלא אדם במצוקה שמבקש עזרה. לאט לאט הבנתי שהוא איבד את ההכרה", הוסיפה השכנה. "לא הכרנו את הזוג. אני חושבת שראיתי את הבחורה (מיכל) כמה פעמים, בחורה מקסימה. התרשמתי ממנה. אבל אותו אני לא זוכרת שראיתי אף פעם, ולא את התינוקת".