התאחדות התעשיינים ביקשה צו מניעה לשביתת המורים

שרת החינוך שאשא-ביטון סירבה להצטרף ואף תקפה את ליברמן על הבקשה להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים. בשל כך, כפי שפורסם בחדשות 13, גויסה התאחדות התעשיינים כדי לייצר מסלול עקיף. אחרי 11:00: המו"מ התחדש. שאשא-ביטון: "הפערים מאוד הצטמצמו, רק פוליטיקה תעצור את המהלך"

השר ליברמן וד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל
השר ליברמן וד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים בישראל | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחרי שאתמול (ראשון) הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי פנה לפרקליטות המדינה במטרה להוציא צווי מניעה לשביתת המורים - שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון סירבה להצטרף ואף תקפה אותו. גם ראש הממשלה יאיר לפיד בחר שלא לגבות אותו לפי שעה במהלך. בשל כך, גויסה התאחדות התעשיינים כדי לייצר מסלול עקיף לצו המניעה, כזה שלא מצריך שיתוף פעולה של שרת החינוך. דבר האפשרות הזו פורסם ביום חמישי במהדורה המרכזית של חדשות 13.

בינתיים, מעט אחרי 11:00 התחדש המו"מ בין הצדדים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה: "הפערים מאוד הצטמצמו. רק פוליטיקה יכולה לעצור את פתיחת שנת הלימודים". את הדברים אמרה השרה בטקס חנוכת מבנה שמונה-שנתי בביה"ס "בית אבי" באבן יהודה.

התאחדות התעשיינים הגישה היום עתירה לבית הדין לעבודה, בדרישה להוציא צווי מניעה שיסכלו את שביתת המורים ב-1 בספטמבר. "במרכז העתירה", נמסר, "תעמוד הטענה שהשביתה המתוכננת תוביל להיעדרות נרחבת של עובדים, ולפגיעה בתוצר הנאמדת ב-1.8 מיליארד ש״ח בשבוע. משרדי החינוך והאוצר יצורפו לעתירה כשני משיבים נפרדים, באופן שיחייב את שניהם להגיש תגובות נפרדות - ובכך לעקוף, לכאורה, את הימנעות המדינה להציג את עמדות המשרדים השונות בפני בית הדין לעבודה".

יש לציין כי משפטית, משרד האוצר אינו המעסיק הישיר של המורים, לכן אינו יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולבקש צווי מניעה. אולם ליברמן טוען כי לאחר שיחה עם היועץ המשפטי של משרד האוצר הוא סבור כי זה אפשרי, כיוון שהמשרד הוא צד בסכסוך העבודה. צו המניעה יתייחס גם להסתדרות המורים וגם לארגון המורים, אליו התייחס ליברמן ואמר: "על פניו סיכמנו הכול. הסכמתי על פשרה עם רן ארז על אחד הסעיפים, העיקר שם זה הכבוד".

אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון | צילום: רויטרס / מארק ישראל סאלם, יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום התייחס ליברמן למשא ומתן עם הסתדרות המורים - שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים. "כל מי שמספר שהוויכוח בין משרד האוצר להסתדרות המורים הוא על 800 מיליון שקלים הוא טועה ומטעה", צייץ ליברמן.

"הסיבות לוויכוח הן אחרות - הן על 78% מהציבור שלא מרוצה ממערכת החינוך, על דגש על מצוינות ולא על ותק, על הדרישה שלנו לסנכרן חופשים בין המשק הישראלי למערכת החינוך ועל הסמכויות אותן יש לתת למנהלים - לפטר מורים לא מתאימים, לתמרץ מורים מצטיינים ולתת אפשרות לחוזים אישיים במערכת החינוך".

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש אתמול עם שר האוצר כדי לדון במשבר החינוך, ובתום הפגישה אמר: "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסידרה. ראש הממשלה יבחן את נושא צווי המניעה אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן".

יו"ר ארגון המורים רן ארז שלח אתמול מכתב לממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, וכתב: "בטרם יסלים המצב עוד יותר, ועל מנת לנסות למנוע את אי פתיחת שנת הלימודים, אני קורא לכם לחזור לשולחן המו"מ עוד הערב ולהגיע למשרד הארגון לישיבת מו"מ רציפה, בנסיון אחרון למצוא פתרון לכלל המחלוקות".