המדינה לבג"ץ: אל תתערבו בקצבאות

המדינה השיבה היום לעתירה שהוגשה על ידי ארגון "נכה לא חצי בן אדם" וטענה כי בית המשפט העליון לא צריך להתערב בהליך החקיקה שיימשך בכנסת

הפגנת נכים, ארכיון (נכה לא חצי בנאדם)

"אין כל מקום או צורך בהתערבותו של בית המשפט הנכבד בעניין" - כך טענה היום (שלישי) המדינה, בתשובתה לעתירה שהוגשה לבג"ץ בדרישה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום. לפני שבועיים העבירה גם הכנסת את תגובתה לעתירה וטענה שיש לדחות את העתירה - בטענה שלא הוכח כי לא ניתן להתקיים מקצבת הנכות הנוכחית, שעומדת על 2,342 שקלים. הנכים מפגינים כעת מול ביתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בהוד השרון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתשובתם, טענו נציגי המדינה כי יידרש הליך חקיקה לצורך השוואת הקצבאות ושאין לעשות זאת באמצעים משפטיים. "משאלה הם פני הדברים - ברי כי טענות העותרים הן מוקדמות לעת הזו ואין כל מקום או צורך שבית המשפט הנכבד יתייחס אליהם", נכתב.

הכנסת התנגדה לעתירה (חדשות 2)
הכנסת התנגדה לעתירה (חדשות 2)

בהמשך תקפו המשיבים מטעם המדינה את הנתונים בהם השתמשו ארגוני הנכים וטענו כי הם אינם מדוייקים. "העותרים מציגים מספר נתונים, אשר לא ברור ואף לא מצוין מהיכן נלקחו, ואשר אינם מגובים בתצהיר", ציינו.

יוזם מאבק הנכים ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן, אחד העותרים מטעם הנכים, זעם על תשובת הממשלה לבג"ץ. "נראה כי אין גבול לאטימות וחוסר הצדק", התרעם. "ממשלת ישראל נדרשת לאינסוף ארכות בשביל להעביר תגובה לבג"ץ כי למעשה נדרש לה זמן נוסף על מנת להמשיך ולדון. דיבורים ולא מעשים. הממשלה למעשה מתחמקת מתשובה לשאלה מדוע לא עולה קצבת הנכות, ובמילים אחרות - 'בית המשפט העליון אל תתערב, אנחנו נמשיך להרעיב את הנכים'".

העותרים - ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", ארגון הגג של ארגוני הנכים, עמוס רון והשופטים לשעבר ברכה אופיר-תום וציפורה ברון - דרשו מבג"ץ להכריז כי קצבת הנכות הנוכחית היא "בלתי חוקתית". לדבריהם, הסעיף בחוק הביטוח הלאומי שקובע כי קצבת נכות ברמה של 100% תעמוד על 2,342 שקלים הוא "מפלה ודינו להתבטל", וביקשו מבג"ץ להוציא צו על תנאי שיורה להכפיל את קצבת הנכות ולהשוות אותה לשכר המינימום למשק.

"מביאים את הנכים מתחת לקו העוני"

עוד מבקשים העותרים מהמדינה - שר האוצר, שר הרווחה, המוסד לביטוח לאומי והכנסת - לנמק מדוע הם אינם מאמצים את מסקנות ועדת זליכה, שקראה השנה להעלות את קצבאות הנכות.

"מדינת ישראל מפרה את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, מפלה לרעה את הנכים בישראל ומביאה אותם, תוך רמיסת כבודם, אל מתחת לקו העוני", נכתב בפנייה לבג"ץ. העותרים ציינו כי "כל המדדים הקשורים ברמת החיים ובאפשרות קיום מינימלית ומכובדת עלו בדור האחרון בעשרות אחוזים, למעט קצבת הנכות. המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל, בלתי אנושי, בלתי שוויוני ופוגעני".

אלכס פרידמן, יור'' ''נכה, לא חצי בן אדם'' (יח''צ)
אלכס פרידמן, יור'' ''נכה, לא חצי בן אדם'' (יח''צ)

הכנסת, מנגד, השיבה כי :"הטענה המרכזית בעתירה על כך שקצבת הנכות אינה מאפשרת מינימום של קיום אנושי בכבוד היא טענה שהנטל לבסס אותה מוטל על העותרים" – וציינו כי יש להוכיח שקצבת הנכות, יחד עם שירותי הרווחה המוענקים בישראל, לא מאפשרים קיום מינימלי.

באי כוחה של הכנסת ביססו את עמדתם על פסיקה של בית המשפט מ-2012 לפיה 'כבודו של האדם במדינת ישראל תלוי במכלול תנאי חייו'. "עיון בעתירה מעלה כי העותרים אינם עומדים, ולו ברמה המינימלית, בנטל זה", נכתב בכתב העמדה. "העתירה נעדרת מסד נתונים משמעותי, ואין בנתונים הכלליים שצורפו לעתירה בדבר שיעורי העוני כדי לעמוד בנטל המוטל על העותרים לעניין זה".