ליברמן ממשיך להתעקש: "להתאים את לוח החופשות של המורים להורים"

במסיבת עיתונאים יחד עם יו"ר הנהגת ההורים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים אמר שר האוצר כי צריך לשים דגש על מצוינות במקום ותק ולצמצם את הפער בין מורה מתחיל למורה ותיק. ליברמן הבהיר שיש לבצע התאמה בין לוח החופשות של מורים לזה של הורים: "זה לא סביר". שרת החינוך שאשא-ביטון: "את מדיניות משרד החינוך קובעת רק העומדת בראשו. ללא שיפור בשכר המורים, תקציב המדינה לא יעבור"

זמן צפייה: 02:33

ברקע מחאת המורים על שכרם, והצעדים של הסתדרות המורים וארגון המורים נגד משרד החינוך והאוצר, שר האוצר, אביגדור ליברמן, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף ונשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, קיימו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים, שבה הציגו את העקרונות המנחים לייעול מערכת החינוך. שלושתם הדגישו את חשיבות התאמת לוח חופשות ההורים ללוח חופשות התלמידים על מנת לקיים מערכת חינוך ומשק מתפקדים.

שר האוצר ליברמן אמר: "כולנו בעד ייעול ושיפור מערכת החינוך ובעד המורים. אני מעריך מאוד את שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, את יפה בן דוד ואת רן ארז - כולנו ביחד מבינים את הצרכים של המערכת. אני רואה את מערכת החינוך כמכלול, מכלול שכולל גם את התלמידים, גם את המורים, גם את ההורים, גם את המנהלים וגם את המשק כולו".

מחאת הסתדרות המורים מול הבית של בני גנץ
מחאת הסתדרות המורים מול הבית של בני גנץ | צילום: דוד לוגי

"מה שבולט במערכת החינוך הישראלית בהשוואה למערכות חינוך במדינות מתקדמות אחרות", אמר שר האוצר, "זה הפער בשכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים, והוא חייב להצטמצם. עלינו להתמקד גם בפרמטר העיקרי בשכר המורים, שנכון להיום הוא ותק ולא מצוינות - אנחנו רוצים לשים את המצוינות במרכז. אי אפשר להתעלם גם מהפער בין החופשות של ההורים לחופשות של התלמידים, הפער לא סביר ונדרשת כאן התאמה".

"כמו כן", הוסיף ליברמן, "עלינו לאפשר למנהלים גמישות ניהולית. במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה ונדרש לשנות זאת. בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים, אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך ומלמדים לימודי ליבה תכניות מיוחדות. התכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תוכנית 'תלפיות' כך צריך להביא למערכת החינוך תוכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים".

מורות ותלמידות בבית ספר, ארכיון
מורות ותלמידות בבית ספר, ארכיון | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

יו"ר הנהגת ההורים הארצית אמר במסיבת העיתונאים: "התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה של כלל המשק היא צורך חיוני בעיקר לחיזוק התא המשפחתי, אך יש לעשות זאת, ללא פגיעה בהיקף ימי החופשה של המורים. הקורונה הדגישה את הצורך בתא משפחתי חזק ותומך למען חינוך ועתיד ילדינו".

מירום שיף, יו''ר הנהגת ההורים הארצית
מירום שיף, יו''ר הנהגת ההורים הארצית

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, חיזק את דבריהם של ליברמן ושיף ואמר: "מתווה התאמת ימי החופשה בבתי הספר והגנים לימי החופש בשוק העבודה, הינו שינוי מתבקש ומבורך, ששם סוף לשנים של חלם. פיריון העבודה בישראל נמוך יחסית לעולם המפותח ואחת הסיבות לכך הן שלושת חודשי הקיץ (יולי, אוגוסט, תשרי) בהם העובדים להם ילדים בגיל בתי הספר נאלצים לעבוד חלקית וגם בשעות העובדה טרודים בסידורים לילדים".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו''ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד''ר רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים ויו''ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד''ר רון תומר | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

"הדבר פוגע בעיקר בעובדים בפריפריה והשכבות הנמוכות", אמר, "וגם לצערי מקשה בעיקר על נשים ומשפחות חד-הוריות. חשובה לכולנו מערכת חינוך חזקה ואיכות הוראה גבוהה אבל כזאת שמשקפת את צרכי כלל האוכלוסייה. יש רק סקטור אחד שחופשותיו מסונכרנות כיום עם חופשות התלמידים, אלו המורים, ייתכן שמכאן נובעת התנגדות ההנהגה שלהם לשינוי שפוגעת בכלל הציבור".

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי "צר לנו שליברמן מגבש תכניות עם מעטפת עם ארגונים שאינם רלוונטים למערכת החינוך. מגוחך שהתעשיינים וארגון ההורים יקבעו את תנאי העסקת המורים. אולי הם גם יתגייסו ללמד במקום אלפי עובדות ועובדי ההוראה שעוזבים את מערכת החינוך? נראה כי ליברמן אימץ את העמדה המנותקת של פקידי משרדו שעוצמים את העיניים לנוכח העזיבה ההמונית של עובדי ההוראה שמוביל לקריסת מערכת החינוך כבר בשנת הלימודים הקרובה. שר האוצר חושב כנראה שניתן להמשיך וליהנות מכל העולמות: גם להמשיך ולתקוע את ההסכם באמצעות הצבת תנאים שיפגעו בעובדי ההוראה וגם לצפות שהם יישארו במערכת. הסתדרות המורים נחושה להמשיך במאבק וההפגנה מחר היא רק יריית הפתיחה".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מסקרב תגובה לדברי ליברמן: "אני מכבדת את שר האוצר, אך את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו. קודם כל שאגף התקציבים במשרד האוצר יתן למורים את מה שמגיע להם על מה שהם עשו ועושים. רק אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים שהמורים יכולים לתת ואת המשמעות בעבורם. באגף התקציבים רגילים לנהל מסע ההתשה ולגרור רגליים עד האחד בספטמבר. התרחיש הקלוקל הזה לא יחזור. כולם צריכים להיות מחוייבים למשא ומתן תכליתי וענייני שיסתיים בתוך זמן קצר. אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם על פי מתווה שיקבע בתיאום מלא עם משרד החינוך, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".