בניגוד לחוק: כך משאירים את כלבי השירות מאחור

כלבי שירות מאומנים לזהות התקפים וחרדות בקרב נכים, חולים ולוקים בפוסט טראומה. הם מלווים בנאמנות את בעליהם, מסייעים להם בביצוע מטלות – וגם מקנים להם ביטחון

נטלי יהוד בת ה-15 היא ילדה הסובלת משיתוק מוחין שפגועה בארבע הגפיים, ובשנה האחרונה היא נעזרת לא רק בהליכון אלא גם במקס, כלב שירות שמלווה אותה בכל מה שהיא עושה. "הוא עוזר לי לפתוח את הדלת, להדליק את האור, לקום מהמיטה. פעולות שלא הייתי עושה קודם", היא מספרת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כלבי שירות הם כלבים שמסייעים לנכים וחולים. כמו למשל חולי אלצהיימר, אוטיסטים או חולי אפילפסיה. הם מאומנים לזהות מקרים של התקף או חרדה וגם מלווים את הבעלים בביצוע פעולות ובהקניית ביטחון.

כך גם אצל גונן טל, שאיבד את החברים הכי טובים שלו באסון המסוקים, ובשנתיים האחרונות סובל מהתקפים שפגעו בתפקוד היומיומי שלו. בעזרת אייס, כלב השירות שלו, הוא חוזר לאט לאט לתפקד. "הוא נותן לי ביטחון ללכת ברחוב, אני לא צריך להיות דרוך כל הזמן", מספר טל.

אבל בניגוד לכלבי נחייה המסייעים לעיוורים, כלבי השירות לא זוכים לאותו מעמד. פעמים רבות לא מאפשרים את כניסתם למקומות ציבוריים, על אף שהחוק דווקא מתיר כניסה גם לכלבי שירות. אבל הוא כמעט ואינו נאכף. כך, כשניסינו להיכנס עם גונן לקניון, נתקלנו בסירוב. אחרי מספר דקות, כשגונן התחיל לרעוד ולהילחץ, רק אז אפשרו לו להיכנס.

וזו לא הבעיה היחידה עבור בעלי הכלבים. תהליך האימון הייחודי שמותאם לצרכי המטופל מאוד יקר, ונע בין עשרות למאות אלפי שקלים. כך למשל נאלצה יהוד להיעזר בעמותת "צעדים קטנים"  ו"דוגסקול" כדי שתוכל לממן כלב שירות. גם טל נעזר במרכז להכשרות כלבי שירות בכפר הס, שפועל במסגרת חממת 360 למיזמים חברתיים. המרכז מימן עבורו את כל האילוף ומלווה אותו בתהליך.

"הכלב הזה הוא כלב שירות לכל דבר" מסביר טל. "כמו שהוא לוקח עיוור, הוא לוקח אותי ולי הוא נותן את הביטחון כמו שלעיוור הוא נותן את הביטחון של הראייה. לי הוא נותן את הביטחון של לצאת מהבית, שזה דבר מאוד לא טריוויאלי".