"הילדים בסכנה": האם חוק הפיקוח אכן שומר על הפעוטות?

אחרי עשרות מקרים של אלימות בגני ילדים, כולם בכנסת הסכימו שיש לכונן חוק שיפתור את הבעיה. עם זאת, התקנות שמשרד הרווחה מבקש להחיל עדיין נמוכות משמעותית מהסטנדרט בעולם המערבי • המפצח

זמן צפייה: 11:29

אחרי עשרות מקרים של אלימות כלפי פעוטות, כולם בכנסת הסכימו שחייבים חוק שיסדיר את הפיקוח של המדינה על גני הילדים בגילאי אפס עד שלוש. לכאורה, היום יותר בטוח לשלוח את הילדים לגן. עם זאת, יומיים בלבד של עבודה כגננת בפעוטון בבת ים הספיקו לדנה, כדי להבין שמשהו רע קורה שם. לטענתה, "ילדה שחיטטה באף ואחרי כמה פעמים שמנהלת המעון אמרה לה שהיא מגעילה, היא צעקה עליה 'אם לא תפסיקי, אני אבוא ואשבור לך את היד'. באותו רגע יצאתי החוצה, התקשרתי לבעלי ואמרתי שאני לא יכולה להישאר שם עוד דקה - הילדים שם בסכנה".

בשלב הזה אתם יכולים לעצום עיניים ולהגיד "אצלנו זה לא קורה", אלא שהסיפור הקונקרטי הזה מספק גם הצצה רחבה יותר לקושי שחווים אלפי גננות וגננים שנדרשים להתמודד עם המציאות הבלתי אפשרית בפעוטונים - ללא שום הכשרה, עם יותר משישה ילדים לגננת מהשעה 7:00 בבוקר עד 17:00 אחרי הצהריים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקלטת הלוהטת וילדים בכלובים: הסקנדלים הגדולים של הנשיא טראמפ

שר החוץ הירדני: "לא רואים את פירות השלום עם ישראל"

"גנרל אמריקני מזהיר: איראן מעוניינת לתקוף במזרח התיכון"

גן ילדים
גן ילדים | צילום: חדשות 13

כעת, התקנות שמבקש משרד הרווחה להחיל על הגנים שיפוקחו בעקבות החוק, מאמצות סטנדרט נמוך משמעותית מזה שמקובל ברוב המדינות המפותחות. כך לדוגמא, באנגליה היחס המקובל הוא שלושה פעוטות עד גיל שנתיים לגננת, בעוד בישראל הוא שישה. בנוסף על כך, גם בגודל הקבוצות יש הפרשים ניכרים לעומת העולם המערבי, שבו יש 14 פעוטות בגן, ובישראל - 27.

שלושה חודשים עברו מאז שנכנס לתוקפו חוק הפיקוח, מאז משרד העבודה והרווחה אסר על עשרות גננות שהיו בעלות רישום פלילי מלהיכנס לגנים - התקדמות נכונה וטובה, אלא שזה מעט מדי. לבעיות הליבה כמו הכשרת הצוות ומספר הילדים - אין מענה. אולי משום שתפיסת הגן בישראל היא כמו בשנות ה-60 - בייביסטר, כדי שנוכל לצאת לעבודה.

תגובת משרד העבודה והרווחה: "יישום השלב הראשון בחוק כבר החל: מיפוי המסגרות הפרטיות בהן ישנם שבעה ילדים ומעלה, וחיובן להחזיק אישור ראשוני. המשרד פרסם את הדרישות לקבלת האישור, ומימן את ההדרכות הנדרשות. כעת אנו נערכים להשלמת תהליך התקנת התקנות, בשיתוף עם משרדי ממשלה וגורמים נוספים. בשנת 2018 הקמתה הממשלה 280 מיליון שקלים על פני שבע שנים לטובת יישום חוק הפיקוח על המעונות ותמרוץ יישום החוק מהחייב התקנת מצלמות במעונות היום. המשרד פועל להמשך יישום החוק".