יו"ר ארגון המורים: "אין שום חשיבה במעשים של שאשא-ביטון - רק מילים יפות"

לאחר שהודיע על סכסוך עבודה החל ממחר, רן ארז טוען כי שרת החינוך המכהנת היא הגרועה ביותר שהייתה בישראל, ובריאיון מיוחד הוא מסביר את המאבק ברפורמת הבגרויות החדשה. לדבריו, כבר יותר מחודש שבארגון מנסים לדבר עם השרה - אך לא מקבלים מענה. "היא חושבת שיש לה מונופול על השכל הישר, אבל אנחנו לא פחות טובים ממנה"

זמן צפייה: 04:35

בעקבות הרפורמה החדשה של שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, הגיע הערב (שני) לראיון מיוחד בחדשות 13, וטען כי תיתכן שביתה בבתי הספר כבר השנה, במטרה "למנוע את הנזק למערכת החינוך".

המשבר במערכת החינוך מביא לעלייה בדרגת האיומים של היו"ר נגד הרפורמה, כשלדבריו אמנם עוד לא התקבלה החלטה מעשית, אבל כבר מחר תתקיים ישיבת הנהלה, וצפויות להתקבל החלטות בנושא. כך אמר: "לא היה שר חינוך שעשה נזק כזה גדול למערכת החינוך כמו שאשא ביטון, ואם צריך לשבות חודשיים נשבות חודשיים, אם צריך הפגנות או עיצומים - נעשה זאת".

"כבר יותר מחודש שאנחנו מנסים לדבר עם השרה, והיא לא מדברת איתנו. היא תכננה רפורמה, קרי ביטול בחינות הבגרות - כל שר רוצה להשאיר טביעת אצבע במערכת החינוך, אבל תהליך החינוך זה תהליך ארוך, ולכן אין זמן. הם רוצים לבטל בחינות עם גרזן, לפטר מורים, לצמצם שעות - אלה דברים שפוגעים במערכת החינוך, בתלמידים ומורים".

עוד אמר היו"ר: "לא קיבלתי שום הבטחה - ביקשתי הבטחה שלטונית שלא ייפגעו שעות הלימוד, המקצועות ותנאי העבודה של המורים. אני חושב שזו השרה הכי גרועה, כי בהיותה דוקטור ומורה לפני 12 שנה בכיתה ז', היא חושבת שיש לה מונופול על השכל הישר, אבל אנחנו לא פחות טובים ממנה, השרים מתחלפים אבל המורים נשארים. השרה ירתה חץ לקיר ופגעה במטרה, אין פה חשיבה אלא רק מילים יפות וסיסמאות. היו שרים שעבדנו איתם יפה מאוד, פה אנחנו נתקלים באיזו עקשנות".

לבסוף, סיכם היו"ר: "אנחנו בעד התחדשות ונגד ביטול בחינות בגרות - זה מגדלור שמכוון את האוניות לנמל, בלעדיהן תלמידים לא ילמדו. אם לא ילמדו ולא ייבחנו, מנהלים יקחו שעות מהיסטוריה ויתגברו מתמטיקה, ובסופו של דבר כל המקצועות שמהווים הזהות והשורשים שלנו פה, ייעלמו לאט-לאט, התלמידים והמורים יתייחסו לזה כסוג ב'. למה היא לא מבטלת את בחינות הבגרות במתמטיקה או אנגלית? כי זה חשוב לה, ומה שלא חשוב לה אפשר לזרוק הצידה. נאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו, ואם צריך לעשות שביתה - נעשה שביתה. הדבר הזה הוא בנפשנו".

שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: העולם הבוקר

תגובת משרד החינוך: "דבריו של יו"ר ארגון המורים רן ארז אינם נכונים, למעט ציון שמה של שרת החינוך. הבגרות החיצונית במקצועות ההומניים לא בוטלה, היא הותאמה למאה ה-21 וכדאי שגם רן ארז יתקדם לשם".

תלמידים נבחנים בבחינות בגרות
תלמידים נבחנים בבחינות בגרות | צילום: חדשות 13

כזכור, יו"ר ארגון המורים הכריז מוקדם יותר היום על סכסוך עבודה החל ממחר, במחאה על המעבר ל-5 ימי לימוד בשבוע ועל רפורמת הבגרויות. לדבריו, "בקרוב נתחיל בשיבושים בבתי הספר. אפשרות אחת היא אי-מתן ציונים בסוף השנה לתלמידים. בנוסף, ייתכנו שיבושים במסיבות הסיום, בטיולים ועוד".

בתחילת החודש הציגה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הציגה את רפורמת הבגרויות החדשה עבור תלמידי כיתות י', י"א וי"ב במקצועות ההיסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות. בריאיון לחדשות 13 היא אמרה כי "המורים מסכימים עם הרפורמה, אבל הם רוצים לשמור על תנאי השכר". עוד הבטיחה: "לא תהיה שביתה של המורים כי השכר שלהם לא ייפגע".