המורים שובתים – ולהורים אין פתרונות: "מטרללים את המערכת"

החל מ-13:00 מושבתים גני הילדים ובתי הספר היסודיים במסגרת עיצומי הסתדרות המורים, שדורשת העלאת שכר למורים. הורים זועמים על יפה בן דוד. "היא לא חושבת איך לגייס את ההורים למאבק", אומרת אם לשלושה. חברה בהנהגת ההורים הארצית: "זה לעשות אנטי על אנטי"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בעקבות מחאת הסתדרות המורים שמתקיימת היום (שני) והפסקת הלימודים בשעה 13:00, לצד שיבושים במערכת החינוך, הורים רבים נותרים כעת ללא פתרונות עבור ילדיהם. רויטל יחזקאל, חברה בצוות החינוך המיוחד בהנהגת ההורים הארצית, התייחסה לחוסר שיתוף הפעולה מצד ההסתדרות ויפה בן דוד, העומדת בראש: "זה לעשות אנטי על אנטי. יש לזה השלכות".

לדבריה, "אלה דברים שלא אמורים לשחק בהם, ומי כמו יפה בן דוד מכירה את זה. היא הייתה איתנו במאבק על הרפורמה של החינוך המיוחד בזמנו, ועכשיו קיבלנו 'לא' מאוד-מאוד אגרסיבי. היא מכירה היטב את התחום הזה, מספיק כדי להילחם איתנו - אבל היא לא מוכנה להחריג לפחות את מסגרות החינוך המיוחד".

רויטל יחזקאל
רויטל יחזקאל

עוד אמרה רויטל, כי "מרבית ההורים בארץ מודעים לחוסר בצוותי החינוך ומודעים לתנאי העסקה שלהם, שלא מאפשרים לעבוד כראוי - אבל יש פחות צדק לאופן שבו זועקת יפה. יש פערי שכר בין הצעירים שנכנסים למערכת החינוך לבין ותיקים. יש פה אמירה של דווקא, שפוגעת רק בילדים ובהורים".

עינב דלח
עינב דלח | צילום: רויטל כהני שביט

עינב דלח, אמא לשלושה תלמידים בבתי ספר ברמת גן, התייחסה לנושא גם כן: "אני חושבת שיפה בן דוד אוהבת לטלטל את המערכת, וזו הדרך שלה לטלטל אותה. קיימות עוד דרכים לעשות זאת, אבל היא בוחרת תמיד בדרך הזו, של לא לראות את הילדים ולא לחשוב איך לגייס את ההורים פנימה למאבק. יש תחושה שהיא חיה בוואקום".

עוד מוסיפה דלח, כי "יש שיח חד-ערכי רק סביב שכר ולא על המשמעויות מעבר לכך". לגבי השביתה שעתידה להתקיים היום, וההפגנה שתיערך בערב, אומרת דלח: "השביתה למעשה נועדה להפריע למערכת אחרת. אין שום סיבה לסיים את הלימודים ב-13:00 אם ההפגנה ב-18:00. זה לגיטימי לעשות את המחאה, אבל גם לגיטימי לעשות את זה בשיתוף".

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

תגובת משרד האוצר: "אנחנו קשובים לצרכי מערכת החינוך וצוותי ההוראה. עם תחילתו של המשא ומתן, ולאורך כל הדרך, הצוותים המקצועיים פועלים לגיבוש הסכם טוב בשביל המורים, התלמידים, ההורים והמנהלים.
שיחות המשא ומתן נמשכות כל העת, תוך תקווה להסכם שייטיב עם כלל המורים, בדגש על מורים בתחילת דרכם, ויאפשר גיבוש מנגנונים שיקדמו יוזמה, מצויינות והובלת שינויים".

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מסר בכנס שאורגן על ידי ח"כ רם שפע בנושא הסכם שכר המורים והמהפכה הנדרשת במעמד המורה בישראל, הבוקר בכנסת: "מקצוע ההוראה צריך להיות מקצוע נחשק ולא מקצוע שוחק. מצמרר לשמוע את סיפור השחיקה של המורים וזה מראה עד כמה המשבר עמוק. יש הסכמה גורפת לכך שחייבים להעלות את השכר לכלל המורות והמורים, עם דגש על המורות והמורים בתחילת הדרך. מורים איכותיים לא יגיעו למערכת החינוך שמשלמת שכר כל כך נמוך. עם זאת, חשוב שמערכת החינוך תשנה את שיטת התגמול המבוססת על ותק, לתגמול על פי מצוינות כמו במגזר הפרטי".

Whatsapp Image 2022 05 29 At 1
מירום שיף, יו''ר הנהגת ההורים הארצית

עוד הוסיף, "אינני מבין למה תגמול על הוראה מחושב על פי שנות הוראה ולא על פי איכות ההוראה. כמו כן, אסור לשכוח שאנו מבקשים להתאים את ימי החופש של מערכת החינוך למקומות העבודה. החינוך של ילדינו מתבצע בבית ובמוסדות החינוך. אני שב ומדגיש שאיננו מבקשים לצמצם ימי חופשה אלא להתאים ללוח השנה של המשק כולו. גם למשפחות ממעמד סוציואקונומי נמוך, מגיע לשני ההורים לבלות עם ילדיהם בחופשה, במקום שאחד ההורים יאלץ לעבוד. אני קורא למשרד החינוך, משרד האוצר וארגוני המורים לשבת ולמצוא פתרון כי עתיד ילדינו ועתיד המדינה בידיהם".