"על עבודה מגיע תשלום": מנהלי בתיה"ס תובעים מיליונים על העסקתם בזמן החופש

השכר הנמוך ותנאי העבודה השוחקים של המורות והמורים בישראל עלו בימים האחרונים לכותרות, אך כעת גם המנהלים דורשים צו מניעה קבוע שימנע את העסקתם בין אמצע יולי לאמצע אוגוסט. "לראשונה מאז קום המדינה יש גורם שדואג למנהלי בתי הספר"

זמן צפייה: 01:39

השכר הנמוך ותנאי העבודה השוחקים של המורות והמורים בישראל עלו בימים האחרונים לכותרות, אך הערב (חמישי) פורסם בחדשות 13 כי גם ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" מגיש תביעה של מיליונים נגד משרד החינוך, ודורש צו מניעה קבוע שימנע את העסקתם של המנהלים בין אמצע יולי לאמצע אוגוסט, כך שלמשך חודש באמצע חופשת הקיץ הם יהיו מוגנים ממשימות.

מנהלי בתי הספר, בדיוק כמו מורים, זכאים לחופשה במהלך חודשי הקיץ, כאשר התלמידים בעיצומו של החופש הגדול, אולם בפועל הם נדרשים לעבוד במהלך הקיץ בהיקפים משמעותיים, ובכלל זאת להתייצב לישיבות, כנסים, השתלמויות, וכל על מנת לסכם את השנה החולפת ולהיערך לשנה הבאה.

כיתה
כיתה בבית ספר | צילום: דוד כהן, פלאש 90

השנה, למשל, בשל רפורמת הגמישות למנהלים, שמעניקה תקציבים גדולים לניהול עצמי בבית הספר, נדרשים המנהלים לבנות עד אמצע יולי תוכנית בית ספרית ותכנון תקציב, ובמהלך החודש שלאחר מכן לאשר את התוכנית מול הגורמים הרלוונטיים. כך למעשה נותרים להם שבועיים של חופש - שבהם הם יהיו כבר עסוקים בהכנות לשנה הבאה.

לטענת המנהלים מדובר בדוגמא אחת לאופן שבו מה שמוגדר על הנייר כ"חופשה" - הוא למעשה פיקציה. לא רק שהם "מפסידים" ימי חופשה רבים, ומועסקים בהם בניגוד לדין, הם גם לא מקבלים שכר בעבור עבודתם הנוספת.

כיתה
כיתה בבית ספר | צילום: דוד כהן, פלאש 90

כדי לתקן את מה שהם חווים כניצול, דורשים המנהלים בתביעה צו מניעה קבוע שימנע את העסקתם לכל הפחות בין 15 ביולי ל-15 באוגוסט. כמו כן, הם דורשים הצהרה כי מעתה יקבלו תשלום נוסף וזכויות סוציאליות בעבור עבודה בשבועיים הראשונים ובשבועיים האחרונים של החופש ככל שיידרשו, ובנוסף דורשים המנהלים פיצוי כספי על כל החופשות שבהן עבדו עד כה ללא תשלום בשבע השנים האחרונות.

במשרד עורכי הדין תדמור לוי, אשר מגיש את התביעה, מסבירים כי קבלת פיצוי בתביעה הנוכחית תסלול את הדרך לפיצוי רטרואקטיבי של כלל המנהלים, שעולה על 600 מיליון שקלים. אביגיל סאמין, יו"ר משותפת בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" ומנהלת תיכון מקיף אריאל, אמרה היום לחדשות 13: "לראשונה מאז קום המדינה יש גורם שדואג למנהלי בתי הספר, שעובדים במהלך חופשת הקיץ, ועל עבודה - מגיע תשלום".