פרץ נגד חגיגת חנוכה וכריסמס יחד: "לא מוכן להתפשר על זהותנו"

יו"ר הבית היהודי הצהיר כי הוא מתנגד לעירבוב בין שני החגים, במיוחד במערכת החינוך, ואמר: "אני שר החינוך של כל ילדי ישראל, אך ברגע אחד אנחנו משטחים אלפי שנות תרבות והיסטוריה יהודית"

זמן צפייה: 03:47

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, יצא היום (רביעי) נגד חגיגה מעורבת של חנוכה וחג המולד, ואמר: "ברגע אחד אנחנו משטחים אלפי שנות תרבות והיסטוריה יהודית. מערבבים בין מורשת ישראל לנצרות כאילו נוצרו יחד". את הדברים אמר בכנס מעריב למנהיגים שנערך במלון דניאל בהרצליה.

"התופעה הזו היא סימפטום לבעיה רחבה יותר", אמר פרץ. "אני שר החינוך של כל ילדי ישראל – יהודים, ערבים ונוצרים, ואני מכבד את כולם ונותן מקום לכולם, אבל אני לא מוכן להתפשר על הזהות שלנו, לא מוכן לוותר על המדינה היהודית והדמוקרטית". "אז בוקר אחד במדינה היהודית שהקמנו ונלחמנו עליה, הזהות היטשטשה. חנוכה פתאום נמצא על אותו משקל כמו כריסמס, ואני לא נכנס לאותן פרעות שעשו ביהודים באותם החגים, כי יש פה עקרון מעל האירועים שקרו בעבר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מתנה לכריסמס: נחש פיתון באורך שלושה מטרים בעץ חג המולד

"יותר יפה מחו"ל": נצרת מקושטת ומוארת לקראת חג המולד

בן ה-90 ששרד את השואה – ומארח ישראלים להדלקת נרות חנוכה

רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: יוסי איפרגאן

שר החינוך אמר כי הוא מתנגד לעצרי האשוח בדוכנים בבתי ספר ומרכזי הקניות, ואמר: "כנראה יש צורך להזכיר את מהותו של החג, כי בתקופה האחרונה אני חש שאנחנו לא חוגגים את חנוכה, אלא את 'חנוכריסמס'".

"אני כבר יכול לשמוע את המבקרים שיגידו: 'מה רע בפלורליזם ורב תרבותיות?'. אז תשובתי אליהם היא שבשביל רב תרבותיות צריך לדעת לשמר את התרבות שלך ולא להפוך אותה לפולקלור עממי. זהותנו צריכה להיות ברורה, אחרת נשכח מאין באנו ואז לא נדע לאן נלך. אחד הרעיונות המרכזיים שעומדים מאחורי חג החנוכה הוא בדיוק זה: המלחמה של המיעוט היהודי לשמור על אורחות חייו מול עמים שלמים שעברו התייוונות ושינוי התרבות. מי שאיבד את הייחודיות גם נמחק. מה ששמר על העם המופלא שלנו במשך אלפי שנים זו התרבות הייחודית שלנו. בואו נשמר אותה גם במדינה שלנו".

עץ אשוח מקושט ומואר בכיכר השעון ביפו
עץ אשוח מקושט ומואר בכיכר השעון ביפו | צילום: עיריית תל אביב-יפו