המורה שנחשד בפגיעה מינית - וממשיך לעבוד: "משרד החינוך מאפשר"

איש חינוך שמשמש כיום כמורה בתיכון במרכז הארץ, נחקר בחשד לניסיון ביצוע מעשה מגונה בקטין, אך התיק נגדו נסגר כתוצאה מחוסר ראיות. "אתה עושה סקס או שאתה לא מעוניין עדיין?" • חלק ב'

זמן צפייה: 08:02

חייה של דנה (שם בדוי) התהפכו, לאחר שגילתה כי בתה בכיתה ב' נפגעה מינית על ידי המורה שלה, אביתר גרוס, שעבור מעשיו קיבל תשעה חודשי עבודות שרות בלבד. "הוא דרש מבתי שתתפשט ואז הוא גם הוריד את בגדיו, פתח את הרוכסן שלו והוציא את איבר המין שלו", סיפרה אמה. למרות שכל סימני ההזהרה הופיעו, המקרה לא נמנע, כאשר כל מה שנדרש היה ממשרד החינוך הוא לא לאפשר לאנשים שאסור להם לעבוד עם ילדים להגיע לשטח בית הספר.

מנתונים שנאספו, עולה כי מדי שנה נפתחים עשרות תיקים בתוך מערכת החינוך על מקרים בהם אנשים מבוגרים פגעו בילדים, ואלו רק המקרים שהמערכת מודעת להם. בעקבות כך, במשרד החינוך החליטו לפתוח ברפורמה מקיפה, שכללה בין היתר מנגנון בשיתוף המשטרה שמעביר התראות בזמן אמת למשרד על כל פתיחה של תיק פלילי לעובד הוראה. בנוסף, מבצע נרחב של בדיקת רקע פלילי לכל העובדים במערכת. אולם, דוח מבקר המדינה שהתפרסם במאי 2019 מתח ביקורת חריפה על משרד החינוך ועל אוזלת ידו בבדיקות שנערכו לעובדים, כשמתוך 575 עובדי הוראה שנחסמו בגלל רקע פלילי, 48 מהם חזרו לעבוד בבית הספר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

איכון השב"כ על כלל האוכלוסייה יופסק – ויופעל רק באופן נקודתי

ניסנקורן חתם על צו ההסגרה של מלכה לייפר לאוסטרליה

צוותים רפואיים תחילה – מורים בשלב השני: סדר המתחסנים המלא

איש עם מחשב
איש עם מחשב | צילום: Getty Images/ אימג'בנק

הערב נחשף בחדשות 13 מורה נוסף שמלמד כיום בתיכון באור יהודה, שבשנת 2014 נחקר בחשד לניסיון ביצוע מעשה מגונה בקטין אחרי התכתבות ממושכת על מי שהציג את עצמו כהער בן 14. בין ההודעות ששלח המורה, נכתב: "אתה הומו? אתה תבין אם אתה כן", "אתה עושה סקס או שאתה לא מעוניין עדיין?" ו"אני רוצה לדבר איתך קצת גסויות". במהלך ההתכתבויות, השניים החליפו תמונות, והמורה אפילו שלח לו תמונה שלו בעירום חלקי. לבסוף, המורה הציע לקטין אקט מיני כמתנת פרידה והם אף תיאמו פגישה ביניהם. אבל, גם התיק הזה נסגר מחוסר ראיות.

על אף שהוא עזב את תפקידו בעקבות החקירה, והיום הוא מלמד מתמטיקה בבתי ספר תיכון. כתבת חדשות 13 התעמתה איתו, ולאחר ששאלה אותו האם מעסיקיו מכירים את סיפורי העבר שלו, ענה מצידו המורה: "הם מכירים את הסיפור, עברו כבר שבע שנים מאז". על אף שהמידע מהחקירות אמור לעבור לידי משרד החינוך, המשטרה מוגבלת על פי החוק בהוצאת מידע מתיקים שנסגרו נגד מורים. וכשנשאל מנהל בית הספר שמעסיק את המורה מדוע החליט להעיסק אותו בכל זאת, ענה: "משרד החינוך מאפשר לו לעבוד פה כי זה החוק, אסור לי לעשות לו משפט ראווה".

תגובת משרד החינוך: "מנכ"ל המשרד הינחה את היועוץ המשפטי לפעול אל מול כול גורמי האכיפה כדי שיעבירו באופן מיידי כל מידע רלוונטי שיש בדיהם ואינו מצוי ברשות המשרד, כדי לקבל תמונה מלאה בעת הליך קליטת עובדי ההוראה. כמו כן, הינחה המנכ"ל לבחון את התאמתו של החוק לעניין חשוב זה של העברת כלל המידע לידי המשרד".