דו"ח: עלייה של עשרות אחוזים בדיווחים על מצוקה נפשית בקרב בני נוער

מנתוני המועצה לשלום הילד עולה כי בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 39% מקרי דיכאון בקרב בני נוער, לצד 33% יותר אבחנות חרדה בגיל זה. משנת 2019 שבה פרצה הקורונה, חלה עלייה של 40% בביקורי קציני ביקור סדיר למניעת נשירה ממסגרות

זמן צפייה: 00:59

כמעט כל ילד שלישי בישראל עני: דו"ח המועצה לשלום הילד הוגש לנשיא המדינה היום (שלישי) וחשף - שיעור הילדים העניים עלה בשנה האחרונה ב-2.5%, לצד עלייה של כ-39% בשיעור בני הנוער (17-12) שאובחנו עם דיכאון בשנת 2021, עלייה של כ-33% בבני נוער מאובחני חרדה, עלייה של כ-20% בלחץ והפרעות רגשיות - ועלייה של כ-56% במאובחנים עם הפרעות אכילה.

כמו כן, לפי דיווחי הורים, בקרב ילדים שנכנסו לבידוד, ובמיוחד בקרב ילדים שנכנסו לבידוד יותר מפעם אחת - היו שיעורים גבוהים משמעותית של אלימות פיזית כלפי המשפחה או החברים. על פי סקר מנהלי מרפאות לבריאות הנפש לילדים ונוער, בשנת 2020, ובפרט בתקופת הגל השני - חלה עלייה משמעותית בפנייה של ילדים ונוער לקבלת טיפול נפשי, וכן בפניות בעלות תכנים אובדניים.

כיתה ריקה (אילוסטרציה) | צילום: fotolia

בין השנים 2021-2019, חלה עלייה של כ-40% בשיעור התלמידים בחינוך הממלכתי שדיווחו על סימפטומים נפשיים כמעט מדי יום, וחלה ירידה של כ-32% בשיעור התלמידים בחינוך הממלכתי שדיווחו על שביעות רצון מהחיים.

לפי המועצה לשלום הילד, על סמך נתוני מדגם הורים שנערך בשנת תשפ"א, בינואר-פברואר 2021 כ-13.7% מההורים דיווחו כי ילדיהם לא השתתפו באופן סדיר בלמידה מרחוק. שיעור זה מהווה ירידה של יותר ממחצית לעומת השיעור המקביל שדווח על ידי הורים בשנת תש"פ. כמו כן, נרשמה גם עלייה של כ-40% בביקורי קציני ביקור סדיר (קב"סים) של תלמידים משנת 2019 - טרום הקורונה. הקב"סים מגיעים למשפחות בהם הילדים בסכנת נשירה מבית הספר והעלייה בביקורים מעידה על כנראה על עלייה בנשירה מבתי ספר או בתלמידים הקרובים לכך.

ילדה לומדת בבית, לימודים בבית, בית ספר, למידה מרחוק
ילדה לומדת בלמידה מרחוק

בנוסף, על פי דיווחי ההורים בתשפ"א, לכ-37% מהתלמידים בבתי הספר דוברי הערבית ולכ-20% מהתלמידים בבתי הספר דוברי העברית, אין מחשב זמין עבור שימוש לצורכי לימודים מרחוק. בשנת הלימודים תשפ"א, 71% מההורים דיווחו שלא ניתן מענה לצרכים החברתיים של ילדיהם במסגרת הלמידה מרחוק.

בשנת 2020, חלה עלייה של 18% במספר התיקים שנפתחו בגין עבירת הטרדה מינית כלפי קטינים לעומת השנה הקודמת. בשנת 2020, חלה עלייה של 55% בפניות למוקד המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת לעומת שנת 2019. כ-25% מהפניות ב-2020 נגעו לעבירות מין, כ-14% מהפניות ב-2020 נגעו להפצת תמונות או סרטונים מביכים או הנוגעים לחרם, בריונות או הצקה - וכ-12% מהפניות נגעו לאיום בהתאבדות.

חרדה
צילום: shutterstock

בחודשים ינואר-פברואר 2021, במהלך הסגר השלישי וסגירת מערכת החינוך, חלה עלייה של 68% במספר הפניות למוקד. כ-14% מהתלמידים בחינוך הממלכתי (כיתות ח' ו-י'-י"ב) דיווחו שהם היו קורבנות לבריונות ברשת בשנת 2021. בשנת 2020 חלה ירידה של כ-11% במספר הקטינים החשודים בביצוע עבירות לעומת השנה הקודמת, וחלה עלייה של 41% במספר הקטינים החשודים בהטרדה מינית לעומת השנה הקודמת.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התייחס לדברים: "הנתונים מלמדים על מגמות בעייתיות, שהן תוצר מובהק של השנים האחרונות, שבהן אנו מתמודדים עם מגפה עולמית וחוסר יציבות רב. משבר הקורונה הביא לפגיעה חברתית ורגשית בילדים ובנוער בישראל, וניתן לראות זאת גם בעלייה בדיווחים על חרדות ומצוקות, בריונות רשת גואה ואובדנות. אותו משבר גם הוביל להעמקת הפערים הכלכליים בין המעמדות בחברה, ולראיה כפי שעולה מנתוני הדו״ח, כיום כל ילד שלישי בישראל הוא ילד עני".