בצל השביתות: תלמידי הגנים והיסודי מסיימים שנה

על רקע המשבר בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר, ומאבק ארגון המורים נגד הרפורמות של השרה שאשא ביטון, מערכת החינוך סוגרת שנה. מחר יצטרפו 1.5 מיליון תלמידי הגנים ובתיה"ס היסודיים ל-800 אלף תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים שסיימו את לימודיהם לפני כשבוע וחצי

זמן צפייה: 01:15

מחר יסיימו את שנת הלימודים תשפ"ב כ-1.5 מיליון תלמידי בתי הספר היסודיים והגנים, שיצטרפו ל-800 תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, שסיימו את הלימודים בשבוע שעבר. מיד עם פתיחת חופשת הקיץ, משרד החינוך פותח את מסגרות בתי הספר של הקיץ, כאשר ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ג' ימשיכו את לימודיהם במסגרת "בתי הספר של הקיץ".

התוכניות שמשרד החינוך הוציא לדרך במהלך השנה: מעבר הגיל הרך לאחריות משרד החינוך, התכנית החדשה לשינוי שיטת הבגרות במקצועות המורשת החברה והרוח, תכנית "גפ"ן" - תקצוב הרשויות המקומיות ובתי הספר כדי לרכוש עבור התלמידים והתלמידות מגוון שירותי חינוך, המותאמים לצרכיהם הייחודיים, התכנית למניעת אלימות במערכת החינוך "באים בטוב – לא מרימים ידיים", התכנית ללימודי הייטק במערכת החינוך וההתכנית ללימודי אקלים.

יו''ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז
יו''ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז | צילום: המהדורה המרכזית

כזכור, רפורמת הבגרויות של השרה שאשא ביטון גררו תגובות קשות מצד יו"ר ארגון המורים רן ארז שכינה בעבר את המורים "שפני ניסיון" ואת התוכנית של שרת החינוך "בכייה לדורות". לפי שעה, הצדדים טרם הגיעו להסכמות וארז הודיע, שימשיך להיאבק נגד הרפורמות של השרה ולמען המורים, ההורים והתלמידים.

בריאיון שהעניק לחדשות 13 בחודש שעבר, אמר היו"ר: "אנחנו בעד התחדשות ונגד ביטול בחינות בגרות - זה מגדלור שמכוון את האוניות לנמל, בלעדיהן תלמידים לא ילמדו. אם לא ילמדו ולא ייבחנו, מנהלים יקחו שעות מהיסטוריה ויתגברו מתמטיקה, ובסופו של דבר כל המקצועות שמהווים הזהות והשורשים שלנו פה, ייעלמו לאט-לאט, התלמידים והמורים יתייחסו לזה כסוג ב'. למה היא לא מבטלת את בחינות הבגרות במתמטיקה או אנגלית? כי זה חשוב לה, ומה שלא חשוב לה אפשר לזרוק הצידה. נאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו, ואם צריך לעשות שביתה - נעשה שביתה. הדבר הזה הוא בנפשנו".

.יו''ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בהפגנה המורות והגננות
מז''כלית הסתדרות המורים יפה בן-דוד, בהפגנה המורות והגננות | צילום: תומר נאוברג, פלאש 90

במקביל, בשבועות האחרונים החריף המאבק של הסתדרות המורים בראשות יפה בן דוד, שמבחינתה, נאבקת מול משרד האוצר להעלת שכרם של המורים. הסתדרות המורים אף שבתה כמה פעמים במהלך החודש החולף. כרגע, המשא ומתן בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר נותר במבוי סתום.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה: "אנחנו מסכמים היום את שנת לימודים תשפ"ב, שבמהלכה תלמידי ישראל שבו למסגרות בתי הספר והגנים, ופגשו במורה המשמעותי להם ובחברות ובחברים לכיתה ולבית הספר.
מלבד החזרת השגרה החינוכית, קידמנו במהלך השנה מהלכים משמעותיים אשר ישפיעו על פניה של מערכת החינוך בשנים הבאות: העברת מעונות היום לאחריות משרד החינוך, עצמאות ניהולית ופדגוגית למנהלי בתי הספר, תהליכים של התחדשות הלמידה ושינוי שיטת הבגרות במקצועות המורשת, החברה והרוח וחיזוקם - מדובר במקצועות שמעצבים את זהותנו ונותנים משמעות לעצם קיומנו כאן".

השרה הוסיפה: "את המהלכים הללו יובילו המנהלים, המורות והמורים שלנו, ולכן עלינו להבטיח שמערכת החינוך תצליח לשמר אותם בתוכה, ולמשוך אליה את הטובים ביותר. זו הסיבה שאנו נאבקים לצידם, עד שיחד כולנו נצליח להביא לשינוי בתנאי שכרם ובמעמדם. למען עתיד החינוך של ילדינו".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר התייחס גם היא לסיום השנה ואמרה כי "מערכת החינוך מסכמת שנה של רצף למידה, לאחר שבמשך שנתיים חוותה אי ודאות וחוסר יציבות. לאורך השנה שם המשרד את הדגש על חיזוק החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים, והשקיע משאבים גדולים למען השגת יעד זה .לצד זה, פעלנו להניע מהלכים לאומיים להתאמת מיומנויות הבוגר לצורכי המאה ה- 21' וכן לקדם גמישות ניהולית ופדגוגית להעצמת מערכת החינוך".

שטואבור התייחסה למשבר בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר ואמרה: "כחלק מתכנון אסטרטגי ארוך טווח, פועלים בימים אלה שרת החינוך והמשרד בדבקות ובנחישות כדי לשפר את שכר המורים, שמהווים נדבך מרכזי בחיזוקה ובקידומה של מערכת החינוך".