ליברמן על המו"מ עם המורים: "התנהגות בריונית לא תשתלם"

שר האוצר הציג את המתווה של משרדו למורים, לפיו מורה מתחיל יקבל כבר מהמשכורת הראשונה 9,000 שקלים. ליברמן תקף את התנהלות המורים במהלך הדיונים ואמר: "ניסיון לקחת את התלמידים וההורים עכשיו כבני ערובה". במקביל, הסתדרות המורים קיימה הפגנה מול המשרד

זמן צפייה: 07:55

שר האוצר אביגדור ליברמן ערך היום (רביעי) מסיבת עיתונאים בה הציג את המתווה שהוצע למורים, ואמר על המשא ומתן שמשרדו ניהל עם הסתדרות המורים: "זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שתקציב החינוך הוא גדול מכל תקציב אחר, כולל הביטחון. אנחנו מתייחסים ברצינות למצב. אנחנו שמים על השולחן את כל הצעת האוצר לעיניי כל. אני חושב שנתנו הצעה צודקת, חכמה והוגנת. מתנצל על כל ההתנהלות כפי שאני שומע אותה. יש פה ניסיון לקחת את התלמידים וההורים עכשיו כבני ערובה".

"התנהלות אלימה ובריונית לא תשתלם, אנחנו מציעים את המקסימום שאפשר להציע. היו לא מעט ויכוחים (בתוך האוצר; א.צ). כל מה שנחתום עם המורים ישליך גם על האחרים (מורים, גננות וסייעות; א.צ), אנחנו נתנהל באחריות. כל ההסכם כולו, כולל פסיקים ונקודות, יהיה שקוף לכולם. ההסכם הזה כולל את כל המורים, הם אחד אבני היסוד של החברה שלנו וצריך לעשות הכל כדי להיטיב איתם. אין מורה שלא מגמל תגמול משמעותי. מי שעוזב הם מורים צעירים ולכן הדגש הוא על המורים הצעירים, אבל גם מורים ותיקים מקבלים תגמול יפה".

מאות עובדי הוראה מפגינים מול משרד האוצר
מאות עובדי הוראה מפגינים מול משרד האוצר

עיקרי ההצעה כפי שהוצגו במסיבת העיתונאים:

שיפור מעמד המורות והמנהלות:
- תוספת לשכר הבסיס בסכומים של בין 2,100-400 שקלים. שכר מורה מתחיל יעמוד על 9,000 שקלים למשרה מלאה.
- מענק התמדה בסך 24,000 יינתן לאחר שלוש שנות הוראה.
- הגדלת הגמולים על תפקידים נוספים: מינימום תגמול על חינוך, ריכוז שכבה וסגן שני 1,100 שקלים, ניהול גן 1,500 שקלים וחינוך מיוחד 1,000 שקלים / 1,500 שקלים.
- יצירת 3 בעלי תפקידים חדשים לבחירת המנהל עם תגמול של 600 שקלים.
- תוספת תפקיד חדש בבית ספר יסודי: רכז אוריינות בית ספרי עם תגמול של 600 שקלים.
- שכר המתמחים יעמוד על 100%.
- העלאת שיעורי המשרה המינימלית מ50% משרה באופן מדורג, אפשרות להעסקה מעל 100% משרה.
- מתן שני ימי חופשה לבחירה.

בית ספר
בית ספר | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

שיפור מעמד המנהלות:
- לכלל המנהלים תינתן תוספת שכר של בין 2,500 - 5,400 שקלים. שכר בסיס למנהל ינוע בין 20,000-25,800 שקלים, בהתאם לרמת המורכבות של בית הספר.
- העלאת שכר לסגני מנהל, שכר בסיס לסגן מנהל ינוע בין 16,300-20,640 שקלים, בהתאם לרמת המורכבות של בית הספר.
- תוספת שכר נוספת של 2,000 שקלים למנהלות שיבצעו תפקידי ליווי של מנהלים ובתי ספר אחרים.

סנכרון ימי חופשה:
- הזזת 5 ימי לימוד: 3 אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי.
- ביטול 5 ימים מחופשת הפסח תמורת גשר של 3 ימים בין כיפור לסוכות ושני ימי חופשה לבחירת המורים.

Students In Israel Return To School Under Strict Covid 19 Measures
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

כלים לעידוד מצוינות וגמישות ניהולית:
- חוזים אישיים: תינתן למשרד החינוך גמישות להציע שכר גבוה יותר בחוזה אישי במטרה למשוך כוח אדם איכותי לבתי ספר חלשים, להתמודד עם מחסור במורים – הן מקצועות במחסור והן מחסור באזורים גיאוגרפיים ספציפיים ולגייס מורים בפרופיל מיוחד.
- גמישות למנהל בפיטורין: קיצור התהליך והוספת מדדי תפקוד לתהליך, לצד אפשרות ליצירת מסלול הפרדות 'רך' מעובדי הוראה שאינם מתאימים לבית ספר.
- הארכת התקופה לקבלת קביעות ל- 4 שנים.

מהסתדרות המורים נמסר: "ההצעה המעורפלת שהאוצר הציג היום לציבור, לא מוכרת לנו ולא הוצגה לנו במסגרת ישיבות המו"מ שהתקיימו כל השבוע. כנראה לא בכדי נמנע האוצר להעלות את ההצעה המביכה הזאת במו"מ אתנו. מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה. אנו קוראים שוב לראש הממשלה, יאיר לפיד, להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך ולמנוע את השבתתה".

אביגדור ליברמן ויפה בן דוד
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, קיימה היום הסתדרות המורים הפגנה בהשתתפותם של מאות עובדי הוראה מול משרד האוצר בירושלים. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד אומרת "המחסור באנשי חינוך אמור להדאיג את הציבור ואת פקידי האוצר יותר מכל דבר אחר, אבל היחידה בממשלה שנלחמת בשביל החינוך כרגע היא שרת החינוך, לכל השאר לא אכפת. הדוח שפרסם אתמול מכון המחקר והמידע של הכנסת מוכיח ותומך במה שאנו אומרים כבר שנים! 85% מבתי הספר דיווחו על מחסור באנשי צוות. זה בגלל שפקידי האוצר חושבים שאנשי חינוך הם הבייביסטר הלאומי ולא אנשי מקצוע מיומנים ומוכשרים".

מאות עובדי הוראה מפגינים מול משרד האוצר
מאות עובדי הוראה מפגינים מול משרד האוצר