דו"ח של הכנסת: 85 אחוזים מבתי הספר דיווחו על מחסור במורים

לפי דו"ח שמתפרסם הבוקר, באזור תל אביב והמרכזי דיווחו לא פחות מ-95 אחוזים על מחסור במורים. בירושלים דיווחו על מחסור ב-70 אחוזים מבתי הספר. 58 אחוזים מהמנהלים דיווחו כי שיבצו מורים לכיתות ללא הכשרה

הפגנת המורים (ארכיון)
הפגנת המורים (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

דו"ח חמור שמתפרסם הבוקר (שלישי) על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת מעלה כי 85 אחוזים מבתי הספר ברחבי הארץ דיווחו על מחסור במורים שקיים בבתי הספר שלהם. הדו"ח יידון היום בדיון בוועדת החינוך של הכנסת ויוצג על ידי ח"כ עופר כסיף שהזמין את הדו"ח.

לפי הדו"ח, במחוזות תל אביב והמרכז דיווחו בתי הספר על מחסור של כ-95 אחוזים במורים. בדרום ובחיפה דיווחו על מחסור של כ-80 אחוזים, בצפון המחסור עמד על כ-78 אחוזים ובירושלים כ-75 אחוזים. בחלק גדול מבתי הספר שדיווחו על מחסור במורים, במיוחד בחינוך הערבי ובחינוך העל-יסודי חסרים פחות מ-10% מן המורים. עם זאת, בחינוך העברי בכלל ובחינוך היסודי בפרט בכ-40% מבתי הספר חסרים בין 10% ל-25% מן המורים בבית הספר.

בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה הנמצאת ברמה חברתית-כלכלית גבוהה יותר דווח על מחסור במורים ביחס לבתי ספר שבהם לומדים תלמידים מאוכלוסייה חברתית-כלכלית נמוכה יותר. עוד עולה מהדו"ח כי כ-77.5% מן המנהלים העריכו כי המחסור השנה גדול או גדול במידה ניכרת משנים קודמות ורק מנהלים בודדים חשבו כי המחסור הצטמצם ביחס לשנים קודמות.

מחאת הסתדרות המורים מול הבית של בני גנץ
מחאת הסתדרות המורים, ארכיון | צילום: דוד לוגי

מבחינת התמודדות בתי הספר עם המחסור במורים וקושי בגיוס מורים לקראת שנת הלימודים הבאה עולה כי רוב מנהלי בתי הספר דיווחו על שימוש באסטרטגיות וכלים מנהליים שיש להם השלכות שליליות על הלמידה ובהן. בין היתר דיווחו 58 אחוזים מהמנהלים על שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה.

52 אחוזים מהמנהלים דיווחו כי גייסו מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר וכן מסרו כי הטילו תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה.

ח"כ עופר כסיף התייחס לממצאי הדו"ח ואמר: "דו"ח הממ"מ על המחסור במורים מוכיח את שאנו זועקים כבר שנים: ייבוש המערכת הציבורית ועימה הפקרת רוב הציבור למען מיעוט העשירים עולה לנו בעתיד ילדינו ועתיד החברה כולה. תנאי ההעסקה הירודים של המורים יחד עם יוקר המחייה המשתולל מביאים לנטישת המקצוע ולמחסור בכח אדם איכותי. לעומת זאת כ-13,000 מורים ערבים איכותיים מובטלים ולמערכת אין משאבים או רצון לנצל את כישוריהם".