"פגשתי ילד שלא יכול להסתכל לי בעיניים. אני לא רוצה שיחזור לאפריקה"

רשת דיגיטל חשפה את סיפורו הטרגי של ממדו ג'ואט, שהרשויות בישראל מבקשות לגרש. צפו בראיון מתוך 'העולם הבוקר'

זמן צפייה: 08:53

ממדו ג'ואט הוא קורבן של חיים אכזריים. הוא נולד בגינאה, והוריו מתו במלחמה כשהיה ילד. בגיל 13 האישה שגידלה אותו מכרה אותו לסוחרי עבדים. הוא נמכר במצרים, ועם האנשים שקנו אותו עבר לסיני, שם נחבל בפניו – אירוע שהוא נושא ממנו צלקת פיסית על פניו עד היום. מסיני הוא הועבר על ידי הסוחרים לישראל. בארץ, הוא נעצר על ידי משטרת ההגירה, הוחזק במעצר במשך 9 חודשים, לפני שנשלח ללמוד בפנימייה דתית (ימין אורד). עם הזמן יצר קשר עם בת שבע מארק, שהפכה בעצם לאמו, ומשפחתה למשפחתו. אולם כעת מדינת ישראל מבקשת לגרש אותו ולא לתת לו מעמד של תושב קבע בטענה  שיש לו עבר פלילי, אולם לטענת עורך הדין שמטפל בעניינו, עו"ד תומר ורשה, מדובר באירוע נקודתי שהתרחש כשממדו היה בן 14, אולם הוא לא הורשע והתיק נסגר. "שני הוריי מתו כשהייתי בגיל מאד צעיר, במלחמת אזרחים שהייתה בגיניאה, וטופלתי על ידי אישה סנגלית, מכרה של ההורים", מספר ממדו באולפן העולם הבוקר עם הילה קורח ואברי גלעד. "כשהייתי בן 14, הסוחרים הבריחו אותי לארץ, ניסו למצוא לי משפחת אמנה ישראלית וכך הכרתי את בת שבע, שאימצה אותי באופן לא פורמלי", הוסיף.

צפו בתחקיר המלא של אביגיל לושי ביטנר>>
[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-035' autoplay='0' credit='' kid='1_1u7dpq0u' duration='1929']

"קיבלתי פניה ממוקד לסיוע עובדים זרים שיש ילד שמחפשים לו בית, אי אפשר היה לסרב לנוכח הסיפור הקשה שהוא עבר. פגשתי ילד שלא הסתכל לי בעיניים ולא הסכים לדבר עברית, סגור, כועס וכבוי, לא ראיתי ילד ולא ראיתי נשמה", מספרת בת שבע מארק. "השקעתי בו את הנשמה שלי ואת החיים שלי ואני לא רוצה שהוא יחזור לאפריקה. אין לו שם אף אחד. השפה היחידה שהוא מכיר ומדבר היא השפה העברית והגב היחיד שיש לו זה כאן בישראל".

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה:  "עניינו של מר ממדו ג'ואט נדון בוועדה הבין-משרדית לעניינים  הומניטאריים ומנכ"ל רשות האוכלוסין דאז דחה את בקשתו בהחלטה מנומקת, לאחר שבחן את כלל הנתונים שהוצגו בפניו. במהלך השנים נרשמו למר ממדו עבירות פליליות, סוגיה שחובה על המדינה לשקול בעת קבלת החלטה בעניינו. בהמשך ישיר לעבירותיו על החוק, נעצר בשנה האחרונה כשהוא מועסק בבית מלון ומחזיק בידו תעודת זהות מזויפת".

העולם הבוקר כל הקטעים