בן ה-90 ששרד את השואה - ומארח ישראלים להדלקת נרות חנוכה

ברוך עמנואל חלם לבנות חנוכייה מסתובבת ולארח כמה שיותר אנשים כדי שישמעו על הנס הפרטי שלו - כיצד ניצל בגיל 15 מלעלות לרכבת האחרונה לאושוויץ. כעת נכדיו עזרו לו להגשים את חלומו

זמן צפייה: 02:34

לברוך עמנואל בן ה-90 היה חלום אחד – לבנות חנוכייה מסתובבת שהאור שלה יגיע לכמה שיותר אנשים שיבואו וישמע על הנס הפרטי שקרה לו. שירה גולדברג, נכדתו של עמנואל סיפרה: "הוא חלם שתהיה חנוכייה מאוד גדולה שתמשוך את תשומת הלב של אנשים ברחוב".

עמנואל אמר כי נכדו מתן עבד שלושה חודשים על החנוכייה המיוחדת. מתן סיפר כי בנה אותה "מזכוכית, פליז ומנוע של וישרים של מכונית". הדלקת נרות החג הפכה למסורת בבית משפחת עמנואל וגם היום, נר שלישי של חנוכה, הגיעו רבים לבית המשפחה לחגוג את נס החג ואת הנס האישי בחייו של ברוך.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"הגשמת חלום – תמיד רציתי לשחק": הילדים שמופיעים בהצגות חנוכה

נס גדול היה שם: מנהיגי העולם ואנשי תרבות מברכים לחנוכה

סיורי חנוכיות, פסטיבלים ומסלולי טיולים: כל האטרקציות לחנוכה

ברוך עמנואל-ניצול השואה שחלם לארח אנשים להדליק יחד איתו חנוכיה
ברוך עמנואל-ניצול השואה שחלם לארח אנשים להדליק יחד איתו חנוכיה | צילום: חדשות 13

כשעמנואל היה בן 15 הגרמנים העלו אותו לרכבת האחרונה שיצאה מברגן-בלזן לכיוון אושוויץ, אבל אז הרוסים הפציצו את האזור, הגרמנים ברחו וברוך ניצל עם שלושת אחיו. עמנואל סיפר: "שקלתי 24 ק"ג, ירדתי מהרכבת לחפש משהו שאני יכול לתת לאמא שלי. הסתובבתי ופגשתי איכרית גרמניה והיא נתנה לי ביצה לא מבושלת וזה מה שנתתי לאמי".

לאחר המלחמה אומץ עמנואל על ידי משפחה הולנדית. את החנוכייה שקיבל ממנה הוא שומר עד היום. בשנת 1951 ברך עלה לישראל לקיבוץ שעלבים. לאחר מכן, התיישב בירושלים ובנה כאן בירושלים, בנה כאן את ביתו והקים משפחה. ככל שחלפו השנים, ברוך הבין שאת זיכרון הנס בפרטי שלו הוא רוצה לשמר.