"השכר שלי הוא בושה": מחר - שביתה במערכת החינוך

מאבק המורות והמורים על השכר יגיע מחר לשיא בהשבתת הלימודים החל מהשעה 13:00 ובהפגנה הגדולה בתל אביב. היום הקרב הזה הפך גם לקרב פוליטי כששרת החינוך שאשא-ביטון תקפה את משרד האוצר ואת שר האוצר ליברמן שהציג את התוכנית שלו בנושא. "זה הזמן לצאת ולהילחם", אמרה אחת המורות

זמן צפייה: 03:33

לקראת יום דרמטי במערכת החינוך: שר האוצר אביגדור ליברמן ניסה הבוקר (ראשון) להוציא את העוקץ מהמאבק לקראת ההפגנה מחר, אולי בניסיון להקדים רפואה למכה. "שכר המורים יעלה, אין שום ויכוח בנושא הזה, ולכן אנחנו רצת מופתעים מכל הקמפיין האגרסיבי והכוחני בתקשורת", אמר ליברמן.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

בנאומו הציג ליברמן את דרישות האוצר במשא ומתן, בהם צמצום הפערים הגדולים בין שכר המורים המתחילים לשכר המורים הוותיקים, תגמול מורים לפי מצוינות ולא רק לפי וותק, מתן גמישות למנהלים בכל הקשור לפיטורי מורים וניהול הצוות החינוכי, והתאמת לוח חופשות המורים ללוח החופשות במשק.

"התאמת ימי החופש של המורות והמורים לימי החופשה של כלל המשק, היא צורך חיוני" אמר מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. אלא שלכל הדרישות האלה הסתדרות המורים מתנגדת, שם דורשים קודם כול, סיכום על העלאת השכר. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון תמכה בעמדת הסתדרות המורים, ותקפה בחריפות היום את שר האוצר ואת פקידי משרדו: "באגף התקציבים רגילים לנהל מסע התשה ולגרור רגליים. אעמוד על כך שהסכמי השכר יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם אחרת תקציב המדינה לא יעבור", אמרה שרת החינוך על דבריו של שר האוצר.

שרת החינוך, הד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, הד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מחר בשעה 13:00 יסתיימו ימי הלימודים בכל המסגרות מלבד החינוך המיוחד העל יסודי, כאשר בשעה 14:00 יתקיים דיון בבית הדין לעבודה על העיצומים שהחלו בארגון המורים בשבוע שעבר. בשעה 18:00 תתקיים הפגנת הסתדרות המורים במוזיאון תל אביב, שתהיה מבחינתם, אם לא תחול התקדמות משביעת רצון בשיחות המשא ומתן - רק יריית הפתיחה.

חשוב להגיד שמבחינת הסתדרות המורים, כרגע לא מוכנים לדון בשינוי לוח החופשות טרם ידונו בהעלאת שכר המורים. בכל זאת, במשרד האוצר יש כמה אפשרויות כרגע על השולחן. האפשרות המובילה, שיש לגביה הסכמה רחבה גם מצד הנהגת ההורים וגם מצד התעשיינים, היא להזיז את החופש הגדול מחודשי יולי-אוגוסט לאוגוסט-ספטמבר, ולהוסיף את הימים החסרים לפני החגים: לפני ראש השנה או אחרי סוכות.

אפשרות נוספת היא לבטל את ימי הלימודים בשישי ולקצר את שבוע הלימודים שיתאים לשבוע העבודה. כרגע כאמור, לשום אופציה אין היתכנות, ומחכים לשינוי בשכר המורים.

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד | צילום: הדס פרוש, פלאש 90