סקר חנוכה: 90% מדליקים נרות - 63% מכירים היטב את סיפור החג

מיזם הקונגרס הישראלי ערך שאלון לכבוד החג, בו נשאלו 800 ישראלים על יחסם לחג ומנהגיו. 85% מוצאים את החג ישראלי לכל דבר - 88% מרגישים הזדהות עם החנוכייה. ומהם המנהגים הכי נפוצים?

 ילדים מדליקים חנוכיה
ילדים מדליקים חנוכיה | צילום: רויטרס

מיזם הקונגרס הישראלי ערך שאלון לכבוד חג החנוכה ובו נשאלו 800 ישראלים על יחסם לחג ולמנהגיו. 49 אחוזים מהנשאלים הגדירו עצמם כחילונים, 28 אחוזים - כדתיים או חרדים ו-23 אחוזים אמרו כי הם מזדהים כמסורתיים. המשאל הופץ דרך הרשת החברתית פייסבוק ודרך ערוצי מדיה נוספים.

המשתתפים בשאלון נשאלו מה הם מרגישים כלפי חג החנוכה: 85 אחוזים ענו כי מבחינתם החג הוא חג ישראלי לכל דבר. בעוד ש-12 אחוזים אמרו כי לדעתם מדובר בחג עבור רק חלק מהישראלים. 3 אחוזים הפגינו אדישות או התנגדות לחג.

לכתבות נוספות בנושא:

עצי אשוח וסופגניות: ברחבי העולם חגגו את חג המולד – ואת חנוכה

נס גדול: המתנדבות שארגנו ארוחת חנוכה חגיגית לניצולי שואה

בן ה-90 ששרד את השואה – ומארח ישראלים להדלקת נרות חנוכה

הנשאלים התבקשו לפרט אילו ממנהגי חג החנוכה הם מקיימים. נמצא שהמנהג הכי נפוץ בקרב המשתתפים בסקר הוא: הדלקת נרות, מנהג אותו 90% מהנשאלים אמרו כי הם מקיימים. המנהג השני הכי נפוץ הוא אכילת סופגניות, אותו מקיימים 83%. 74% סיפרו כי הם נוהגים לשיר את שירי חג החנוכה.

שאלה נוספת שנשאלה במסגרת הסקר היא: עד כמה אתם מכירים את הסיפור ההיסטורי של חנוכה? בהישב לשאלה זו, 63% מהנשאלים אמרו כי הם מכירים היטב את סיפור החג המסורתי, בעוד 35 אחוזים אמרו כי הם מכירים את עיקריו של הסיפור ושתי אחוזים בלבד אמרו כי הם אינם מכירים בכלל את הסיפור.

השאלון בדק את ההזדהות עם סמלי חג החנוכה, לעומת הזדהות עם סמלי חג המולד, הנחגג בסמוך. 88 אחוזים מהמשתתפים בסקר אמרו כי הם ירגישו הזדהות אם יפגשו בקניון בחנוכייה, בעוד 36 אחוזים אמרו כי אם יתקלו בעץ אשוח, ירגישו הזדהות.