בן המשפחה הולך לעולמו, החוב מגיע

מדוע משפחות מגלות חובות לביטוח לאומי לאחר שיקירם נפטר?

צפו בכתבה המלאה על מצוקת המשפחות

לצד הצער והאובדן שחווים בני משפחה כשקרוב להם נפטר, נלווית לעיתים גם ביורוקטיה מתסכלת הכרוכה במותו. אך זה כבר ממש מקומם - בני משפחה שקרוב להם היה זכאי להנחה ברכב בשל מחלתו, מגלים עם מותו שעתה יש להם חוב לביטוח הלאומי: "הרגשנו זוועה, כאילו אנחנו צריכים לשלם קנס שהבן שלנו נפטר".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בנו של משה בניטה, נועם, חלה בסרטן כשהיה בן תשע. במשך כל תקופת המחלה נעזרה המשפחה ברכב מיוחד שרכשו בהנחה מביטוח לאומי כדי שיתאים לצרכים המיוחדים של נועם תוך כדי הטיפולים. "הרכב שהיה לנו היה נמוך מדי ונועם לא הצליח לצאת מהרכב בכוחות עצמו. קנינו אותו הדבר רק יותר נמוך, לא חיפשנו להתעשר", סיפר משה.

אבל נועם לא שרד, ופתאום משפחת בניטה מצאה את עצמה עם חוב לביטוח הלאומי. "נועם נפטר ותוך פחות משנה, אפילו תוך כדי ה-30, קיבלנו מכתב שמבקש מאיתנו להחזיר תוך שנה את סכום ההנחה שקיבלנו".

"מאיפה אני אביא את הכסף הזה?"

מדובר בסכום לא קטן, כ-20 אלף שקלים שעליהם להחזיר, במה שנקרא לפי הביטוח הלאומי "הלוואה עומדת". אחרי שמכרו את הרכב פעם אחת ואיבדו את שוויו כדי לקנות את הרכב המותאם, עכשיו הם אמורים למכור את הרכב שוב, להחזיר כסף לביטוח הלאומי, ולמצוא איך לרכוש למשפחה רכב חדש.

"הרגשנו זוועה, כאילו אנחנו צריכים לשלם קנס שהבן שלנו נפטר", מספר משה בכאב. "מאיפה אני אביא את הכסף הזה? לא מספיק שאין לי ילד אני צריך לפגוע בחיים של הילדים האחרים? לקחת עוד הלוואות? לא היה לי מושג מאיפה אני אביא את הכסף הזה".

הביטוח הלאומי, ארכיון
הביטוח הלאומי, ארכיון | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"אני לא ניידת, האוטו זה הרגליים שלי"

משפחת בניטה היא לא היחידה שזה קרה לה. אחרי שבעלה שהיה נכה נפטר גילתה פאולינה, אישה לא צעירה בעצמה, שיש עיקול על הרכב שהותיר לה.

"בעלי נפטר בדצמבר וכמעט באותו זמן היינו צריכים לעשות טסט ולא הסכימו לעשות לנו. אמרו לי שיש חוב על האוטו ועד שאני לא אשלם לא יעשו לי טסט", סיפרה פאולינה. "אמרו לי שאפשר למכור את האוטו ולשלם ככה את הכסף, אבל אני אחרי שני ניתוחי גב, אני לא ניידת - האוטו זה הרגליים שלי".

פאולינה ניסתה לגשת לביטוח הלאומי כדי שיתחשבו במצבה, אך לא קיבלה מענה. "זה רכב שניתן למוגבל בניידות, ברגע שמוגבל בניידות נפטר צריך להחזיר. את לא מוגבלת בניידות לפי המערכת שלנו", אמרו לה שם. "אני מבינה אותך, אם זה היה תלוי בי הייתי מנסה לעזור איכשהו, אבל אני לא יכולה לשנות את החוק".

פאולינה ומשה הם לא היחידים שמגיעים למצב הזה. הנציגה של ביטוח לאומי הראתה לפאולינה ובנה את כמות התיקים הדומים להם, של חוב על רכב בשל פטירה. גם כשמגיע הממונה הבכיר להתייעצות הוא מודה: לא כולם מבינים שאם הנפטר שקיבל את ההטבה נפטר, משפחתו צריכה לשלם.

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), שקיבל תלונות של משפחות בנושא, גיבש הצעת חוק שתהפוך את ההנחה למענק במקרה ומי שהיה זכאי לה נפטר.

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "במקרה של פטירה, המשפחה מתבקשת להחזיר את ההלוואה רק לאחר שנה ולא באופן מיידי. בשונה מגופים פיננסיים שנותנים הלוואה עם ריבית, בביטוח הלאומי מדובר בהלוואה שיורדת בהתאם לערך הרכב. חשוב לצין שמעבר להלוואה מקבלים גם קיצבה חודשית שמגולמות בה עלויות הביטוח, הדלק ועוד".