ניסיון לחדש את מסעות הנוער: משלחת ישראלית תצא לפולין

פרסום ראשון: משלחת של משרדי החינוך והחוץ בראשות השר אלעזר שטרן צפויה להמריא ביום שני לפולין כדי "לגשר על הפערים" שהביאו להקפאת משלחות הנוער. בשבוע שעבר סיכמו הנשיא הרצוג ומקבילו הפולני על השבת היחסים למסלולם לאחר המשבר בעקבות "חוק הרכוש"

משלחת לפולין
משלחת לפולין (ארכיון) | צילום: רויטרס

האם המסעות לפולין יחודשו? משלחת נציגים ממשרדי החינוך והחוץ בראשות השר אלעזר שטרן צפויה להמריא ביום שני לפולין במטרה "לגשר על הפערים" שהביאו להקפאת משלחות הנוער. כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13.

המטרה העיקרית של ביקור המשלחת היא להביא לחידוש מהיר של משלחות הנוער לפולין. לפני כחודש משרד החינוך הודיע על הקפאת המשלחות לפולין, שר החוץ דאז וראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד הסביר כי הסיבה להקפאה היא דרישה חריגה של הפולנים להשפיע ולשנות את תכני המשלחות, דרישה שנתקלה בסירוב מצד ישראל והובילה לאיסור של ממשלת פולין על מאבטחי המשלחות מישראל לשאת נשק בשטח פולין.

צעירים ישראלים במצעד החיים באושוויץ (ארכיון)
צעירים ישראלים במצעד החיים באושוויץ (ארכיון) | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, הפולנים דרשו לצרף מדריכים פולנים למדריכים הישראלים של הקבוצות, לסייר עם הקבוצות במוזיאונים שעוסקים בהיסטוריה של פולין ולהציג לתלמידים נרטיב שבו הפולנים היו קורבנות של המלחמה ולא שותפים לפגיעה ביהודים. הפולנים הביעו מורת רוח גם מכך שהרוסים מוצגים במערכת החינוך הישראלית כגיבורים שגאלו את היהודים בסוף המלחמה בעוד הפולנים כמשתפי פעולה עם הנאצים.

ההחלטה לצאת לפולין מתקבלת גם עשרה ימים לאחר השיחה בין הנשיא יצחק הרצוג עם מקבילו הפולני אנדז'יי דודה, שבמהלכה סוכם על החזרת היחסים בין המדינות למסלולם התקין ומינוי שגרירים חדשים במדינות.

באוגוסט אשתקד חתם נשיא פולין על חוק הרכוש, שפגע בזכויותיהם של שורדי שואה וצאציהם. ראש הממשלה יאיר לפיד, אז שר החוץ, הורה לממונה על השגרירות בוורשה לחזור לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן ואמר כי "פולין אישרה, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי"