79 מדליות ב-5 שנים: מדעני העתיד שמביאים כבוד לישראל בעולם

רוב הנערים בגילם מעבירים את זמנם באינסטגרם, אך החוקרים הצעירים בילו את הקיץ האחרון באולימפיאדות ברחבי הגלובוס - וכבר משתייכים לקהילת מומחים עולמית. "הרגשנו שכל המדינה מאחורינו"

זמן צפייה: 08:58

הם רק בני 17, חלקם מעט יותר, אבל למדעני העתיד האלה יש כבר היסטוריה ורזומה מרשים. הם חוקרים במגוון תחומים, פרסמו מאמרים, השתתפו בתחרויות, וחלקם בעלי או בעיצומו של תואר אקדמי. הנערים הללו הם חברי תכנית "מדעני העתיד" שנותנת אפשרות למחוננים ומצטיינים שאותרו להוכיח שבחרו בהם בצדק. הרעיון הוא לייצר קהילת מומחים בתחומים מדעיים והומניים - כזו שתשנה עולם.

בקיץ הזה חזרו המדענים מאולימפיאדות בתחומי המחשב והמתמטיקה, הפיזיקה והכימיה עם קיר שלם של מדליות. "באולימיפיאדה עצמה, בכל השלבים שלה משהגענו עד שחזרנו לארץ לנתב"ג, הרגשנו שיש מדינה שלמה מאחורינו", ציין הלל שוחט, שזכה במדליית ארד באולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר השריפה במפרץ חיפה: שמן מהמפעל זרם לים וגרם לזיהום

הורי הילד שהיה מעורב בתקרית עם איתם תמיר: "בננו מאוד דאג לו"

שר ההגנה האמריקני: איראן מתקרבת לאט לנקודה שתאפשר קיום מו"מ

נבחרת הפיזיקה של ישראל
נבחרת הפיזיקה של ישראל

בחמש השנים האחרונות זכו מדעני העתיד ב-79 מדליות. שמונה מהן זהב, 36 כסף, 35 ארד, כשהשנה נבחרת הפיסיקה של ישראל באולימפיאדה שנערכה כאן שברה שיא ודורגה שמינית בעולם. "זה מרגש. זו הרגשה של עשיתי את זה. שכל מה שתכננתי לעצמי, והדרך שעשיתי, הייתה שווה את זה", סיפר רון רפאלי, שזה במדליית ארד באולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה. בני נוער בגילם מצטלמים עם כוכבי אינסטגרם, והם, עומדים נרגשים מול פרופ' עדה יונת – כלת פרס נובל בכימיה לשנת 2008.

בקיץ הזה, תשומת הלב הציבורית הייתה לנערים שלא ממש תרמו לדימוי החיובי של ישראל בעולם. "אני חושבת שזה נורא מבאס לראות בני נוער אחרים בגיל שלנו עושים דברים לא כל כך מוצלחים. אנחנו מנסים להראות ישראל אחרת לעולם, וזה קצת מבאס שבסוף מה שזוכרים זה את הדברים הפחות טובים", ציינה הגר הופמן, חברה בנבחרת ישראל בכימיה. שוחט הוסיף כי "אף פעם לא הינו במרכז העניינים, אף פעם לא פתחו מהדורת חדשות עם הדבר הזה, זה דבר שאולי צריך להיכנס יותר למודעות. זה משהו שכולנו רוצים לשמוע".

תודה מיוחדת על האירוח למעבדת הכימיה, בניין צ'ק פוינט אוניברסיטת תל אביב לנוער