עדויות יהודי המזרח וספרד ישולבו בתכנית הלימודים

כחלק מהמלצות ועדת ביטון, משרד החינוך ישיק לראשונה מאגר סרטוני עדות של יהדות המזרח וספרד

סרטוני עדות של יהדות המזרח וספרד - חלק מתכנית הלימודים: לקראת יום היציאה והגירוש ממדינות ערב ואירן שיצויין מחרתיים במערכת החינוך - כפי שהומלץ על ידי ועדת ביטון, במשרד החינוך מושק לראשונה מאגר סרטוני עדות של יהדות המזרח וספרד, כך אנו מפרסמים הערב (שני) לראשונה. המאגר כולל סרטונים של אנשי עדות שישמשו את מוסדות החינוך בהוראת הנושא ואף יעוגנו בתכנית הלימודים כחומר לימודי וכהעשרה לקראת הבחינות הבית-ספריות. המאגר כולל את סיפוריהם האישיים של אנשים יוצאי יהדות מרוקו, יהדות תימן, יהדות עירק, יהדות פרס, יהדות טורקיה, יהדות קווקז ויהדות יוון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המאגר כולל בשלב זה 7 סרטוני של אנשי עדות: שולה דהאן - מיהדות מרוקו, ד"ר יהודה עמיר - מיהדות תימן, רן כהן - מיהדות עיראק, שושנה אגאדג'ני - מיהדות פרס, רבקה קלדרון - מיהדות יוון, מצליח עמנואל - מיהדות קווקז, יוסי אבוהב - מיהדות טורקיה. אנשי עדות אלו מספרים כל אחד בנפרד וכולם יחד את סיפור גירושם ועלייתם של יהדות ספרד והמזרח מארצות המוצא לארץ ישראל. כל קהילה עם הייחודיות שלה והקשיים עימם נאלצה להתמודד, בהם פוגרומים, חרמות, מגבלות והגעגועים לישראל.
[brightcove_iframe video_id='chinuch2_vtr2_n20161128_v1' autoplay='0' kid='' duration='0'']

מדובר במאגר ראשוני של סרטים שיילך ויתרחב במהלך החודשים הקרובים וימשיך לכלול אנשי עדות ממגוון הקהילות של יוצאי יהדות ספרד והמזרח. מאגר סרטוני העדות ישמשו את המורים והתלמידים גם להעמקת תכנית הלימודים באמצעות חשיפה לסיפורים האישיים ולחוויות שעימם התמודדו יוצאי יהדות המזרח וספרד.

בנוסף, המשרד משיק גם מאגר שמי של 100 אנשי עדות יוצאי ארצות ערב ואירן אשר עומדים לרשות בתי הספר כדי לאפשר לתלמידים לחוות ממקור ראשון את החוויות שעברו אנשים אלו ברגעי היציאה והגירוש. בתי הספר יפתחו את היום בטקסים במהלכם יוקרנו סרטונים ויתקיימו דיונים אודות הסיפורים של יוצאי יהדות המזרח וספרד, החוויות, תהליך הקליטה בישראל והשפעתם על החברה והמדינה.
במהלך היום יתקיימו סיורים של תלמידים במרכזי מורשת של יהדות המזרח וספרד כדוגמת מרכז "מורשת יהדות בבל". אגף מורשת במשרד החינוך ריכז מגוון פעילויות חינוכיות לבתי הספר ויקיים שיעור סינכרוני לכיתות ז-ט בנושא.
[brightcove_iframe video_id='chinuch1_vtr2_n20161128_v1' autoplay='0' kid='' duration='0'']

למאגר סרטוני העדות ומגוון הפעילויות המוצעות לבתי הספר באתר משרד החינוך:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvOBUEO1Dk21ZpnwSMBEbU2b6ed-i_vRp

למאגר השמי של כ- 100 אנשי עדות באתר משרד החינוך:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/moreshet/gerush/GerushAravIran/Mantzihim.htm