בדרך לשביתה ב-1 בספטמבר: "הסכם השכר עם המורים לא מתקדם"

שרת החינוך שאשא ביטון השתתפה בדיון בוועדת החינוך בכנסת והתייחסה למו"מ בין האוצר למורים: "זה לא מתקדם בקצב שרציתי, להציע למורה ותיק 300 שקלים תוספת לברוטו זה לעג לרש". נציג האוצר: "לא אופטימיים"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בוועדה
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בוועדה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת החינוך של הכנסת, אמרה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כי ההסכם על שכר המורים מול משרד האוצר לא מתקדם בקצב שציפתה לו, והיא מקווה שבימים הקרובים הצדדים יגיעו להסכמים ביניהם. לצד זאת הדגישה כי "הסכם השכר לבדו לא יעשה את ההבדל. אנחנו רוצים להעצים את המורים ולאפשר למנהלים גמישות ניהולית ופדגוגית".

נציג משרד האוצר, שמואל אפלבאום, התייחס בדיון להסכם השכר ואמר: "אנחנו נחושים להגיע להסכם כמה שיותר מהר, אבל אנחנו לא אופטימיים. אנחנו לא מצליחים להתקדם משמעותית. גם מתוך ההכרה בנזק שהשביתה עלולה לגרום, לא נוותר על עקרונות חשובים במבנה העסקה של המורים".

בתגובה אמרה שרת החינוך כי "את מדיניות משרד החינוך יקבע רק משרד החינוך. האוצר חושב שהוא ינהל את החינוך דרך הממשלה? זה לא יקרה". בהתייחסותה להצעות האוצר לגבי שכר המורים אמרה: "לא נוכל לצפות שלמורה מתחיל לא יהיה אופק - ושהוא יישאר במערכת. להציע למורה ותיק 300 שקלים תוספת לברוטו זה לעג לרש. לא תשכנעו אותי אחרת. בראשית הדרך האוצר אמר שעד האחד בספטמבר זה לא ייגמר. יש פה כרוניקה שאתם רגילים למשוך עד הקצה".

יפה בן דויד, יפעת שאשא ביטון, אביגדור ליברמן, רן ארז
יפה בן דויד, אביגדור ליברמן, רן ארז שאשא-ביטון | צילום: שאטרסטוק

הדיון נגע להיערכות משרדי הממשלה לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, שתחל בספטמבר הקרוב. שרת החינוך התייחסה לתוכניות ארוכות טווח במערכת החינוך ואמרה: "אי אפשר להסתכל משנה לשנה ולבנות טלאי על טלאי". עוד הוסיפה כי "חייבים מערך אחר של התמודדות. מדובר בגזירת תקציב שרק תלך ותתעצם. אנחנו עלולים למצוא עצמנו ב-20 מיליארד שקלים לסעיף החינוך בעוד כמה שנים. צריך לשנות את הקונספציה. במדינות אחרות זה שונה בתכלית".

שרת החינוך שאשא-ביטון התייחסה גם למשבר במערכת לגיל הרך ולמצוקת הסייעות: "מאד קשה למצוא סייעות במערכת ומידי שנה אנו נדרשים ליותר ויותר סייעות. אנחנו לא יכולים להרשות כיתה עם מורה, 30 תלמידים ו-30 סייעות". עוד הוסיפה כי "אחרי שבעים שנה שהמערכת לגיל הרך הייתה שטח הפקר, היא עוברת למשרד החינוך ותהיה מפוקחת. השאיפה היא שבעשור הקרוב מערכת הגיל הרך תהיה מסגרת מקצועית שרוב רובה מסובסדת. אני יודעת שהאוצר מבוהל מכך".

בנוסף, שרת החינוך הצהירה כי בכוונתה להרחיב את בינוי מעונות היום בארץ, בעזרת תקציב לשנתיים הבאות שיעמוד על 600 מיליון שקלים.

עוד נושא שנידון בוועדה היום היה צמצום תשלומי ההורים והרחבת תשלומים לרשויות עבור התלמידים. עיקרי השינויים מהשנה הקודמת נוגעים לתשלום המרבי לסל תרבות שהופחת ב 12 ₪ לתלמיד. בנוסף, בוטל התשלום של מסיבות כיתתיות בגני הילדים ובכל הכיתות מ-א' ועד י"ב. משרד החינוך יעביר למוסדות החינוך סך של שמונה שקלים עבור תלמיד לצורך מימון שירות זה. בשאר תשלומי הרשות לא חל שינוי בתעריפים לעומת שנת הלימודים תשפ"ב. חבר הכנסת אלון טל, היושב בראש הוועדה, הזכיר כי בעבר סוכם בין הוועדה למשרד החינוך שבסופו של דבר יצומצמו תשלומי ההורים.

מחאת המורים
מחאת המורים

הדיון היום נערך על רקע דו"ח שהתפרסם הבוקר על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהראה כי 85 אחוזים מבתי הספר ברחבי הארץ דיווחו על מחסור במורים שקיים בבתי הספר שלהם. לפי הדו"ח, במחוזות תל אביב והמרכז דיווחו בתי הספר על מחסור של כ-95 אחוזים במורים. בדרום ובחיפה דיווחו על מחסור של כ-80 אחוזים, בצפון המחסור עמד על כ-78 אחוזים ובירושלים כ-75 אחוזים.

עוד עולה מהדו"ח כי רוב מנהלי בתי הספר דיווחו על שימוש באסטרטגיות וכלים מנהליים שיש להם השלכות שליליות על הלמידה ובהן. בין היתר דיווחו 58 אחוזים מהמנהלים על שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה. 52 אחוזים מהמנהלים דיווחו כי גייסו מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר וכן מסרו כי הטילו תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה.