מחאת המורים נמשכת: "התלמידים נפגעים – וגם ההורים"

"זה לא הצעד הכי נכון לעשות", מסביר מתי שמלמד ב-70 אחוז משרה ומרוויח 5,200 שקל בחודש, אך מבהיר שיש צורך בשינוי במסגרת ההשבתה: "זה צעד של חוסר אונים". מנגד, דורון שמלמד בחטיבת ביניים תומך בשביתה: "זו הדרך להשמיע את הזעקה"

כיתה
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה) | צילום: דוד כהן, פלאש 90

גם היום, זה היום השני, החלו ללמוד ברחבי הארץ בשעה 10:00 במסגרת צעדי ההשבתה של הסתדרות המורים בראשות המזכ"לית יפה בן דוד. כשאין התקדמות במשא ומתן עם האוצר, בהסתדרות המורים ממשיכים לאיים בהחרפת הצעדים על אף שנותרו רק 11 ימים לסיום שנת הלימודים. כמו כן, גם מחר הכריזה הסתדרות המורים על שביתה בת שעתיים בכל הארץ - והלימודים יחלו ב-10:00 גם כן.

בשטח הדעות חלוקות. "הוראה זה המקצוע שאני הכי אוהב", אומר דורון עמית, מחנך כיתה ט' בחטיבת ביניים בעיר נתניה לאתר רשת 13. "השנה, אחרי כמה שנים של משכורות רעב, הגדלתי את המשרה שלי ל-70%. המשכורת שלי מגרדת את ה-6,000 שקל. המדינה במצב חירום חינוכי".

דורון עמית
תומך בשביתה. דורון עמית

עמית מצדיק את העיצומים של ההסתדרות המורים ואומר: "כל פעולה של ההסתדרות, מהווה צעד נכון. לא נראה שאדיבות וסבלנות מרשימים פה מישהו. אני רוצה לפנות להורים, כי נראה שיש משהו בסיסי שלא מבינים. אי אפשר להתלונן על מערכת חינוך מיושנת, אלימות בבתי ספר והיעדר חינוך לערכים, אבל ברגע שיש עיצומים, הם מתעצבנים שמישהו בעצם רוצה לשנות את כל זה. זו הדרך כדי להשמיע את הזעקה, הגיע הזמן לשינוי גדול".

מנגד, מתי בשן, בן 44 שעובד כמחנך בבית ספר יסודי בראש העין ומשתכר 5,200 שקלים בחודש על 70 אחוז משרה, אומר שהוא לא מאמין ששביתה זה הצעד הנכון. "זה בעיקר פוגע בתלמידים", הוא מסביר בשיחה עם אתר רשת 13. "אני מבין שזה צעד של חוסר אונים. אנחנו לא אנשים תמימים ואנחנו מבינים שזה קשור לפוליטיקה גם, כך שזה צעד בלתי נמנע. אנחנו גם חסרי אונים, למרות שרוב הציבור מבין אותנו. לא חושב שיש מישהו שלא מבין שצריך לעשות פה איזשהו שינוי".

מתי בשן
''שביתה - לא הצעד הנכון לעשות''. מתי בשן

הוא מסביר גם כי עליית השכר צריכה להגיע עם דברים נוספים כמו תגמול, חופשות ועוד. כנראה שבפוליטיקה בסוף כמו בפוליטיקה, היא מסריחה".

אבי סרוסי, חבר הנהלת הנהגת ההורים הארצית, ואב לחמישה מלוד שיתף בתחושותיו. "זה קודם כל התנהלות שפוגעת בילדים, אבל לא פחות בהורים. בסופו של דבר אנחנו הורים עובדים, עיצומים או השבתה, צריכים להיות הכלי האחרון ולא הראשון בארסנל. את המשחקים צריכים להשאיר לילדים. משרד האוצר, החינוך וראש הממשלה שכחו לרגע שהם מנהיגים מדינה", הוא אומר. "נכון לרגע זה אנחנו לא יודעים אם מחר אנחנו הולכים לעבודה, ואם כן אז מתי".

אבי סרוסי
סרוסי עם ילדיו: ''הילדים נפגעים, אבל גם ההורים''

סרוסי מדבר על פערי השכר של המורים ואומר כי "מורה שמגיע לעבודה במצב כלכלי טוב יותר, יגרום לכך שהילדים שלנו ירוויחו מזה. אין לי ספק. בשביל שנפתור את המשבר הזה, צריך לעבוד יחד. אני לא הייתי נוהג כמו שיפה בן דוד נוהגת. כולם צריכים לשבת ולנסות לתקן, כל פעולה אחרת כמו שביתה, פוגעת בנו הורים אבל בעיקר בילדים שלנו".