דלאל דאוד לנשיא ריבלין: "יש להקשיב לנשים לפני ששופטים אותן"

האישה שרצחה את בעלה המתעלל ושוחררה לאחרונה ממאסר, שוחחה עם הנשיא במהלך ביקורו בהוסטל לשיקום אסירות: "אם הייתי מוצאת אדם אחד שיקשיב ויעזור לי, לא הייתי עוברת את כל מה שעבר עלי"

זמן צפייה: 00:50

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ביקר היום (שני) בהוסטל לשיקום אסירות משוחררות לכבוד חודש הרחמים והסליחות. במהלך הביקור נפגש הנשיא עם דלאל דאוד – אישה שרצחה את בעלה המתעלל ושוחררה בחודש יוני לאחר 18 שנות מאסר.

דאוד סיפרה כי פגשה את רעיית הנשיא, נחמה ריבלין, במהלך ביקור שערכה בבית הכלא "נווה תרצה", וזו השאירה עליה רושם רב. כשנחמה התאשפזה בבית החולים שלחה לה דלאל מכתב, בו היא מודה לה על היחס החם והמבין שהעניקה לאסירות בכל הפעמים בהן פקדה את בית הסוהר ולאחר פטירתה כתבה דלאל גם לבני משפחת ריבלין ושלחה את תנחומיה.

בשיחתם התייחסה דאוד לטיפול הלוקה של המדינה בנשים הסופגות אלימות מצד בני זוגן, וסיפרה כיצד פנתה לכל גורם אפשרי ברשויות על מנת לבקש סיוע. "אנחנו חייבים להבטיח שמקשיבים לנשים לפני ששופטים אותן", אמרה דאוד לנשיא. "אם הייתי מוצאת אדם אחד שיקשיב לי, רק אחד, שיעזור לי, לא הייתי עוברת את כל מה שעבר עלי. בית הסוהר לא משקם אנשים שעברו אלימות, השיקום האמיתי הוא כאן".

עוד בחדשות 13:

המשותפת שוקלת לבטל הפגישה עם ארדן: "רואים בחומרה את דבריו"

ועדת השחרורים אישרה: האישה שרצחה את בעלה המתעלל תשוחרר ממאסר

"מאושרת להשתחרר": דלאל דאוד יצאה מהכלא אחרי 18 שנה

ביקור נשיא המדינה ראובן ריבלין בהוסטל לשיקום אסירות משוחררות ובמרכז יום לצעירים משוחררים ממאסר
ביקור נשיא המדינה ראובן ריבלין בהוסטל לשיקום אסירות משוחררות ובמרכז יום לצעירים משוחררים ממאסר | צילום: נעם ריבקין פנטון

הנשיא הקשיב לדבריה, ולא שהדגיש כי המטרה המרכזית של כליאה היא ענישה והרתעה – הבהיר כי שיקום הוא כלי קריטי בדרך חזרה אל החברה, והוסיף כי "עלינו להשקיע בכלים לשיקום ככל שניתן".

מוקדם יותר היום, בטקס לכבוד השנה החדשה שהתקיים במשרדו, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא האלימות הגואה בחברה הערבית. "אני קורא כאן, בין השאר, לציבור הערבי לשתף פעולה עם תשתית אחת יסודית שאנחנו השקענו, שלא הייתה קיימת בכלל - תחנות משטרה ביישובים הערבים, אכיפת החוק ביישובים הערביים", אמר. "אתמול ישבתי עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ודיברתי עם מ"מ מפכ"ל המשטרה. אמרתי לו 'תוסיף עוד 800 שוטרים למאמץ הזה'. אני קורא לציבור הערבי לשתף פעולה עם המאמץ שמדינת ישראל עושה כדי להשליט חוק וסדר גם שם, למען התושבים הערבים שלנו, למען כל אזרחי ישראל - מדינת חוק בכל חלקיה".

גלעד ארדן מכריז במסע''ת על המועמדים הסופיים לתפקיד המפכ''ל
גלעד ארדן | צילום: חטיבת דובר המשטרה

בעקבות דבריו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מוקדם יותר הבוקר, לפיהם "החברה הערבית היא מאוד אלימה, אלה קודים תרבותיים", הרשימה המשותפת שוקלת שלא לקיים עמו את הפגישה שתוכננה להתרחש ביום חמישי יחד עם נציגי המשטרה, אלא להיפגש עם מפכ"ל ופיקוד המשטרה בלבד: "רואים בחומרה את דברי השר ארדן, שמכלילים באופן גזעני נגד הציבור הערבי. לא התרבות היא הבעיה אלא המדיניות".

"דברי השר ארדן הינם נסיון אומלל להתנער מהאחריות הישירה שלו ושל משרדו על ההזנחה הפושעת בהתייחסות לפשיעה בחברה שלנו ולזרוק את זה על התרבות הערבית", נאמר מטעם המפלגה.

"בעקבות דברי ארדן, המשותפת שוקלת לא לקיים איתו את הפגישה ביום חמישי הקרוב. אך, המשותפת כן מבקשת לקיים את הפגישה עם המפכ"ל ופיקוד המשטרה כדי להציג את תוכנית הפעולה של הרשימה המשותפת לפיקוד במשטרה ולדרוש איסוף נשק ומאבק בארגוני הפשיעה כדי להחזיר את הבטחון האישי לאזרח הערבי".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191007-1753' autoplay='0' credit='' desc='אחמד טיבי בריאיון לחדשות עם אלי ראכלין' kid='1_3lnql7us' duration='346'']

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, הסביר בריאיון ל"חדשות עם אלי ראכלין" מדוע מפלגתו שוקלת לבטל את הפגישה עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שנקבעה להמשך השבוע. "אנחנו יזמנו את הפגישה עם המפכ"ל, ולאחר מכן ארדן הצטרף, כדי להציג את התוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. היום נדהמנו מהצהרות מכלילות עם נופך גזעני של השר ארדן נגד החברה הערבית, ואמר שאמא מבקשת מהבן לרצוח את הבת", אמר. "לפני מספר ימים מיכל סלה נרצחה על ידי בעלה, נדקרה עשרות פעמים באופן פראי וחייתי, לא תמצא אותי אומר שהגברים היהודים והחברה היהודית מאוד אלימה. זאת אלימה מכוערת, אנחנו באנו בידיים נקיות למרות העבר".

"זאת לא הרשימה המשותפת שלא פועלת נגד האלימות. לנו אין מיליציות, לוועדת המעקב אין משטרה פרטית. המשטרה – יש לה יס"ם, יש לה לה"ב 433", המשיך. "אנחנו רואים אותם כשהם הורסים בתים מגיעות עשרות ניידות של יס"מניקים עם מבט של רצח בעיניים, ובכל זאת הנשק לא נאסף, הרציחות נמשכות ושיעור הפענוח מאוד נמוך".