נגמר החופש: כשני מיליון תלמידים חוזרים לבתי הספר והגנים

שנת הלימודים התש"ף תחל היום ברחבי הארץ, ובין מאות אלפי התלמידים יהיו גם 168 אלף ילדים שייכנסו לכיתה א' ויחלו צעדיהם במערכת החינוך. עבור 132 אלף נערים תהיה זו שנת הלימוד האחרונה

זמן צפייה: 03:04

יותר משני מיליון ושלוש מאות אלף תלמידי בתי הספר והגנים יפתחו היום (ראשון) את שנת הלימודים הקרובה. מתוכם, כ-1,798,000 מהמגזר היהודי, 391,000 מהמגזר הערבי, 123,000 תלמידים מהמגזר הבדואי ו-41,000 מהמגזר הדרוזי. כ-168,000 תלמידי כיתות א' יעשו את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך, בעוד 132,000 תלמידים יחלו את שנתם האחרונה. על כולם יהיו אחראים 201,000 עובדי הוראה.

בגן ילדים בנתניה הודיעו ההורים על שביתה, בשל לטענתם כי שתי סייעות במקום פגעו בילדיהם. לאחרונה, התלוננו ההורים במשטרה נגד הסייעות. תלמידים רבים יפגינו היום ברחבי הארץ נגד גירוש ילדי מהגרי עבודה, חבריהם לספסל הלימודים. בעיסאוויה שבמזרח ירושלים הוחלט על סיום השביתה, בתמורה להפחתת כוחות המשטרה בשכונה, ולהתחייבות כי הניידות לא יתקרבו לאזור בתי הספר, זאת לאחר כתבת חדשות 13 על העימותים בשכונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בצל המתיחות: תלמידי עוטף עזה חוזרים ללימודים תחת אבטחה

טהראן אקספרס: מבריחה מהמלחמה ועד לרשת הנעליים הגדולה בישראל

איתוראן לכלב: האפליקציה שמסייעת לאתר את חיית המחמד

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190901-0748' autoplay='0' credit='' desc='שר החינוך בריאיון להעולם הבוקר' kid='1_exbbtzzm' duration='490'']

בתוך כך, שר החינוך רפי פרץ התייחס בריאיון ב"העולם הבוקר" לאלימות בגני הילדים ואמר: "מדובר בסוגיה מטרידה. אנחנו נכנסים לסדר יום שמטפל בזה. צריך עוד החלטות ממשלה, החלטות תקציביות. הורה צודק במאה אחוזים כשהוא לוקח את הילד שלו לגן ולבית הספר וצריך לדעת שהוא יחזור אליו בריא, שלם, מתפתח ומתקדם".

ביום שישי, לאחר למעלה מ-24 שעות של משא ומתן ובתום הארכה של בית הדין לעבודה, הסתדרות המורים ומשרד האוצר הגיעו להסכמה שתביא לכך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. הצדדים הגיעו להסכמה בכלל הנושאים שעלו בסכסוך, לרבות ימי המחלה והסכמי הפנסיה. לפי ההסכם, יופחת לעובדי ההוראה יום אחד בגין כל יום מחלה ולא כ-1.4, כפי שהיה נהוג. כמו כן יינתן סכום חד פעמי לכל גימלאי שפרש החל משנת 1986. עוד סיכמו הצדדים על הקמת קרן ימי מחלה שתעניק מימון לעובדי הוראה שימי המחלה שלהם הסתיימו. נוסף לכך, בנושא חישוב הפנסיה, סוכם שהיא תחושב מעתה כנגזרת של השכר האחרון.

תלמידים מפגינים נגד גירוש חבריהם בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין''
תלמידים מפגינים נגד גירוש חבריהם בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין'' | צילום: ירון יראל, החדשות 13
ילדי מהגרים פותחים את שנת הלימודים בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין''
ילדי מהגרים פותחים את שנת הלימודים בבית הספר ''ביאליק-רוגוזין'' | צילום: ירון יראל, החדשות 13

שנת הלימודים התש"ף תתקיים בסימן "ערבות הדדית", לאור זאת יעסקו בתי הספר בחיבור וקשר בין מגזרים וקבוצות שונות בחברה ובחיזוק הערבות ההדדית ותחושת השייכות בחברה הישראלית. דגש מיוחד יושם על חיזוק הקשר עם התפוצות, וחיבור התלמידים בארץ עם תלמידים יהודים מכל העולם. נוסף על כך, תתקיים תוכנית "מפגשים" שתשלב בין נוער מכל המגזרים - ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי וערבי.

Whatsapp Image 2019 09 01 At 1
Whatsapp Image 2019 09 01 At 1

כחלק ממתווה שגיבש משרד החינוך שנועד להכשיר את התלמידים להשתלב בשוק התעסוקה העתידי, ישולבו בתכני הלימוד מיומנויות חדשות: אינטגרציית מקורות מידע, השוואת מקורות מידע, פיתוח האישיות, איסוף מידע, יצירתיות, חוסן נפשי ועיבוד מידע. מיומנויות אלה ישולבו בהמשך השנה הקרובה בתוך המקצועות השונים, בין היתר בהיסטוריה, בספרות ובתנ"ך.

ילדים פותחים את שנת הלימודים
ילדים פותחים את שנת הלימודים | צילום: חדשות 13

בכוונת משרד החינוך להגדיל בשנה הקרובה ב-500 את מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה, מ-19,200 ל-19,700. ניסיון דומה במקצועות המדעים, מבקש להגדיל את מספר התלמידים הניגשים לבגרות בפיזיקה מ-12,295 בתשע"ט ל-13,358 בתש"ף, ובכימיה מ-10,859 ל-11,300. במטרה לשלב יותר ויותר תלמידים בתחום קוד, רובוטיקה ומחשבים, שם לעצמו משרד החינוך ליעד להגדיל את מספר בתלמידים במקצועות הטכנולוגיים מ-158,830 ל-181,000 במהלך השנה הקרובה. במקביל, יעד שיעור התלמידים הפעילים במעורבות חברתית יעלה ל-93% במקום 89% בשנה הקודמת.

כמו כן, בניסיון לצמצם את פערי ההשכלה באוכלוסייה בישראל, יקבלו תלמידים מהעשירון התחתון תוספת של שש שעות בשבוע לכל תלמיד בעוד שתלמידים מהעשירונים הגבוהים יקבלו תוספת של שעה אחת.

כיתה בבית ספר
כיתה בבית ספר | צילום: GettyImages/אימג'בנק

בעקבות פתיחת שנת הלימודים, המשטרה תיערך במהלך היום בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ. אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים, יתפרסו בקרבת מוסדות החינוך במטרה להבטיח את שלומם של הילדים והתלמידים.

במקביל, פרסמה המשטרה הנחיות לילדים ולהוריהם בהן היא מבקשת מהורים, מהמורים ומהילדים, לדווח באמצעות מוקד 100 על התנהלות חשוד, המצריכה טיפול והתערבות משטרתית. להתרחק בכל מצב של זיהוי של חפץ חשוד, לקרוא למבוגר ולהודיע למשטרה. לא לאפשר לילדים מתחת לגיל 9 לחצות כביש לבד. להקפיד על נסיעה זהירה, בייחוד סמוך למעברי חצייה ומוסדות חינוך, לתת זכות קדימה להולכי הרגל ולהימנע מהסחת דעת בזמן הנהיגה. כמו כן, מדגישים במשטרה, לוודא כי לא נשכח אף אחד במושב האחורי. להקפיד על חגירת הילדים ולהורידם רק במקומות בטוחים המיועדים לכך.

בנוסף, במשטרה מדגישים להקפיד בנושא רכיבת ילדים על אופנים/אופניים חשמליים, הוברבורד וקורקינטים למיניהם. לאפשר רכיבה על אופניים חשמליים רק מעל גיל 16. להקפיד על חבישת קסדה בעלת תו תקן בכול רכיבה. כמו כן מומלץ ללבוש גם מגני ברכיים ומרפקים.

וכ-168,000 תלמידי כיתות א' יחלו את שנתם הראשונה במערכת החינוך. המשטרה תיערך במהלך היום בכוחות מתוגברים ותפרוס אלפי שוטרים בקרבת מוסדות החינוך