חרף המלצת הרופאים: חברות הביטוח מפקירות ילדים עם אוטיזם

למרות שמומחים סבורים כי הסיכוי של אדם על הרצף להיקלע בזקנה למצב של נכות לא שונה מזה של כל אדם - גם ב-2019, דעה קדומה מונעת מהם לקבל פוליסה סיעודית. "הילד - כמו מצורע" • אנליסט

זמן צפייה: 08:19

אחד מכל מאה ילדים מוגדר היום אוטיסט, כאשר רובם מתפקדים באופן עצמאי בפעולות יום-יומיות. אף על פי כן, נדמה כי תפקוד גבוה זה אינו מרשים את חברות הביטוח – שמסרבות לבטח את הילדים שיזדקקו לכך בעת זקנה. מתשובותיהן החוזרות והנשנות של החברות, עולה כי על אף שמומחים סבורים כי לרצף האוטיסטי אין כל קשר לפוליסה רפואית, הדעה הקדומה מנצחת גם בשנת 2019.

פרופסור דיצה צחור, מנהלת המרכז לאוטיזם של אלו"ט בבית החולים אסף הרופא, הסבירה כי הקושי העיקרי של ילדים בעלי אוטיזם הוא בתחום התקשרותי: "היום אנחנו יודעים שכמעט 70 אחוזים מהילדים על הרצף יכולים לתפקד ביום-יום באופן עצמאי – כמעט לגמרי". לדבריה, "הקושי העיקרי שלהם הוא בתחומים החברתיים, שאינם מפריעים בתפקוד היום-יומי. אני רואה את הסירוב של חברות הביטוח - וזו תופעה חמורה ומפלה".

כתבות נוספות בחדשות 13:

החברה שמבטיחה פתרונות לאוטיזם – על גבם של הורים מודאגים

המשטרה עצרה ילד הסובל מאוטיזם – אמו נפצעה בעימות עם הכוחות

הילד בן השמונה שסירב לאכול את המילקי – וריגש את הרשת

איתמר, נער על הספקטרום האוטיסטי
איתמר, נער על הספקטרום האוטיסטי | צילום: חדשות 13

למרות הקצרים המדוברים בתקשורת, יעל ובנה איתמר, שאובחן בגיל הרך על הרצף האוטיסטי, מצליחים להתגבר על כל המכשולים: הוא מכין לעצמו את האוכל בבוקר, מתרחץ, מתלבש ומנגן לבד. מדובר בילד עצמאי לחלוטין. בחוות דעת פסיכיאטרית נקבע שאיתמר במיטבו - מגויס לעזרה בשגרת היומיום, לומד ועוסק בתחביביו. אבל כשיעל ניסתה לרכוש לבנה ביטוח סיעודי, שיכסה אותו מפני נכות קשה במקרה של תאונה או מחלה עתידיות ללא קשר לאוטיזם – היא גילתה שיש לקוחות ששווים פחות לחברת "הראל".

"כשאמרתי אוטיזם אמרו טוב תשלחו אבחון ודוח פסיכיאטר' - ומאז הם נעלמו. אפילו לא סירבו", סיפרה יעל. "אחרי כמה חודשים, כשהתעקשתי, הם אמרו שבגלל האוטיזם לא יוכלו לקבל אותו".

האפליה הזו מקיפה יותר ויותר משפחות. בזכות העלייה במודעות לתופעה, אובחנו כאן בשנים האחרונות 20 אלף ילדים על הרצף האוטיסטי – ילד אחד מתוך מאה לידות. לפי מחקרים, הסיכוי שהם ייקלעו בזקנה למצב של חוסר תפקוד לא שונה מכל אדם ללא אוטיזם, לכן אין שום סיבה שיחיו ללא ביטוח סיעודי. בכל זאת, החברות בענף סוגרות לחלקם הגדול את הדלת – אולי בגלל דעה קדומה.

עו"ד אסף פינק, שמתמחה בתביעות ייצוגיות חברתיות, מספר כי זו אינה תופעה נדירה: "הגשנו תביעה ייצוגית בשם כל משפחותיהם של הילדים עם האוטיזם. כל המשפחה מקבלת ביטוח – והילד עם האוטיזם יושב בצד כמו מצורע".

דניאל, נער על הספקטרום האוטיסטי
דניאל, נער על הספקטרום האוטיסטי | צילום: חדשות 13

במכתב הערכה מבית הספר, גם דניאל שלא קיבל ביטוח רפואי מוגדר עצמאי בכל התחומים - אכילה, הלבשה והיגיינה אישית. פסיכיאטרית בקופת חולים "כללית" קבעה שאין לו צורך בתרופות, אלא רק ברכיבה על סוסים לחיזוק הביטחון העצמי. אולם גם הפעם, בחברת "הראל" החליטו עוד לפני שבאו לביתו ובדקו מה מצבו: "לצערנו, לא נוכל לאפשר את קבלתך לביטוח, כתוצאה מהבעיה הרפואית - אוטיזם", הובהר במכתב הדחייה.

עו"ד אסף פינק סיפר כי האחריות לאותן משפחות מופקרות, נמצאת בידי משרד האוצר: "הדבר שהכי מקומם הוא שרשות שוק ההון שאמורה להגן עלינו, מגנה על חברות הביטוח במקום לצאת למלחמה נגדן".

עד שמשרד האוצר יתערב לטובת ילדים על הרצף, אוטיזם ימשיך לשמש כתירוץ הקבוע שלא לקבל מבוטחים עצמאיים לפוליסות סיעוד. גם בגילם הצעיר, ילדים כמו איתמר ודניאל מבינים שאפליה כזו תדחוק אותם החוצה – ולא רק בביטוח.

מחברת הביטוח "הראל" נמסר: החברה בוחנת כל מקרה לגופו טרם קבלת ההחלטה על צירוף לביטוח. החברה מבטחת רבים בעלי מוגבלויות, כולל כאלה שנמצאים על הרצף האוטיסטי, ופועלת בהקשר זה כמתחייב על פי חוק ועל פי הנחיות ראשות שוק ההון".

ממשרד האוצר נמסר: "רשות שוק ההון אינה קובעת את הקריטריונים לקבלת מבוטחים ואין כל הוראה הקובעת דחייה אוטומטית של בעלי אוטיזם בעת בקשה לביטוח הסיעודי. אנו בוחנים באופן רוחבי את המענה לבלי צרכים מיוחדים".