75 שנה לשחרור אושוויץ: תערוכת צילומי ניצולים תיפתח בגרמניה

דיוקניהם של 75 ניצולים וניצולות ממחנה ההשמדה, שהצטלמו במסגרת מיזם מיוחד של "יד ושם" בשיתוף הצלם הבין-לאומי מרטין שולר, יוצגו בתערוכה שתיפתח במעמד הקנצלרית מרקל. "לשמר את הזיכרון"

זמן צפייה: 06:16

הצלם הבין-לאומי מרטין שולר מתמחה בצילום דיוקנאות תקריב, שבהם כל פרט בתווי הפנים בולט וכל פרט תופס את עינו של המתבונן. פוליטיקאיות, שחקנים, זמרות - אין כמעט מפורסם או מפורסמת שלא התיישבו מול עדשת המצלמה שלו. שיטת הצילום ואופי הפורטרטים שהוא יוצר הפכו לסימן ההיכר שלו. "הדיוקן מצולם תוך התמקדות בפנים ובאדם. הרקע פשוט, אפילו את הבגדים אי אפשר לראות", הסביר שולר. "המוקד בצילומים הוא העיניים. זה החלק החשוב ביותר בפנים של כולם".

ביולי האחרון הגיע שולר ל"יד ושם" לכבוד מיזם מיוחד לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ: צילום דיוקניהם של 75 גברים ונשים ששרדו במחנה הריכוז וההשמדה שבו נרצחו כ-1.2 מיליון בני אדם. הצילומים יאוגדו לספר וכן לתערוכה שתוצג באסן שבגרמניה ובמקומות נוספים בהמשך. "בחרנו לצלם 75 שורדים ולאגד את הדיוקנאות לספר ולתערוכה כדי לשמר את הזיכרון שלהם", סיפר. "להעניק להם קול ופנים ולאפשר להם להמשיך להתקיים בדורות הבאים". התערוכה צפויה להיפתח ביום שלישי הקרוב במעמד הקנצלרית אנגלה מרקל.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בכחול לבן דרשו שגם גנץ יורשה לנאום – "ביד ושם" סירבו

נשיא פולין לא הוזמן לנאום – וסירב להגיע לטקס זיכרון ביד ושם

לקראת יום השואה הבין-לאומי: 192 אלף ניצולים חיים בישראל

הצלם הבין-לאומי מרטין שולר בצילומי הפרויקט לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ
הצלם הבין-לאומי מרטין שולר בצילומי הפרויקט לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ | צילום: חדשות 13

שולר הגרמני הודה שעבורו הפרויקט נוגע במקום אישי מאוד. "כשגדלתי בגרמניה, למדתי רבות על השואה ובסופו של דבר התחתנתי עם אישה יהודייה, כן שיש לי בן יהודי", שיתף. "אני עדיין מחפש תשובה לשאלה - למה שנאו את היהודים כל כך הרבה שנים? כששמעתי שליהודים קשה לחיות בברלין עכשיו בגלל אנטישמיות הרגשתי שדוקרים אותי בלב. זה ככל הנראה הפרויקט האישי ביותר שעשיתי".

במהלך צילומי הפרויקט תמרן מולר ברגישות בין שאלות קשות על אושוויץ לבין הנחיות צילום, ובין תמונה לתמונה שמע מהניצולים והניצולות את הסיפור שלהם. "הוא שאל אותי איך יצאתי משם. אז אמרתי לו 'במקרה. לגמרי במקרה'", סיפרה שרה לייכט, ניצולת אושוויץ ומשתתפת בפרויקט. "נתנו לנו סבון ומגבת והכניסו אותנו לתוך תאי הגזים. הסתכלתי על התקרה, היו רק חורים ואני הבנתי שזה לא מקום להתקלח. אחרי כמה רגעים שלא קרה כלום הדלת האחורית נפתחה והגרמנים צעקו "מאה יהודים חזירים, החוצה". וכך ניצלתי מתאי הגזים".

שרה לייכט, ניצולת אושוויץ ומשתתפת בפרויקט לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ
שרה לייכט, ניצולת אושוויץ ומשתתפת בפרויקט לציון 75 שנה לשחרור המחנה | צילום: חדשות 13

"כל יום וכל שבוע וכל חודש נפטרים הרבה מהשורדים ועוד מעט לא יהיה את מי לצלם. עכשיו יישאר זיכרון לנצח", סיכם נפתלי פירסט, שורד אושוויץ שהשתתף בפרויקט, והוסיף: "בפעמים הראשונות שסיפרתי את הסיפור שלי היה לי קשה מאוד, בכיתי בכל פעם שסיפרתי אותו. מאז סיפרתי את הסיפור שלי פעמים רבות כל כך, שאני כבר מרגיש חזק יותר, וזה טוב".