המתווה המתגבש נגד מעתיקים בפסיכומטרי: איסור לגשת שוב במשך שנה

בעקבות מקרי רמייה בבחינות הפסיכומטריות בערבית במועד אביב האחרון, החליט המרכז הארצי לבחינות והערכה על הקפאת הציונים של כ-200 נבחנים, לצד בחינת סנקציות חדשות להתמודדות עם הפגיעה בטוהר הבחינות. בין הצעדים שנשקלים: פעולות משמעתיות ומשפטיות נגד משגיחים ואחרים שמסייעים בהעתקה

חינוך, תלמידים, סטודנטים. בגרות, פסיכומטרי, מבחן בגרות, מבחן, בוחן, כיתה

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה הודיע היום (שני) כי הוא מגבש נהלים חדשים שיאפשרו את החמרת הסנקציות נגד נבחנים שנתפסו פוגעים בטוהר הבחינה ומעתיקים. המרכז פרסם היום את ציוני הבחינה הפסיכומטרית שהתקיימה באפריל, כשבמועד אביב 2022 נבחנו בסך הכול כ-23,000 נבחנים, מתוכם כ-8,700 בערבית.

לפי הנתונים, עוד בזמן הבחינה התקבל במרכז מידע על פגיעה אפשרית בטוהר הבחינה. המידע נבדק בזמן אמת, ומספר נבחנים שנתפסו בשעת מעשה הורחקו באופן מיידי מחדר הבחינה, ובחינתם נפסלה.

לאחר הבחינה נבדקו ביסודיות בחינותיהם של כלל הנבחנים במועד, הן בדיקות שגרתיות המתבצעות לאחר כל מועד, והן בדיקות מיוחדות על סמך המידע שהתקבל. מערך האבטחה והבקרה של המרכז הארצי פעל במהירות, תוך שימוש באלגוריתמים מתוחכמים לאיתור דפוסי תגובה חריגים, וכך איתר מאות בחינות חשודות.

לאחר בדיקה פרטנית של כל מקרה, הוחלט להקפיא את הציונים של כ-200 נבחנים עד לסיום הבירור בעניינם. עקב כך, כאמור בימים אלה מתגבשת שורה של סנקציות שיופעלו נגד כל אדם שימצא כי רימה בבחינה או סייע לרמייה בבחינה.

בין השאר, נשקלת מניעה מנבחנים שהעתיקו להיבחן שוב במשך שנה, לצד פעולה משמעתית ומשפטית נגד משגיחים שייתפסו מסייעים בהעתקה. כמו כן, בכוונת המרכז להגיש תביעות נזיקין אזרחיות נגד כל מי שייתפס מפיץ את הבחינה שלא כדין. לצורך כך נוצר קשר עם משטרת ישראל.