מיזם חדשני: שאלון מקוון יאתר סטודנטים בסיכון לנשירה

המיזם המשותף של מאל"ו, קרן אדמונד דה רוטשילד והאוניברסיטה העברית פותח במיוחד להערכת מידת המוכנות ללימודים האקדמיים, במטרה לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לסייע לסטודנטים בהשתלבות מוצלחת, ויופעל בשלב הראשוני בכ-20 מוסדות אקדמיים החל משנת הלימודים הקרובה. "לנשירה יש השלכות מרחיקות לכת לפרט, למוסד הלימודים ולמשק הישראלי"

Whatsapp Image 2022 10 23 At 2

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו) הכריז היום (חמישי) על מיזם חדשני שפותח לצורך הערכת מידת המוכנות ללימודים האקדמאים. מדובר על שאלון מקוון שמטרתו לאתר מראש סטודנטים בסיכון לנשירה, במטרה לאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לסייע להם בהשתלבות מוצלחת.

המיזם פותח בשיתוף עם האוניברסיטה העברית וקרן אדמונד דה רוטשילד, ויאפשר לסטודנטים וסטודנטיות המתחילים תואר ראשון בשנת הלימודים הקרובה למלא שאלון דיגיטלי אשר יאפשר למוסדות לגבש תוכנית תמיכה מותאמת אישית למניעת נשירה מהלימודים.

סטודנטים לומדים
סטודנטים לומדים | צילום: חדשות 13

המיזם נולד מתוך נתונים שמצביעים על 20% נשירה בממוצע מתואר ראשון. שיעור הנושרים מקרב אוכלוסיות בפריפריה אף גבוה יותר ומרחיב את הפערים בחברה הישראלית. השאלון הדיגיטלי פותח ע"י פרופסור איתמר גתי וד"ר מיכל פיליפס-ברנשטיין מהאוניברסיטה העברית, על בסיס מודלים בינלאומיים.

המיזם יוטמע על ידי מאל"ו בשלב ראשון בכ-20 מוסדות להשכלה גבוהה בישראל ויונגש חינם לעשרות אלפי סטודנטים בהשקעה של למעלה ממיליון ש"ח של קרן אדמונד דה רוטשילד. יעילותו של השאלון הוכחה בפיילוט שהתקיים בשנים האחרונות במספר מוסדות אקדמיים.

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב | צילום: פלאש 90

במסגרת השאלון כל סטודנט שיתחיל תואר ראשון במוסדות המשתתפים בפרויקט, יקבל לפני פתיחת שנת הלימודים הזמנה למלא את השאלון המקוון ולאפיין את עצמו בהתייחסות לשישה תחומים שנמצאו תורמים להשתלבות מוצלחת בלימודים אקדמיים. השאלון מתייחס לתפיסות, עמדות והתנהגויות התורמות למוכנות ללימודים.

מיד בתום מילוי השאלון, אלגוריתם מנתח את התשובות ומציג לסטודנט באופן גרפי ומילולי את התחומים בהם הוא חזק ואת אלה שמומלץ לחזק לטובת הצלחה בלימודים. בשלב הבא, אם אישר הסטודנט להעביר את תוצאותיו למוסד האקדמי, יסופק לו מענה ממוקד במטרה לסייע לו להצליח בלימודים ולמנוע נשירה.

סטודנטים באוניברסיטה העברית
סטודנטים באוניברסיטה העברית | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מנכ"לית מאל"ו, ד"ר ענת בן סימון, אומרת כי "השימוש בשאלון החדש יאפשר למוסדות להשכלה גבוהה לאתר מראש סטודנטים הנמצאים בסיכון לנשירה עם תחילת לימודיהם. הצלחה בשנה א' היא קריטית להצלחת הסטודנט בלימודים ובעזרת השאלון יוכלו המוסדות למקד את הסיוע בסטודנטים שזקוקים לו".

מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד, אלי בוך, מציין כי "לנשירה יש השלכות אישיות וכלכליות מרחיקות לכת, הנוגעות לא רק לפרט ולסביבתו, אלא גם למוסד הלימודים ולמשק. החלטנו לתמוך בפרויקט לאחר שנוכחנו כי ניתוח תשובות הסטודנטים לשאלון מצליח לאתר מראש את אותם סטודנטים שעלולים להיתקל בקשיים בהשתלבות מוצלחת בלימודים אקדמיים. אין לנו ספק, כי סיוע מותאם אישית לאתגרים שעמם מתמודדים אותם סטודנטים, יתרום לצמצום שיעורי הנשירה מהתואר הראשון".

ד"ר איציק גולדוסר, מנכ"ל "יישום": "חברת יישום של האוניברסיטה העברית פועלת לתרגם ידע ותוצרי מחקר אקדמי לטובת החברה כולה. במיזם הזה ניתנת לנו ההזדמנות לסייע למערכת ההשכלה הגבוהה באתגר של השתלבות מוצלחת של סטודנטים בלימודים האקדמיים". פרופ' גתי וד"ר פיליפס-ברנשטיין, כותבי השאלון, מדגישים ש"הייחוד בשאלון הוא לא רק האיתור המוקדם, אלא ההזדמנות לחזק את הסטודנט בהתערבות קצרה, הממוקדת בצרכים הייחודיים שלו"