20 שנה לאסון המסוקים: המדריכים במיצג - בני המשפחות השכולות

מיצג מיוחד בכיכר רבין בתל אביב מביא את זיכרון 73 הנופלים באסון המסוקים לציבור. אחותו של אחד הנופלים: "בימים שבהם המדינה מפולגת, זה מאחד". צפו בסרטון

זמן צפייה: 01:20

מיצג חדש שעלה השבוע בתל אביב מציין 20 שנה לאחד האסונות הגדולים בתולדות המדינה. אז, ב-4 בפברואר 1997, התנגשו שני מסוקי יסעור שהובילו לוחמים מחטיבות שונות למוצבים בצפון, והתרסקו לקרקע מעל אזור שאר ישוב וקיבוץ דפנה. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו בשני המסוקים כולל 8 אנשי הצוות. ההערכה היא כי טעות אנוש של אחד מהצוותים גרמו להתנגשות ולהתרסקות, במה שהיה בזמנו תאונת המסוקים הגדולה ביותר בעולם.

שני עשורים עברו מאז, כמעט דור שלם. מאות אלפי חיילים ותלמידים שעדיין לא נולדו בזמן האסון. חלקם, שמגיעים לבקר במיצג בתל אביב, שומעים עליו שם לראשונה, נחשפים לעוצמתו. אוהל גדול שבו תמונות הנופלים, תמונות אישיות, עם המשפחה, החברים, קטעים מסיקור האסון ועוד חוויות מטלטלות נפש. ורק בסוף, בסוף הסיור הזה, התלמידים, בני הנוער והחיילים שמרגישים מכל עבר את מבט 73 הנופלים, מבינים שהעומדים מולם, המדריכים - הם בעצם האחים, הבנים, הבנות, האחיות ושאר בני משפחה של הנופלים עצמם.

טל שרייבמן פולק, אחותו של סגן ניר שרייבמן שנפל באסון, סיפרה לרשת דיגיטל: "דווקא בימים בהם ארצנו מפולגת, אנו רואים לנכון ליצור אירוע מאחד, המדגיש את החיבור העמוק של כל קצוות האוכלוסייה למדינה שלנו. העובדה שיקירינו - 73 חיילים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מכל העדות ומכל צורות ההתיישבות – לחמו יחד ונפלו יחד, מחייבת את כולנו לעצור רגע, ולזכור את המגוון החברתי הרחב הקיים בחברה שלנו ואת אלו שהקריבו את חייהם למען המדינה".

meitzag1