היזהרו מזיופים: הטכניקה שיכולה להכניס מילים לפיו של כל אדם

טכנולוגיית ה"דיפ-פייק" מאפשרת לכל מי שמחזיק בידע במחשבים ובגרפיקה ליצור סרטונים מזויפים, המעבירים כל מסר שרק תבחרו. "אם ניתן לשנות דימויים ויזואליים - אפשר לשנות את ההיסטוריה"

זמן צפייה: 05:29

"דיפ-פייק", מונח שייתכן כי רבים מאיתנו לא שמעו עד היום, הוא טכניקה העוסקת בשילוב תמונה, קול ודפוסי תנועה על מנת לייצר דימוי חדש ושקרי. במילים פשוטות - הטכנולוגיה הזו מאפשרת ליצור סרטון מזויף של אדם, כל אדם, תוך שימוש בכל מסר שרק תבחרו. אם תשאלו מומחים רבים הם יאמרו לכם שזהו אולי אחד האיומים הגדולים ביותר על עולמנו.

שימוש מקצועי בטכנולוגיה יכול לגרום אפילו לאיש החזק בעולם לומר דברים שהוא כלל לא ידע שהוא אומר. השימוש בטכניקה הזו נעשה פופולרי בעולם הסרטים למבוגרים בלבד, אך עד מהרה השימוש בו התפשט הרבה מעבר לעולם הפורנוגרפי. לפתע הבינו חובבי טכנולוגיה שונים כי ניתן די בקלות ליצור סרטונים של מנהיגי העולם נושאים נאומים מזויפים לחלוטין. כאשר כל צעיר עם הבנה במחשבים ובגרפיקה יכול לייצר סרטון אמין יחסית של מנהיגי העולם - ההשלכות של הדבר הזה ברורות.

דיפ-פייק
דיפ-פייק | צילום: החדשות 13

"אם ניתן לשנות דימויים ויזואליים, אפשר לשנות את ההיסטוריה", הסביר האני פריד, פרופסור למדעי המחשב, "אנחנו רואים דור חדש לחלוטין של תוכן שקרי. כמעט כל אחד יכול לעשות זאת וזה משנה את כללי המשחק. תדמיינו תרחיש בו מפיקים סרטון של דונלד טראמפ שבו הוא אומר: 'כרגע שיגרתי נשק גרעיני לקוריאה הצפונית'. הסרטון יהפוך לוויראלי בתוך 60-30 שניות, קוריאה הצפונית תגיב תוך 60 שניות נוספות - לפני שמישהו בכלל יקלוט שהסרטון מזויף".

נכון לעכשיו, נמצאת הטכנולוגיה בשלב שבו מומחים מסוגלים לזהות זיופים. אולם, בהתחשב בעובדה שתוך שנים ספורות הגיעו הסרטונים לרמה שבה כבר כמעט בלתי אפשרי לעיתים להפריד בין מציאות ומציאות מדומה, יתכן כי בקרוב לא נוכל לעולם לדעת האם להאמין או לא להאמין למה שעינינו רואות.