"פריצת דרך": מדענים החיו תאי מוח מתים של חזירים שנשחטו

הקהילה המדעית העולמית נסערת לאחר שחוקרים אמריקנים הזרימו למוחות החזירים תמיסה מיוחדת, שצמצמה את מותם של התאים, שיקמה את כלי הדם והחזירה את הפעילות המוחית

זמן צפייה: 01:53

ביום רביעי האחרון, מדענים מאוניברסיטת ייל בארצות הברית הצליחו בהליך מורכב להחיות מחדש מוחות של חזירים, שעות לאחר שהם מתו בבית המטבחיים. בעקבות הניסוי המוצלח, הקהילה המדעית העולמית נסערת. "עשוי להוביל לפריצות דרך באופן ההבנה של נזק מוחי והטיפול בו", נאמר בכלי התקשורת.

המדענים הזרימו למוחות החזירים במשך כמה שעות תמיסה מיוחדת שכללה דם מלאכותי ותקופות שאמורות לעכב את מותם של תאי המוח. התוצאה הייתה מהפכנית –  צמצום מותם של תאי המוח, שיקום כלי דם והחזרת הפעילות המוחית, גם אם באופן מוגבל.

צילום: החדשות 13

דומיניק וילקינסון, מנהל מחלקת האתיקה הרפואית באוניברסיטת אוקספורד, אמר כי "הטכניקה הזאת עשויה להוביל להתפתחות נוספת שתוכל לעזור ולשקם או לשמר את התפקוד במוח שספג נזק. המחקר הזה מציג אפשרות  לעכב את הידרדרות רקמת המוח לאחר המוות".

יש לציין, כי במהלך הניסוי לא התקבלה אף אינדיקציה לפעילות חשמלית, שתעיד על מודעות או על תפיסה. כלומר, המוחות עדיין מוגדרים מתים, אבל הגילוי שמותם של תאי המוח אורך זמן רב יותר מכפי שנהוג לחשוב, וכי מדובר בתהליך שאפשר באופן חלקי לעכב, הוא משמעותי ביותר.