מערך הסייבר: "הייתה התראה ביוני", הלל יפה: "לא קיבלנו פנייה"

ועדת הבריאות קיימה דיון על התמודדות המערכת עם מתקפות סייבר. בכיר במערך הסייבר הלאומי טען כי הוצאה התראה לפני 5 חודשים לבי"ח הלל יפה. מנהל בית החולים אמר ההפך: "לא הייתה פנייה"

זמן צפייה: 01:09

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (שני) דיון על המתקפה שהתרחשה בבית החולים בחודש שעבר. ארז תדהר, ראש אגף בכיר במערך הסייבר הלאומי, סיפר בדיון כי כבר בחודש יוני הייתה התראה ממוקדת על אודות מתקפה צפויה על בית החולים וכי המערך העביר את ההתראה לבית החולים.

עם זאת, מנהל המרכז הרפואי הלל יפה, מיקי דודקביץ', טען אחרת: "לא הייתה פנייה אלינו. בעת המתקפה פעלנו בשיתוף פעולה עם כל הגורמים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפיד הקריא הודעות נאצה שקיבל: "אתה היטלר, שתמות"

צה"ל: כיפת ברזל יירטה מל"ט של חמאס מעל הים

סילמן על האירועים סביבה: "קרו מקרים רבים, השיח צריך להשתנות"

תדהר התייחס לסמכויות שיש למערך הסייבר כלפי גופים שונים: "הארגונים הקריטיים לתפקוד כמו בנקים ובתי חולים לא מוגדרים היום כתשתית מדינה קריטית וכאן מערך הסייבר לוקה בחסר. אם היו - ואני אומר זאת בזהירות, כנראה שתקיפה כזאת לא הייתה מתרחשת. עוד לא ראינו מתקפה מסיבית שהצליחה על תשתית מדינה קריטית בישראל. אני מקווה שמקבלי החלטות במדינה יבינו שאי אפשר לתת לגוף כמונו אחריות על גופים כאלה ללא סמכות".

דיון ועדת הבריאות מתקפת סייבר בית חולים בתי חולים
הדיון היום בוועדת הבריאות | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דודקביץ' הוסיף לאחר מכן כי "ההוצאות שלנו בשנים האחרונות על תחום הגנת הסייבר היו גבוהות מאוד ועברנו את כל בדיקות האבטחה בהצלחה. זה מראה שצריך לשנות תפיסה ולהבין שגם ברמת האבטחה הגבוהה ביותר צריך לדעת שזה יכול לקרות ולדעת להגיב מהר. ההתמודדות ויכולת התפקוד של בית החולים במתקפה האחרונה הייתה טובה, האתגר הכי גדול שלנו כרגע הוא חזרה לשגרה והפקת לקחים מהמקרה".

ארז תדהר מערך הסייבר הלאומי
ארז תדהר (משמאל), בכיר במערך הסייבר, בדיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד הבריאות הציג בוועדה את הפעולות המבוצעות והתוכניות העתידיות בתחום הגנת הסייבר. בין היתר דווח כי המשרד הפיק מסמך "הגבהת חומות הגנת סייבר ארגוני בריאות"  במטרה לצמצם את שטחי התקיפה על ארגוני הבריאות, וכי בסוף דצמבר אמורה לצאת הסדרה של רגולציית יסוד להגנת סייבר במערכת הבריאות.

גורמי המקצוע שנכחו בדיון הבהירו כי התקציב הנדרש לצורך הגנת סייבר גבוה בהרבה מזה שציין השר לשעבר יעקב ליצמן שאמר בדיון שמדובר בתקציב בסדר גודל של 150 מיליון שקלים.