איך הפך עסק הקולנוע המשפחתי לאימפריה שנחקרת על פגיעה בתחרות?

רשת בתי הקולנוע של משפחת גרידינגר מחזיקה ב-10,000 בתי קולנוע בעולם, והיא הרשת הגדולה בישראל. שליטתה בהפצת הסרטים מגבילה את המתחרות - ופוגעת בצופים • המפצח

זמן צפייה: 13:37

מעטים מכירים את שמו של מוקי גרידינגר, אך מדובר בטייקון שחולש על אימפריית קולנוע בת כ-10,000 בתי קולנוע בעולם. העסק המשפחתי שהחל לפני מאה שנה צמח והפך לרשת בתי הקולנוע הגדולה בישראל – תיאטראות ישראל, והשנייה בגודלה בעולם כולו. שליטתה בשוק הישראלי כה חזקה, עד שהרשות לתחרות פתחה נגדה בחקירה – ובימים אלו שוקלת אם להגיש כתב אישום.

אם לא די בהיותה הבעלים של רשת בתי הקולנוע הגדולה בישראל, משפחת גרידינגר גם בזיכיון הבלעדי להפצה בישראל של ארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים ביותר בהוליווד. הבעלות הצולבת יוצרת קונפליקט וריכוז כוח שלא מותיר סיכוי למתחריו.

עוד בחדשות 13:

טרנטינו בירושלים: הבמאי השיק בבירה סרט תיעודי על יצירותיו

מול אלפי מעריצים: גל גדות השיקה את הטיזר ל"וונדר וומן 1984"

דיאטה ואימונים למיתרי הקול: כך מתכוננים הכוכבים למופעי חנוכה

קולנוע רב חן
קולנוע רב חן | צילום: חדשות 13

על אף שלפני עשור קבעה הממונה על התחרות בישראל כי עליו לאפשר לכל בית קולנוע בישראל להקרין את הסרטים של חברת ההפצה, בימים אלו נחקר החשד כי החברה פעלה לגרום לפגיעה מכוונת בתחרות בין בתי הקולנוע. "ברגע שאני גם המפיץ וגם בעל בית הקולנוע – האינטרס שלי זה להביא כמה שיותר צופים לקולנוע שלי כדי ש-100% מהכרטיס ישאר בידיים שלי", הסביר מבקר הקולנוע יאיר רווה.

היעדר התחרות לא משפיע רק על המתחרים – אלא גם על מגוון הסרטים שמוצגים בבתי הקולנוע בישראל. על פי החשד, מנע גרידינגר משוברי קופות מלהיות מוקרנים בבתי קולנוע קטנים במרכזי הערים. היעדרם של שוברי הקופות מאותם בתי קולנוע וגרמה לסגירת מקומות, ואלו שהצליחו לשרוד נאלצים להסתפק בסרטים פחות מוכרים – ופחות רווחיים.

תגובת תיאטראות ישראל: "החברה פועלת ברחבי העולם בתחום בתי הקולנוע והפצת הסרטים, ואינה עוסקת בהפקות סרטים. מידי שנה החברה תורמת כ-2.5% מסך מכירות הכרטיסים בבתי הקולנוע לקרן לעידוד הסרט הישראלי. שוק הקולנוע בישראל הוא מהתחרותיים בעולם, בו פועלים שלושה מפעילים מרכזיים ומספר מפעילים קטנים יותר. פעילות ההפצה, אינה קשורה לתחרות, היות והסרטים הגדולים מסופקים לכל בתי הקולנוע בישראל ללא קשר לשייכות. ואף בארה"ב יזם לאחרונה משרד המשפטים הצעה, שקרוב לוודאי תתקבל, לביטול החוק משנת 1948, שכן אין יותר ערך לחוקים כאלה בשל אספקת הסרטים השוטפת לכל בתי הקולנוע הנהוגה בשוק. מעבר לכך, אותו חוק בארה"ב שעומד להיות מבוטל, אוסר על אולפן סרטים להחזיק ברשת בתי קולנוע ולא ההיפך. ולראיה אולפני פארמונט אשר נמצאים בבעלותה של רשת בתי קולנוע. חברת ההפצה של תיאטראות ישראל פעלה ופועלת כחוק, ואנו מאמינים שהנושא מול הרשות לתחרות יובהר וייסגר בקרוב". ​