מנהל גלגל"צ על הנחיית ליברמן: "אין לו סמכות של עורך בתחנה"

בעקבות הוראת שר הביטחון להפסיק להשמיע את שיריו של יהונתן גפן, מנהל תחנת הרדיו, נדב רביד, אמר ב-103FM כי ההנחייה לא תכובד: "לא נחרים אמנים בגלל דברים שהם אומרים"

אביגדור ליברמן ויהונתן גפן
אביגדור ליברמן ויהונתן גפן | צילום: ללא קרדיט

למרות ההנחייה של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מנהל גלגל״צ, נדב רביד, אמר הבוקר (שלישי) בתוכניתם של ספי עובדיה, ניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM כי ההוראה לא תכובד: ״גלגל״צ לא מחרימה אומנים ולא יוצרים בגלל דברים שהם אומרים. לליברמן אין סמכות של עורך לא בגל״צ ולא בגלגל״צ״.

את הדברים אמר רביד בעקבות דבריו של ליברמן, שהנחה הבוקר את מפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, להפסיק להשמיע או לראיין את המשורר יהונתן גפן בכל שידורי התחנה, זאת בעקבות שיר שפרסם אמש גפן באינסטגרם ובו השווה בין אנה פרנק וחנה סנש לבין הנערה הפלסטינית עהד תמימי, שמואשמת בתקיפת חיילי צה"ל בנבי סלאח בחודש שעבר.

"הנחתי הבוקר את מפקד גל"צ להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בכל שידורי התחנה ואני קורא לכל כלי התקשורת בישראל לנהוג כך. מדינת ישראל לא תיתן במה לשיכור שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי לעהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל. רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל מנאר של החיזבאללה", מסר ליברמן.

בעקבות הודעת ליברמן, היועץ המשפטי לממשלה הבהיר גם הוא כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. "הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד".

"הדבר גם בא לידי ביטוי בעבר פסיקת בג"ץ, שעמד על חשיבות עצמאות הגורמים המקצועיים בתחנה והיקף שיקול הדעת הרחב המסור להם בכל הקשור לתכנים המשודרים, תוך שהוא מדגיש את חשיבות התחנה כחלק ממערך השידור הציבורי בישראל. מובן כי אין בדברים האמורים בכדי לתת לגיטימציה כלשהי לתוכן הדברים המקוממים שנאמרו", נמסר.

בתגובה לדברי היועמ"ש אמר ליברמן: "תפקידי כשר הביטחון הוא לשמש מגן לכל החיילים - בסדיר ובמילואים, שאינם יכולים לענות לפוליטיקאים ואישי ציבור. אני מונחה ע״י חוק השכל הישר, שעומד מעל כל הנחיה בירוקרטית. עם כל הכבוד וההערכה שאני רוחש ליועץ המשפטי לממשלה, במקרה הזה אני דוחה על הסף את עמדתו. עדיף שהיה מגנה את גפן, שמבזה את ההיסטוריה היהודית ואת חיילי צה״ל. גלי צה"ל היא לפני הכל תחנה צבאית ולא תשמש במה להשתלחות של עוכר ישראל כזה או אחר בחיילינו".

בשירו של גפן נכתב: "ילדה יפה בת 17 עשתה מעשה נורא וכשקצין ישראל גאה שוב פלש לביתה היא דפקה לו סטירה. היא נולדה לתוך זה ובסטירה הזאת היו חמישים שנה של כיבוש והשפלות. וביום שבו יסופר סיפור המאבק. את, עהד תמימי אדומה השיער, כמו דוד שסטר לגוליית, תהיי באותה שורה עם ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק".