בעקבות שיר על תמימי: ליברמן אסר על גל"צ להשמיע את יהונתן גפן

לאחר שפרסם המשורר שיר בו השווה בין הנערה הפלסטינית לבין אנה פרנק, שר הביטחון הורה לתחנת הרדיו להפסיק להשמיעו. היועמ"ש: "אין לו סמכות חוקית להתערב בתכנים"

זמן צפייה: 02:26

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הנחה הבוקר (שלישי) את מפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, להפסיק להשמיע או לראיין את המשורר יהונתן גפן בכל שידורי התחנה, זאת בעקבות שיר שפרסם אמש גפן באינסטגרם ובו השווה בין אנה פרנק וחנה סנש לבין הנערה הפלסטינית עהד תמימי, שמואשמת בתקיפת חיילי צה"ל בנבי סלאח בחודש שעבר.

"הנחתי הבוקר את מפקד גל"צ להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בכל שידורי התחנה ואני קורא לכל כלי התקשורת בישראל לנהוג כך. מדינת ישראל לא תיתן במה לשיכור שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי לעהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל. רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל מנאר של החיזבאללה", מסר ליברמן.

למרות ההנחייה של ליברמן, מנהל גלגל״צ, נדב רביד, אמר בתוכניתם של ספי עובדיה, ניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM כי ההוראה לא תכובד: ״גלגל״צ לא מחרימה אומנים ולא יוצרים בגלל דברים שהם אומרים. לליברמן אין סמכות של עורך לא בגל״צ ולא בגלגל״צ״.

כמו כן, בעקבות הודעת ליברמן, היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. "הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד".

"הדבר גם בא לידי ביטוי בעבר פסיקת בג"ץ, שעמד על חשיבות עצמאות הגורמים המקצועיים בתחנה והיקף שיקול הדעת הרחב המסור להם בכל הקשור לתכנים המשודרים, תוך שהוא מדגיש את חשיבות התחנה כחלק ממערך השידור הציבורי בישראל. מובן כי אין בדברים האמורים בכדי לתת לגיטימציה כלשהי לתוכן הדברים המקוממים שנאמרו", נמסר.

בתגובה לדברי היועמ"ש אמר ליברמן: "תפקידי כשר הביטחון הוא לשמש מגן לכל החיילים - בסדיר ובמילואים, שאינם יכולים לענות לפוליטיקאים ואישי ציבור. אני מונחה ע״י חוק השכל הישר, שעומד מעל כל הנחיה בירוקרטית. עם כל הכבוד וההערכה שאני רוחש ליועץ המשפטי לממשלה, במקרה הזה אני דוחה על הסף את עמדתו.  עדיף שהיה מגנה את גפן, שמבזה את ההיסטוריה היהודית ואת חיילי צה״ל.  גלי צה"ל היא לפני הכל תחנה צבאית ולא תשמש במה להשתלחות של עוכר ישראל כזה או אחר בחיילינו."

בשירו של גפן נכתב: "ילדה יפה בת 17 עשתה מעשה נורא וכשקצין ישראל גאה שוב פלש לביתה היא דפקה לו סטירה. היא נולדה לתוך זה ובסטירה הזאת היו חמישים שנה של כיבוש והשפלות. וביום שבו יסופר סיפור המאבק. את, עהד תמימי אדומה השיער, כמו דוד שסטר לגוליית, תהיי באותה שורה עם ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק".

עהד תמימי מובלת על ידי שוטרת לבית המשפט הצבאי באזור יהודה ושומרון רויטרס
עהד תמימי מובלת על ידי שוטרת לבית המשפט הצבאי באזור יהודה ושומרון רויטרס | צילום: רויטרס

השרה רגב התייחסה לשיר ואמרה כי "ההשוואה מעוררת החלחלה של יהונתן גפן בין גיבורות השואה של עמנו לבין תמימי הטרוריסטית היא חציית קו אדום". לדבריה, "התייחסותו המקוממת של גפן לתמימי כמקבילתם של חנה סנש, אנה פרנק ושל דוד המלך היא חלק מהזיותיו של גפן". בפנייה ישירה לגפן הוסיפה רגב: "יהונתן, תמימי אינה תמימה ואינה 'הילדה הכי יפה בגן', אלא עבריינית תומכת טרור, היושבת כעת במעצר. מציעה לך לשוב לשיריך ולא להתעסק בדימויים של משורר מגוייס לשחרור פלסטין".

שר התקשורת איוב קרא בחשבון הטוויטר: "הייתי מציע ליהונתן גפן לחזור ולספור כבשים, ולהפסיק לקשקש בקומקום. התבטאויותיו של ה'משורר' הפכו מביכות ומופרכות יותר ויותר, ובעיקר מרגיזות ומקוממות. למי שצריך הסבר, זה פשוט: תמימי רחוקה כרחוק מזרח ממערב מחנה סנש או אנה פרנק - היא סתם צעירה משועממת ופורעת חוק, ומקומה בכלא".

חברת הכנסת תמר זנדברג הגיבה להחלטת ליברמן ואמרה כי "השירים והמילים של יהונתן גפן הן חלק כל כך אופטימי, חינני ומהפכני בפסקול הישראלי, והן יישארו כך גם אחרי שסגירת המיקרופונים האלימה של הקומיסר ליברמן תהפוך לחלק נשכח בהסטוריה״.

ח"כ איציק שמולי על הנחיית שר הביטחון: "ההשוואה בין הילדה הפרחחית תמימי ובין גיבורות העמידה וההתנגדות לטורף הנאצי חנה סנש ואנה פרנק היא פוגענית ומופרכת. ועדיין, מציאות שבה קומיסר נותן הוראה מה לשדר ומה לצנזר ברדיו היא הזויה ויש להפסיקה לאלתר".

בסוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כי משרד החוץ הפלסטיני פנה לבית הדין הבין-לאומי בהאג בנושא פשעי ישראל נגד העם הפלסטיני והדגיש את הפרת זכויות הילדים ובפרט מעצרה של עהד תמימי. לפי הדיווח, שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי דרש לנקוט בכל הצעדים האפשריים על מנת לספק הגנה לילדים הפלסטינים ולהעמיד לדין את "פושעי המלחמה הישראליים". במכתב ששלח אל-מאלכי נכתב: "ההתנהלות השיטתית הזו היא חלק ממערכת כובשת וגזענית שממשלת ישראל מפעילה נגד האוכולסייה הפלסטינית".

בשבוע שעבר הורה בית המשפט הצבאי ביהודה ושומרון הורה על הארכת מעצרה של תמימי בת ה-16 עד לתום ההליכים בעניינה. תמימי הואשמה בעבירות תקיפה, זריקת אבנים, השתתפות בהפרות סדר, איומים והסתה.

שר הביטחון ליברמן, בירך אז על הארכת המעצר. "יש צדק בבית הדין הצבאי", כתב בחשבון הפייסבוק שלו, " אני מברך על ההחלטה להשאיר את הפורעת עהד תמימי במעצר עד תום ההליכים. המסר שלנו ברור - מדינת ישראל לא תאפשר פגיעה בחיילי צה"ל ומי שינסה לפגוע ישלם מחיר כבד".