"חוד החנית של החברה הישראלית": הוענקו פרסי ישראל

המוזיקאי והיוצר אביהו מדינה קיבל את הפרס "בזכות מאבקו העיקש ורב השנים, שתרם תרומה מכרעת לחופש היצירה". הבמאי עודד קוטלר זכה בפרס על כך ש"ייסד וניהל מסגרות חלוציות שהרחיבו את הרוח הישראלית". מריומה קליין, מייסדת "בית השנטי", קיבלה גם היא את הפרס: "מעניקה טיפול מקצועי, תשומת לב ואהבה לנוער בסיכון כמעט ארבעה עשורים"

זמן צפייה: 04:56

הערב (חמישי) התקיים הטקס להענקת פרס ישראל היוקרתי בבנייני האומה בירושלים במעמד ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, יו"ר הכנסת מיקי לוי, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון וראש העיר ירושלים משה ליאון. "הכלות והחתנים - "חוד החנית של החברה הישראלית".

בין מקבלי הפרס השנה בקטגוריית מפעל החיים הם מריומה קליין, מקימת "בית השנטי"; איזי שרצקי, בעל השליטה בחברת "איתוראן" ובעליה של קבוצת הכדורגל עירוני קריית שמונה, בגין תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. בקטגוריית הזמר העברי קיבל את הפרס המוזיקאי והיוצר אביהו מדינה, "בזכות מאבקו העיקש ורב השנים תרם תרומה מכרעת לחופש היצירה וסייע לבסס את תחושת השייכות בקרב רבים שקולם אינם נשמע".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2205051919' autoplay='0' credit='' desc='כותב השירים אביהו מדינה ' poster='' kid='1_mzm1af43' duration='165']

אביהו מדינה
אביהו מדינה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

כמו כן, בתחום היזמות קיבל את הפרס פרופ' יורם פלטי, ובתחום מדעי החיים קיבל את הפרס מוסא יודעים, מפתח תרופת "אזילקט" לחולי פרקינסון. בתחום חקר המזרח התיכון קיבל את הפרס פרופ' שמעון שמיר. בנוסף, בתחום הפיזיקה והכימיה קיבל את הפרס היוקרתי פרופ' יהושע זק, ובתחום הבלשנות קיבלה את הפרס פרופ' רות ברמן.

פרופ' מוסא יודעים, פרופ' יורם פלטי, פרופ' יהושע זק ונשיא הטכניון פרופ' אורי סיון
פרופ' מוסא יודעים, פרופ' יורם פלטי, פרופ' יהושע זק ונשיא הטכניון פרופ' אורי סיון | צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

בקטגוריית אמנות הבמה, קיבל את הפרס הבמאי עודד קוטלר, "על פועלו והישגיו פורצי הדרך בתחום התיאטרון הישראלי". מדבריו של קוטלר: "במאי הוא בראש ובראשונה האדם המגשר בין דברים כותבים או בין רעיונות אבסטרקטיים לממשות נראית לעין והוא זה שמפרש ומסביר את המילים והמעשים. הקהל יושב וצוחק ובוכה ומהרהר. הוא נמצא שם כדמות נוספת בהצגה שלך. אבל לקבל פרס ישראל זו גם סיבה טובה להגדיל את הצנעת הלכת. יש משהו בפרס הזה שמעורר את תשומת הלב של ציבור גדול לאבחן באותו ענף שאתה עוסק אולי טיפה יותר טוב מאשר בעבר. זה המון".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2205051927' autoplay='0' credit='' desc='הבמאי עודד קוטלר מקבל את פרס ישראל ' poster='' kid='1_uu22qry6' duration='0']

עודד קוטלר מקבל את פרס ישראל
עודד קוטלר מקבל את פרס ישראל

מריומה קליין, מייסדת "בית השנטי", אמרה בעת קבלת הפרס: "זו הסיבה שלי לחיות. זו הסיבה שבגללה אני קומה בבוקר וכשאני עוצמת את עיניי. זה המקום שבו אני מרגישה משמעות. זו הסיבה שאני חיה. אחד הדברים הכי חשובים זה לכבד ולהעריך את מה שיש ולדעת שכשיש משפחה, קורת גג, אהבה, זה לא דבר מובן מאליו. כי יש כאלה שהחיים הראו להם אחרת. הם ננטשו ונפגעו. פרס ישראל עבורי זו הכרה בנוער בסיכון. מדינת ישראל מכירה בזה ומעריכה בזה. הפרס הזה מעבר רק להכרה – נותן כוח להמשיך".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2205051932' autoplay='0' credit='' desc='מריומה קליין מקבלת את פרס ישראל ' poster='' kid='1_r28sayt6' duration='162']

מריומה קליין
מריומה קליין

שרת החינוך שאשא-ביטון: הבגרות בשיטה הישנה לא תהווה יותר חסם בפני התלמידים 

בנאומה של שרת החינוך בטקס הענקת הפרס היוקרתי בבנייני האומה, התייחסה השרה שאשא-ביטון לרפורמת הבגרויות שהיא מקדמת: "הרפורמה בבגרויות מציבה את מקצועות המורשת והרוח במוקד סקרנותם של כלל תלמידי ישראל ובלב העשיה החנוכית, ויוצרת שיח חברתי מבורך בנושא החינוך". עוד הוסיפה לומר השרה: "הבגרות בשיטה הישנה לא תהווה יותר חסם בפניהם לקידום והתחדשות הלמידה במערכת החינוך".

שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא- ביטון
שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא- ביטון

אביהו מדינה נשא דברים בשם הכלות וחתני הפרס: "שלום בינינו הוא הכרחי לעוצמת החוסן הפנימי של מדינת ישראל. עתידה של מדינת ישראל תלוי בלימוד מורשת האבות והעבר. עלינו להעמיק את שורשי הדור ולחזק את תחושת השייכות, האהבה והנאמנות למדינת ישראל. עלינו להעמיד בראש דאגותינו אחרת את רווחתם של ילדינו, עוד טרם יחוו את מאבקי הקיום הקשים בכלכלה הישראלית ויעלו בראשם הרהורים ומחשבות לרדת חלילה ולרעות בשדות זרים. כי הם ורק הם יבטיחו את ביטחונה ועתידה הטוב של מדינת ישראל. הלוואי ותהיה השנה הבאה שנה של מאמצים כנים וחכמים לסיים את סכסוך השכנים במרחבנו ויבוא שלום על ישראל".