30 שנה ל"אינסטינקט בסיסי": האם דוקרן הקרח עדיין נשאר חד?

הופעתה המסנוורת של שרון סטון וגבריותו הלבנה של מייקל דאגלס, שצולמו לפני שלושה עשורים, מבליטות בהצלחה רבה גם היום את המיניות הנדירה שהפכה לתופעה בלתי מתנצלת וכנה, והביאה למסך את ה-femme fatale של שנות ה-90 בצורתו המוזרה והמסוכנת

20basicinstinct Notebook1 Supe
שרון סטון ב"אינסטינקט בסיסי" | צילום: מתוך הסרט

"אינסטינקט בסיסי", המותחן האירוטי בבימויו של פול ורהובן שיצא ב-1992 ומציין בימים אלה 30 שנה, הפך לתופעת תרבות מדוברת ביותר בימים של אז, ובמקביל הפך את השחקנית שרון סטון לכוכבת על - ולא בכדי. סטון, ש"נאלצה" לגלם דמות מינית מובהקת, בלתי מתנצלת וכנה, נהפכה לתופעה עד כדי כך נדירה שאפילו לא נראית במסכים של ימינו.

תחילה נאמר שמדובר בסרט למבוגרים. הוא בויים, צולם ותוסרט על ידי מבוגרים שהביאו לצופים מוצר לא מושלם וחסר רגישות שנדמה כי לקחו סיכון גדול מדי, דבר שהפך את הסרט המיני, המלוכלך והפרובוקטיבי למוזר - דבר שאולי יוצריו יכלו לדמיין שיקרה.

גיבור הסרט, בלש משטרת סן פרנסיסקו ניק קוראן שמגולם על ידי מייקל דאגלס, הוא גרוש טרי שנמצא בתהליכי אינטרוספקציה (הסתכלות פנימה), שבעיצומו הוא נפגש עם ד"ר בת' גארנר - שהיא גם פרטנרית למין מזדמן עבור בלש המשטרה. אלא שאז הכל משתנה כשקוראן פוגש את קתרין טרמל שמגולמת על ידי סטון, שהיא סופרת דו-מינית עשירה שסיימה את לימודיה בהצטיינות באוניברסיטת ברקלי היוקרתית במגמה הדו-חוגית ספרות ופסיכולוגיה.

במאי ''אינסטינקט בסיסי'' במאי פול ורהובן עם שרון סטון ומייקל דגלאס בפסטיבל קאן, 1992
במאי ''אינסטינקט בסיסי'' במאי פול ורהובן עם שרון סטון ומייקל דגלאס בפסטיבל קאן, 1992 | צילום: Georges Biard / מתוך ויקיפדיה

טרמל, החשודה ברצח בן זוגה למין, הובאה לחקירה על ידי הבלש קוראן, היכן שהיא משתמשת לראשונה בתחבולה הנשית שלה ועונה לשאלות החוקרים כשבגדיה התחתונים חסרים, במטרה להרתיע את כל הגברים בחדר. בעודה לבושה בשמלה לבנה וכאשר שיערה הבלונדיני המושלם אסוף לאחור - שידרה סטון את ה-femme fatale של שנות ה-90, כאשר השיבה לאזהרה מצד החוקרים שתכבה את הסיגריה שעישנה בחדר החקירות: "מה אתה הולך לעשות, להאשים אותי בעישון?".

דאגלס, או הבלש קוראן, האדים מיד וגמגמם נוכח הדיאלוג השטני של סטון, שעם כל מילה נוספת שהוציאה מהפה הפך ליותר ערמומי ומתוחכם, וזה מה שהפך אותה לכוכבת כל כך גדולה. בעצם, אפשר לומר שהסרט היה נכשל, ובפרט דמותה של טרמל הייתה נכשלת, אלמלא לסטון היה את היופי מקפיא הדם והמשחק המיומן. ואילו דמותו של הבלש קוראן הייתה נכשלת אלמלא היה מוכן לסכן את חייו בשביל להכנס למיטה של סטון.

וזה הערך של הסרט "אינסטינקט בסיסי", ההופעה רבת העוצמה של סטון ודמותו המגונה של הבלש קוראן - שסך הכל שיחק שוטר לבן וגברי. זה סרט שעסק בעניינים שאפיינו את העידן שלו, ולכן נשמר עד עכשיו כקפסולת זמן שעדיין מעוררת באופן סנסציוני את הדו-מיניות של הדמות הראשית, באמצעות אקסטזת עירום משולבת עם דוקרן קרח חד שעושה את העבודה.