חלון ההזדמנויות הולך ונסגר: מכבי תל אביב מארחת את באסקוניה

הצהובים חייבים ניצחון כדי להשאיר לעצמם סיכוי להישאר בתמונת הפלייאוף. מדוע כדאי לספרופולוס להוציא לוילבקין את הכדור מהיד - ואיך זה עשוי לתרום גם לזוסמן? • כדור מהצד

סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת"א

מכבי תל אביב תארח הערב (חמישי) את באסקוניה ויטוריה ותנסה להתאושש מההפסד המאכזב לפני יומיים לאולימפיאקוס, שפגע קשות בסיכוייה להעפיל לפלייאוף. הספרדים מגיעים לאחר הפסד לפנרבחצ'ה, שקטע רצף של שלושה ניצחונות, וגם עבורם מדובר במשחק חשוב ביותר. חניכיו של ספרופולוס יודעים שהיטב שחלון ההזדמנויות להתקרב לשמינייה המובילה הולך ונגמר, וכי עליהם לשפר משמעותית את היכולת שהם מציגים.

את הקו האחורי של הספרדים מנהיגים לוקה וילדוזה ופריאיי הנרי. הראשון, קולע 10.4 נקודות בערב ומוסר 3.4 אסיסטים, והשני קולע 10.8 נקודות ומחלק 7.2 אסיסטים - שלישי ביורוליג, בדרך למדד הגבוה בקבוצה – 16.6. הנרי הוא גם שחקן הגנה מעולה, שחוטף כמעט פעמיים בערב - הכי הרבה במפעל. נוכחות של שומר עילאי היא בעיה לכל קבוצה. אולם, סביר להניח שהנרי יופקד על וילבקין, ואולי זו דווקא הזדמנות טובה לספרופולוס להפקיד את הכדור בידי שחקנים אחרים, ולאפשר לכוכב הקבוצה להתרכז בעיקר בקליעה.

סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

אחד השחקנים המסוכנים של הספרדים הוא אקילה פולונארה, שלאחר פתיחת עונה חלשה שיפר את ממוצעיו ומרשים מאוד עד כה. הוא מוריד 6.3 כדורים חוזרים בממוצע, אליהן הוא מוסיף 11.2 נקודות, באחוזים מצוינים מכל הטווחים. למרות שלא מדובר בשחקן גבוה במיוחד, האיטלקי הוא אחד החוסמים הטובים באירופה. שני סווינגמנים שהצהובים יצטרכו להיזהר מהם הם זוראן דראגיץ', שתורם 9.6 נקודות בערב, אך באחוזים רעים משלוש, ורוקאס גיידראיטיס, שפתח בכל המשחקים עד כה וקולע 11.4 נקודות בממוצע, להן הוא מוסיף גם 3.1 כדורים חוזרים, 1.5 אסיסטים וחטיפה.

בצבע יש לבאסקוניה שחקנים שהמאצ'אפ שלהם מול אלופת ישראל יעניק לה יתרון משמעותי. הראשון הוא ג'וזפה פאל, שאומנם לא מעמיד ממוצעים מאוד מרשימים, אך חוגג על קבוצות שלא מסוגלות להסתדר עם גובהו, 2.21. במשחק הקודם בין השתיים, רשם הסנטר 14 נקודות ללא החטאה, וחשף פעם אחר פעם את החולשות של הצוהבים. השני הוא אלק פיטרס, שאומנם עולה מהספסל, אך מוביל את באסקוניה בנקודות, תוך שהוא צולף באחוזים מעולים, ובנקודות מדד. לעיתים, עולה בחמישייה טוניה ג'קירי, שתורם 5.4 נקודות יחד עם ארבעה כדורים חוזרים.

Chrisw
כריס ג'ונס, מכבי תל אביב | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

מבחינת כישרון, הצהובים עולים על יריבתם כמעט בכל עמדה. אחד ההבדלים הגדולים בין הקבוצות, הוא העובדה שהסגל של הקבוצה הספרדית מאוזן ולא נשען על יכולת של שחקן כזה או אחר. מכבי תל אביב תלויה מבחינה התקפית בסקוטי וילבקין, לטוב והעונה - בעיקר לרע. בעוד לספרדים יש חמישה שחקנים שקולעים בספרות כפולות (אין אף קבוצה עם שישה כאלה), הצהובים נשענים על היכולת של כוכבם באופן תלותי מדי, וכשהוא הקלע המוביל, לרוב היא מפסידה.

שימו לב לנתון הבא: בהפסדים של מכבי, הממוצעים של וילבקין קופצים ל-21 נקודות, בניצחונות - הוא צונח ל-11.9 בלבד, שתיים פחות מדורסי ורק חצי נקודה יותר מהאנטר, שבממוצע כללי קולע 8.7 נקודות פחות ממנו. אם משווים זאת ליתר הסקוררים הגדולים באירופה, רואים שג'ורדן לויד מהכוכב האדום בלגרד צולף 10 נקודות יותר בניצחונות, מייק ג'יימס קולע 4 יותר כשידו על העליונה ומריוס גריגוניס מז'לגיריס מספק 3 יותר כשהוא יורד מהפרקט כמנצח. הקלע המצטיין של באסקוניה, אלק פיטרס, מספק 15 נק' בניצחונות ורק 9 בהפסדים. במשחק בית, אגב, התלות הזו גדולה אף יותר. וילבקין קולע בהיכל 19.2 נקודות, בעוד בחוץ הוא תורם "רק" 15.3 נקודות.

יובל זוסמן, מכבי תל אביב בכדורסל
יובל זוסמן, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

בקיצור, בניגוד לרוב הקלעים הגדולים ביורוליג, ההישענות על וילבקין מזיקה לקבוצתו. עם זאת, יש לציין כי וילבקין הוא הכוכב הבלתי מעורער של הצהובים בזכות, ולא סתם. הגארד האמריקני הוא ממש לא רק קלע מחונן. הוא חוטף טוב, שיפר את השמירה ועצם נוכחותו והעובדה שהוא גורר שמירה כפולה פעמיים רבות, מסייעת לחבריו. אולם, זה לא אומר שהוא צריך להיות היחיד שנוגע בכדור. ספרופולוס יצטרך לשקול בשלב זה של העונה לתת קרדיט גדול יותר לכריס ג'ונס, שחקן מוגבל, אבל יציב וכזה שיכול להוביל כדור ולאפשר לקלעים שלצדו להתרכז בקליעה.

בעיה נוספת שתהיה חייבת להיפתר כדי שאלופת ישראל תפתח ציפיות להצלבה, היא היכולת של יובל זוסמן. הכישרון הישראלי, שאשתקד הפך לאחד השומרים הטובים באירופה והיה הקלף של ספרופולוס בהגנה מול השחקנים הטובים ביבשת, לא הצליח לחזור עדיין לכושר מאז הפציעה. התפוקה ההגנתית של זוסמן ירדה בכל קטגוריה אפשרית, והדבר ניכר יותר מכול ברגעי הסיום של משחקים, כשצהובים כושלים פעם אחר פעם בעצירת היריבה. ההתקפה תמיד הייתה הצד הפחות חזק שלו, אולם, העובדה שבשבעת המשחקים מאז הפציעה שלו לא הצליח לקלוע אפילו סל אחד לשתי נקודות, מראה עד כמה הוא לא חלק ממשחק ההתקפה הצהוב, ולא מקבל כמעט כדורים. שיתופו של רכז שמחפש קודם כול את המסירה, יכול להכניס גם את זוסמן לעניינים בהתקפה, ואם הדבר יחזיר לו את הביטחון העצמי - מכבי תרוויח בענק.