תשנה כיוון בדרך להצלבה? מכבי ת"א פותחת את הסיבוב ה-2 בגרמניה

הצהובים יתארחו אצל אלבה ברלין, שסובלת ממכת פציעות, ויקוו לפתוח את החצי השני של העונה ברגל ימין. האם ז'יז'יץ' יצליח לכפות על חסרונו של האנטר, ועל מי יישענו הגרמנים? • כדור מהצד

אנטה ז'יז'יץ, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת"א

מכבי תל אביב תפתח הערב (חמישי) את הסיבוב השני ביורוליג בגרמניה אצל אלבה ברלין, אותה ניצחה במפגש הקודם 73-80. הצהובים ינסו להתחיל את החצי השני של העונה ברגל ימין, בתקווה לרצף ניצחונות שיחזיר אותם לתמונת העלייה להצלבה. אולם, הם יצטרכו לעשות זאת ללא העוגן המרכזי בצבע, אותלו האנטר, שייעדר מהמשחק בשל פציעה. מנגד, הגרמנים ייאלצו להסתדר ללא ארבעה שחקנים מרכזיים ובלי מאמנם, שנדבק בקורונה.

פייטון סיבה הוא הרכז הפותח, שמהווה בורג מרכזי בהתקפה עם כ-10 נקודות בערב, לצד 5.3 אסיסטים. היעדרותו הערב היא הזדמנות טובה לצהובים לבצע לחץ על מובילי הכדור כדי לייצר חטיפות ונקודות קלות. בהיעדרו, מקבל את המושכות ג'ייסון גריינג'ר, שסיפק עד כה ממוצעים של 7.3 נקודות ו-4.2 אסיסטים, אך שיפר לאחרונה את מספריו ואף צלף 21 נקודות בניצחון על באסקוניה ביום שלישי. את עמדת הקלע יאייש בעיקר לו מאודו, שקולע תשע נקודות בממוצע. בשל הפציעות גם יונאס מטיסיק הצעיר, שרושם גרף שיפור יציב וקבוע, יקבל קרדיט רב.

סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי ווילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי ת''א בכדורסל

השחקן החשוב בקבוצה הוא לוק סיקמה, והיעדרותו, יחד עם חסרונו של נילס גיפי, מפנה זרקורים רבים לעבר סימונה פונטקיו האיטלקי, שמסב ליריבות של הגרמנים לא מעט נזק עם ממוצע של עשר נקודות ו-3.5 כדורים חוזרים. בצבע, יעמוד לרשות עוזר המאמן של הגרמנים יוהנס טימן, שקולע 7.2 נקודות ומוריד ארבעה ריבאונדים בערב, וכן בן לאמרס שמציג יכולת לא רעה עם 8.3 נקודות, ארבעה קרשים וחסימה.

החולשה הגרמנית מתחת לסלים, יחד עם היעדרות האנטר, היא הזדמנות פז לז'יז'יץ' לחזור לעצמו ולספק את היכולת מתחילת העונה. לאחרונה הצטיין הקרואטי בזירה המקומית, אך היורוליג כידוע היא רמה אחרת לגמרי, וחובת ההוכחה עליו. משחק טוב שלו יעזור מאוד למכבי לרשום ניצחון חוץ קריטי. מנגד, הצגה נרפית תפקיר את הצבע לחלוטין ותקשה על חניכיו של ספרופולוס לסיים את הערב כשידם על העליונה.

מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

אלבה אומנם אינה מהקבוצות החזקות ביורוליג, אך היא בהחלט אחת המאוזנות בהן. היא הקבוצה היחידה שבה אף שחקן לא קולע יותר מעשר נקודות בממוצע. עם זאת, לא פחות מחמישה שחקנים מעמידים ממוצעים של בין 9.5 ל-10 נקודות. דבר נוסף שמעיד על האיזון במועדון הוא הנתון לפיו אלבה היא היחידה במפעל שבה אף שחקן לא מקבל יותר מ-25 דקות בממוצע בערב. עם זאת, שמונה שחקנים רושמים למעלה מ-20 דקות.

חלוקת העומס מעלימה לעיתים קרובות את העייפות בקרב שחקני אלבה. אולם, נוכח מכת הפציעות, הנטל יתחלק בעיקר בין שבעה או שמונה שחקנים, כך שספרופולוס יוכל לחלק דקות לשחקנים רבים - דבר שיאפשר להם לשמור צמוד, להפעיל לחץ ולעייף את שחקני היריבה החשובים שנשארו. בשל הדלילות בצבע, הצהובים צריכים לנסות לחדור אליו כמה שיותר, כדי לנסות לסבך את הגבוהים בבעיית עבירות מוקדמת, דבר שבשל חוסר העומק יהווה בעיה גדולה עבור הגרמנים.

הצהובים נמצאים בצומת קריטי, כשהם בפיגור של שני משחקים או אפילו שלושה (אם מילאנו תנצח במשחק החסר) מהמקום השמיני. הפסדים לא מחייבים, כמו זה שאירע בשבוע שעבר מול זניט, קוברים את סיכויים לבצע קאמבק ולעלות לפלייאוף. לצערם, הם ייאלצו במשחקים הקרובים להסתדר בלי האנטר. אולם, כאמור, הם לא יכולים להרשות לעצמם להפסיד. אם ז'יז'יץ' לא יצליח לחפות על חסרונו של כוכב אלופת ישראל, יצטרך ספרופולוס למקד את המשחק בקו האחורי ולהעלים בתקופה הקרובה את החולשה בצבע.