לשמר את המומנטום: מכבי תל אביב מארחת את פנאתינייקוס

הצהובים פותחים סדרת משחקים נוחה יחסית, ויודעים שהם חייבים לנצל אותה כדי להתקרב למקום שמוביל לפלייאוף. האם היא תוכל לנצח את היוונים, שמציגים קו אחורי חדש לחלוטין? • כדור מהצד

סקוטי וילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי וילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת"א

מכבי תל אביב תארח הערב (שלישי) את פנאתינייקוס היוונית ותקווה להמשיך את המומנטום אחרי הניצחון האדיר על ברצלונה. הצהובים מתחילים כעת רצף של חמישה משחקים קלים יחסית, ארבעה מהם בבית ואחד בחוץ נגד זניט, ואם הם רוצים להתקרב למקום שמוביל אל הפלייאוף, הם חייבים לנצח לפחות ארבעה מהמפגשים הללו.

היוונים איבדו בקיץ האחרון את המנהיג הבלתי מעורער ועמוד התווך של הקבוצה בשנים האחרון, ניק קלאתס, וביצעו מתיחת פנים רצינית בקו האחורי, כשלמעשה כל השחקנים המשמעותיים בו חדשים בקבוצה. נמניה נדוביץ', שהגיע השנה ממילאנו, הוא אולי הפתעת העונה ביורוליג כולו. הסרבי הוא הקלע המצטיין של הקבוצה עם כמעט 15 נקודות, לצד שלושה אסיסטים. הוא הקפיץ את הממוצעים שלו מהעונה שעברה, וכבר כעת הוא קלע הרבה יותר, בארבעה משחקים פחות, העלה את כמות האסיסטים שלו ב-70%, וגם חטף יותר והוריד יותר ריבאונדים.

מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב בכדורסל, יאניס ספרופולוס | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

שלווין מאק, שהגיע מהפועל ירושלים, שיחק עד כה שבעה משחקים, וקלע 9.1 נקודות באחוזים מעולים מעבר לקשת, בתוספת 3.1 אסיסטים וחטיפה. מרכוס פוסטר, שהגיע ליוון היישר מהפועל חולון, הוא גם אופציה לחמישייה הפותחת. מדובר בשחקן מסוכן מאוד מעבר לקשת, שמספק 7 נקודות בממוצע. נקודות החולשה שלו היא דווקא היכולת מקו מהעונשין. שחקן נוסף שמקבל קרדיט רב הוא הווארד סנט רוז שהגיע מצסק"א, ורושם 8.2 נקודות בערב לצד ארבעה אסיסטים, שני כדורים חוזרים ו-1.5 חטיפות.

העוגן המרכזי של פנא הוא יאניס פאפאפטראו. בעונתו השלישית בקבוצה הוא היחיד שפתח בכל המשחקים ששיחק עד כה, והשחקן שמקבל הכי הרבה דקות. היווני רושם 13.2 נקודות, 4.9 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים, בדרך למדד הטוב בקבוצה – 14.9. מלבדו, בעמדת הפורוורד יש ליוונים את קונסטנטינוס מיטוגלו שקולע 7.2 נקודות ומוריד 4.8 ריבאונדים ב-17 דקות, ואת אארון וויט, שמקבל דקות רבות יותר, וקולע 6.9 באחוזים מצוינים מכל הטווחים.

אותלו האנטר, מכבי תל אביב בכדורסל
אותלו האנטר, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

בצבע, הירוקים מציגים בעיקר את גיוארגיוס פאפאיאניס, עם כמעט 10 נקודות באחוזים טובים בצבע, 6.3 ריבאונדים, כולל 2.7 בהתקפה, וגם 1.8 חסימות למשחק בדרך למדד הגבוה בקבוצה - 14.9. כשהוא נח, עולה לשחק זאק אוגוסטה, שמצליח לספק 3.4 נקודות לצד 2.1 ריבאונדים. אם האנטר ישחזר את היכולת משבוע שעבר, אפשר לקבוע שלצהובים יהיה יתרון מתחת לסלים. עם זאת, כלל לא בטוח שהוא יוכל לשחק או להיות כשיר במאה אחוזים. בכל מקרה, פאפאיאניס הוא שחקן בגובה 2.20, ושחקני הפנים של אלופת ישראל כבר הוכיחו שהם מתקשים מאוד להסתדר עם ענקים בסדר גודל כזה.

גם ללא קהל, הצהובים פייבוריטים במשחק בית מול יריבה כזו. אולם, אלופת ישראל כבר הוכיחה שהיא מסוגלת להפסיד גם משחקים פשוטים יחסית על הנייר. כדי להימנע מהפסד, היא תהיה חייבת לנצל את היכולת החלשה של הירוקים מקו העונשין, מה שיצריך חלוקת דקות שתאפשר לשחקניה של מכבי ת"א לחלק ביניהם את העבירות שיש לבצע. זאת, בנוסף ללחץ על מובילי הכדור בהיעדר קלאתס, דבר עשוי לסייע לצהובים לשלוט בקצב המשחק באופן שיסייע לה לנצח.

החלטתו של ספרופולוס בשבוע שעבר לא לפתוח עם ז'יז'יץ' לראשונה העונה, ולהסתמך על האנטר, היא אחד הדברים שעזרו לקבוצתו להיות במשחק מהרגע הראשון, ולהגיע לדקות הסיום עם סיכוי לניצחון. במשחק מול ברצלונה, שיחק האנטר חמש דקות יותר מהממוצע. צריך לזכור שבשל גילו, יהיה בעייתי לתת לו לשחק כמות דקות רבה כל משחק. בשל כך, מעניין לראות איך יסדר המאמן היווני את הרוטציה בצבע, בטח מול קבוצה שהשחקן המאתגר ביותר שלה הוא סנטר. אופציה מעניינת נוספת היא שילובו של בנדר כמספר 5, אך נוכח היכולת שלו בהגנה, קשה להאמין שהוא יסתדר מול פאפאגיאניס.