משימה בלתי אפשרית? מכבי תל אביב מתארחת בברצלונה

הצהובים פוגשים את הקבוצה הטובה באירופה, כשעל הקווים נמצא שאראס. כדי להקשות על מירוטיץ' וקלאת'ס, תצטרך מכבי להפגין יכולת שיא בהגנה - ולנצל את מעט נקודות החולשה של בארסה • כדור מהצד

מאמני מכבי ת"א וברצלונה, יאניס ספרופולוס ושארונאס יאסיקביצ'יוס | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת"א, רויטרס

מכבי תל אביב תתארח הערב (שישי) בספרד אצל ברצלונה, ותנסה לעשות את הבלתי ייאמן ולנצח באחד האולמות הקשים באירופה. הצהובים מגיעים למשחק לאחר הפסד כואב במיוחד לווילרבאן, שהוציא לה את כל הרוח מהמפרשים, בעוד הספרדים מגיעים מהמקום הראשון במפעל, לאחר שלושה ניצחונות רצופים. בשל כך, חוץ מכך שספרופולוס יצטרך לחשוב כיצד לעצור כמה מהשחקנים הטובים ביבשת, הוא חייב להרים את חניכיו מהקרשים ולהחדיר בהם אמונה שאפשר לנצח את שחקניו של שאראס.

הכוכב הגדול של הקטלונים הוא כנראה השחקן הטוב באירופה – ניקולה מירוטיץ'. המונטנגרי-ספרדי מסוכן מכל מקום, והשמירה עליו היא משימה קשה ביותר. הפורוורד המוכשר קולע 17 נקודות בערב, להן הוא מוסיף 6.2 ריבאונדים, 1.2 אסיסטים ו-1.5 חטיפות, בדרך ל-24 נקודות מדד - הממוצע הגבוה במפעל בפער ניכר. כשהוא נח, שאראס מעלה לפרקט את אדם האנגה, שאומנם לא תורם הרבה בהתקפה, אבל עושה עבודת הגנה מעולה, ואת רולאנדס סמית, שמספק בממוצע 6.6 נקודות באחוזים טובים, יחד עם ו-3.4 קרשים.

סקוטי וילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל
סקוטי וילבקין, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

שחקן נוסף שהצהובים יצטרכו לכל הפחות להגביל הוא ניק קלאתס. הרכז המחונן, שהגיע לספרד לאחר חמש עונות בפנאתינייקוס, השתלב מצוין ומחלק 7.4 אסיסטים במשחק, ראשון במפעל, בדרך להיות מלך האסיסטים של הליגה שנה רביעית ברציפות. קלאתס אומנם לא קלע גדול, אך עדיין מספק שבע נקודות למשחק. לידו יפתח קורי היגינס, שבעונתו השנייה בקבוצה קולע 11 נקודות בערב באחוזים טובים. את השניים האלה מחזק מהספסל תומאס הארטל, אך עד כה הוא לא מצליח לרשום מספרים משמעותיים.

שני שחקנים שאסור להשאיר פנויים לרגע הם אלכס אברינס וקייל קוריץ'. הראשון, שבעונה שעברה לאחר החזרה מה-NBA אכזב עם ממוצעים נמוכים, רושם הפעם עונה טובה, וקולע באחוזים מעולים מכל הטווחים בדרך ל-8.6 נקודות. קוריץ' מסוכן לא פחות, וקולע 9.5 נקודות באחוזים מפלצתיים, בין היתר 69% ל-3, ב-15 דקות בלבד. ההגנה של אלופת ישראל תהיה חייבת להיות מרוכזת בחילופים, משום שכשמדובר בקלעים כאלה, מצמצת – חטפת.

אלייז'ה בראיינט, מכבי תל אביב בכדורסל
אלייז'ה בראיינט, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

גם בצבע לא יהיו לצהובים חיים קלים, בעיקר בגלל ברנדון דיוויס, אחד משחקני הפנים הטובים ביבשת. הסנטר האימתני מספק 11.5 נקודות במשחק לצד 3.8 ריבאונדים ובעיקר תורם הרבה נוכחות מתחת לסלים. מלבדו, יש לספרדים גם את פייר אוריולה, שעד כה לא מרשים במיוחד, עם 4.7 נקודות ו-3.3 כדורים חוזרים. כדי לנצל את חוסר העומק היחסי של שאראס בעמדות הפנים, ספרופולוס יהיה חייב לדעת להכניס את ז'יז'יץ' למשחק. הקרואטי, שפתח את העונה לא רע בכלל וחיפה על החולשה של האנטר, נעלם ברגע שחברו התחיל לחזור לעצמו, ובארבעת המשחקים האחרונים לא הצליח לקלוע יותר מארבע נקודות.

ברצלונה היא קבוצה מצוינת, בלי הרבה נקודות תורפה. למרות זאת, יש כמה כאלה. כך למשל, הקטלונים רושמים 15.7 איבודים למשחק - הכי הרבה ביורוליג. מכבי, מהחוטפות הטובות ביבשת, חייבת לנצל את החולשה של הספרדים כדי לייצר נקודות מהירות בהתקפות מתפרצות. נקודת חולשה נוספת של הסגולים היא היכולת מהעונשין. אולם, כדי לנצל זאת הצהובים יצטרכו להגיע לדקות הסיום כשהם עוד במשחק - משימה לא פשוטה בכלל בפני עצמה. עם זאת, יש לזכור שמכבי אומנם הפסידה כבר תשע פעמים, אבל רק שתיים מהן היו בהפרש של יותר מארבע נקודות.

אנטה ז'יז'יץ, מכבי תל אביב בכדורסל
אנטה ז'יז'יץ, מכבי תל אביב בכדורסל | צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי, מכבי Playtika ת''א

וילבקין, האנטר וחבריהם מגיעים להתמודדות הערב כאנדרדוג מוחלט. כדי לנצח, יצטרכו הצהובים תפוקה גבוהה של הקלעים שאינם עונים לשם וילבקין. כוכב הצהובים השתפר השנה כמעט בכל אספקט על המגרש, ולמעט הירידה באחוזים מעבר לקשת, מכבי קיבלה שחקן משודרג, שלמרות שיקול הדעת השגוי ברגעי ההכרעה, הוא כנראה האחרון שאפשר להאשים במיקום של הצהובים בטבלה. גם בראינט השתפר השנה, אולם אצל יתר הגארדים, המצב שונה. האחוזים של דורסי מעבר לקשת ירדו משמעותית, וממוצע החטיפות שלו צנח דרסטית. גם זוסמן וג'ונדי חייבים להעלות הילוך, למרות העובדה שחזרו מפציעה לא מזמן. מכבי זקוקה להגנה של שניהם, בעיקר הערב מול קלאתס, וכך גם לאיום מעבר לקשת.

יותר מדי פעמים העונה מכבי פתחה את המשחק בצורה חלשה, ואז נאלצה לרדוף אחרי היריבה עד לסיום. אחת הסיבות לכך היא ההתעקשות של ספרופולוס לא לפתוח עם החמישייה החזקה שלו. לרדוף אחרי בארסה, יודע המאמן היווני, זו משימה כמעט בלתי אפשרית. בשל כך, הוא יהיה חייב להגיב מהר ולבצע חילופים במקרה הצורך. אם זה יקרה, יוכלו אוהדי אלופת ישראל לקוות למשחק צמוד. אם לא, גם תבוסה של 30 הפרש נראית בהחלט מציאותית.