הספר, ההקלטות והפריצה: הסודות מאחורי הכבש השישה עשר

הסיפור של "הכבש הששה עשר" מתחיל בפריז - שם כתב יהונתן גפן את הספר בתוך 4 ימים בלבד. הספר לא נחל הצלחה אך המפיק דודו אלהרר ראה את הפוטנציאל, גייס את יוני רכטר, גידי גוב, יהודית רביץ ודיוויד ברוזה - והשאר היסטוריה

זמן צפייה: 10:47

"הכבש השישה עשר" הוא פסקול ילדותם של רבים בישראל, גם היום, כשעברו יותר מארבעה עשורים מאז שנכתב. כותב השירים, שנכללו קודם לכן בספר ילדים, יהונתן גפן, הובא למנוחות היום (שישי) בנהלל וענקי תרבות ספדו לו. עם מותו, הסיפור של הכבש השישה עשר מקבל גוון חדש. כיצד הוא הפך מספר שנכשל במכירות - לקלאסיקה ישראלית על-זמנית.

הספר נכתב ב-1978, יהונתן גפן כבר היה מוכר כיוצר וככותב. הוא הופיע על במות עם אמנים כמו דני ליטני ודיוויד ברוזה. גפן התמודד עם השדים של מלחמת יום הכיפורים וגם עם אבהות לשני ילדים קטנים, שירה ואביב. מאחוריו כבר ספרי ילדים שהקדיש לאחותו - "שירים שענת אוהבת במיוחד". ואז גפן קיבל הצעה לכתוב ספר ילדים.

Hhigjq
עטיפת האלבום הישנה

גפן כתב את הספר בתוך 4 ימים בלבד כשהיה בפריז. אך הספר לא הצליח והוא נתקע עם עותקים שלא נמכרו. "מי שנחלץ לעזרתו היה דודו אלהרר שהיה לו את הויז'ן שהספר הכושל הזה יכול לעבוד אם ילחינו ויהפוך ללהיט" - סיפר דודי פטימר.

המפיק דודו אלהרר עשה את החיבורים: הוא גייס את המוזיקאי יוני רכטר, והביא את יהודית רביץ, שהייתה זמרת מוכשרת ומבטיחה שהתפרסמה עם השיר "סליחות", ועוד כוכב עולה, גידי גוב. יהונתן גפן מצידו הביא את חברו הטוב דיויד ברוזה.

יהונתן גפן ודיויד ברוזה
יהונתן גפן ודיויד ברוזה

הם הקליטו את השירים, שהלחין יוני רכטר, באולפן תמוז, בתוך 6 שעות בלבד. אך גם כשיצא האלבום - הוא לא נחל הצלחה מיידית. אלא שאז הייתה שביתה במערכת החינוך, פטימר סיפר כי "כל הילדים ישבו בבית ופתאום השיר הזה נתפס לאנשים במוח".

בריאיון בעבר סיפר גפן: "אני אף פעם לא מכריז אם שיר הוא לילדים או מבוגרים, אני כותב והשיר מחליט מיהו". פטימר הוסיף כי "האלבום שטשטש את הגבול בין ילדים ומבוגרים זו הגדולה שלו".

יהונתן גפן
יהונתן גפן | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

יהונתן גפן
יהונתן גפן | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בחלוף כמעט עשור וחצי, בשנת 1991, זאב אולמן שהיה סמנכ"ל ב-CBS חיפש בחדר המאסטרים אלבומים להוצאה בטכנולוגיה חדשה - התקליטור - בדיסק. הוא מצא את סלילי המאסטר של הכבש השישה עשר. אולמן סיפר: "על גבי תקליט אי אפשר היה לשים יותר מ20 דקות בכל צד, לתדהמתי אני רואה שירים שלא נכנסו: 'איך שיר נולד', 'יוסי יוסי', 'כשאהיה גדול'".

הגרסה המחודשת של הדיסק הזרימה דם חדש ליצירה - דור חדש דקלם בעל פה את המילים, וכל כוכבי ההרכב, שכבר נסקו בקריירות מאז, נפגשו אצל גידי גוב בתוכנית אירוח, ורכטר מגלה כמה זמן לקח לו להלחין את השירים: "ישר יש קליק מדהים", הוא סיפר אז, "אורך ההלחנה היה כאורך השירים".

Bazwre
יוני רכטר ויהודית רביץ בתוכנית ''לילה גוב'' | צילום: מתוך ''לילה גוב'', טלעד הפקות

המילים של גפן מתארות לא רק חוויות ילדות בגוף ראשון בצורה בהירה ופשוטה, כמו ריח של שוקולד, אלא הוא גם עיבד בשיריו רגשות אנושיים: פחד, קנאה, וכעס, ונתן להם מקום כשהם עטופים בנחמה, תקווה וקבלה עצמית.

האלבום זכה מאז לעיבודים חדשים, עלה על במות בהרכבים אחרים ונשאר רלוונטי גם בחלוף הזמן. "הכבש השישה עשר" היה לא רק אלבום חד פעמי, אלא לזיקוק של ישראליות, לנכס על זמני שמשרטט ילדות, או געגוע לילדות, לבהירות ולתום שמתעמעמים לפעמים עם השנים וההתבגרות, אבל מתעוררים ברגע לשמע הצלילים הראשונים.