נציב שירות המדינה התלונן בפני היועמ"ש על דברי דינה זילבר

לאחר שהמשנה ליועמ"ש מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הדרג הפוליטי, פנה דניאל הרשקוביץ למנדלבליט בדרישה שיטפל בסוגיה. "רואה את הדברים בחומרה רבה, בפרט שזילבר נהגה באופן דומה בעבר"

אביחי מנדלבליט ודינה זילבר
אביחי מנדלבליט ודינה זילבר | צילום: רויטרס

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ פנה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעקבות הביקורת החריפה שמתחה על הדרג הפוליטי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר. בפנייתו הדגש הנציב את "החומרה הרבה שבה הוא רואה את הדברים, ובפרט שעו"ד זילבר נהגה באופן דומה בעבר ואף קיבלה הערה על כך. הנציב סבור שעל היועץ לטפל בנושא בהתאם לחומרתו ולאירועי העבר".

מטעם היועמ"ש נמסר בתגובה לפנייה: "היועץ המשפטי לממשלה ישמע את התייחסותה של עו"ד זילבר לדברים, ובהמשך לכך יחליט כיצד להידרש לפניית נציב שירות המדינה ולפניות נוספות בנושא".

עוד בחדשות 13:

עימות בין החרדים לגנץ: השר יצחק כהן התפטר "בגלל רה"מ החליפי"

גנץ: אם נתניהו היה רוצה תקציב – הוא כבר היה מקדם אותו

תיעוד: אבן ובקבוק צבע הושלכו על רכב של ח"כים בסיור בשומרון

אביחי מנדלבליט ודינה זילבר
אביחי מנדלבליט ודינה זילבר | צילום: רויטרס

כאמור, פנייתו של הנציב מגיעה בעקבות נאום חריף שנשאה זילבר ביום ראשון בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. "בגדי המלך החדשים בשנים האחרונות הם שיח המשילות", אמרה זילבר. "המשילות אמורה לאפשר לשלוט ולקדם מדיניות, לו רק לא יפריעו לכך השופטים; או היועצים המשפטיים; או נערי האוצר; או התקשורת המוטה והמגויסת; או האקדמיה האנטי-פטריוטיות".

"משילות היא חלק הכרחי בדמוקרטיה, אבל גם דמוקרטיה היא חלק ממשילות בריאה", המשיכה המשנה ליועמ"ש. "יש לייחד תשומת לב והעמקה למונח 'משילות' בפני עצמו, ולרכיביו. משילות היא בראש ובראשונה מנהיגות, שרטוט חזון, התוויית כיוון, הצבת יעדים, יצירת הסכמה לאומית רחבה סביב המהלכים הנדרשים, הבטחת אמון הציבור בשלטון, פעולה לטובת האזרחים ולא רק לטובת הבטחת השלטון, לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה, גם אלה שלא בחרו בשלטון".

"לפעמים אנחנו עדים לתופעות של גלגול אחריות. לפעמים כדי לא להודות באמת המצערת של היעדר מנהיגות, מפעילים את הוונטילטור המפזר את האשמה לכל עבר. במקום להתמודד עם קשיים, השלכות, יתרונות וחסרונות, במקום להסתכל פנימה – מסיטים את המבט ומכוונים אצבע מאשימה החוצה כדי להסיט את תשומת הלב. מייצרים מציאות מדומיינת של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של מדינת פקידים חורשי רע במחשכים המתכננים הפיכה שלטונית. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות".

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה | צילום: חדשות 13

זילבר התייחסה לתפקוד הממשלה בהקשר למשבר הקורונה, לסוגיית התקציב ומינוי הבכירים: "נחקק חוק קורונה חדש - הדרג המדיני קיבל את ארגז הכלים המלא, מאלו הדרקוניים ביותר, דרך אמצעים הננקטים מכוח חקיקת חירום רגילה – מה מאושר במסגרת הזאת, מסגר ועד תיקוני שב"כ שחודרין לפרטיות? כל העתירות נדחות, אפס ביקורת שיפוטית. לא ניתן להאשים במקרה זה את ביהמ"ש העליון. במאבק בקורונה אין שום חסמים כמעט. תקציב המדינה? הפקידים הלכו הביתה, לא הם המונעים את קידומו. מה מפריד בין הדרג המדיני לבין אישור של כלכלה עמוקה? עשרות מינויי בכירים מוקפאים. מי עוצר את המדינה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על התקציבים, מנכ"ל למשרד רה"מ, מנכ"ל למשרד המשפטים ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים. שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו".